Meerman: 'Banken snel afwijzend tegenover retailplannen'

Banken moeten bij twijfelplannen van retailers verder willen kijken dan de kengetallen op de jaarrekening. “Ik zie dat banken financieringsplannen waarbij een paar vraagtekens rijzen soms direct afwijzen, omdat er het stempel ‘retail’ op staat”, zegt INretail-directeur Jan Meerman tegenover het magazine Bank|Wereld.

In de retail draait het volgens Meerman om ‘de vent en de tent’, waarbij onder meer het verhaal, de passie en visie van de ondernemer van belang is. Hij ziet gestapeld financieren – een combinatie van financieringsvormen – als ‘het model van de toekomst’. Daarvoor moeten banken en retailers nog wel een paar slagen maken, stelt de INretail-directeur. “Dat begint voor retailers met het stoppen met mopperen op de bank wanneer deze niet voor honderd procent wil financieren. De retailer moet ook zelf verder kijken naar andere financieringsvormen.”

Meerman hoopt dat een bank die ondernemers voor veertig of vijftig procent financieren ook helpt bij het vinden van het resterende deel. De bank wordt zo ‘een makelaar in financiering’, stelt hij. “Als de bank die draai kan maken, denk ik dat we tot een veel betere financiering van het MKB in Nederland komen.”

Meerman doet bij zijn pleidooi een beroep op de innovatiekracht van banken. De retail is volgens hem in het algemeen niet erg vernieuwend. Zo noemt hij de manier waarop de goederenstroom in de mode is georganiseerd ‘bijna prehistorisch’. “Wij kunnen veel leren van de manier waarop de banken innovatie hebben omarmd.”

Reacties

Ik ben het met Jan Meerman eens als hij ipv 'de retail' doelt op een groot gedeelte van het MKB. Door de uiterst scherpe werking van de markt is de retailsector, samen met wholesale, een van de meest innovatieve sectoren ter wereld. De bankensector kent vooralsnog een veel lager vernieuwingstempo. Denk aan de vernieuwingen die grote e-tailers en bedrijven als Walmart, Ahold Delhaize e.a. doorvoeren en teweeg brengen in de eigen supply chain. Denk aan de patenten van Amazon, de mooie stappen voorwaarts van bedrijven als Plus, AH e.a. Ik zie de tijd van de NMB en banken die bereid zijn het MKB te financieren niet meer terugkomen. Het MKB zal eerst de krachten moeten bundelen en vervolgens vanuit de collectieve kracht de financiering moeten regelen. Dat vraagt commerciele samenwerking, denken in formules en krachtige aansturing vanuit het collectief. Tot dusver zijn de meeste samenwerkingsverbanden 'reuzen op lemen voeten'. Om toch mee te kunnen doen in het marktgevecht lijkt het verstandig de vele marktplaatsen (Bol, Alibaba e.a.) te gebruiken als reddingsboei.....

Geplaatst door Ton Bos op 14 juli 2017 om 16:50

Laatste nieuws

RetailTrends

De week in vier foto’s

RetailTrends tipt wekelijks berichten die een beeld geven van wat zich zoal...