Banken moeten bij twijfelplannen van retailers verder willen kijken dan de kengetallen op de jaarrekening. “Ik zie dat banken financieringsplannen waarbij een paar vraagtekens rijzen soms direct afwijzen, omdat er het stempel ‘retail’ op staat”, zegt INretail-directeur Jan Meerman tegenover het magazine Bank|Wereld.
In de retail draait het volgens Meerman om ‘de vent en de tent’, waarbij onder meer het verhaal, de passie en visie van de ondernemer van belang is. Hij ziet gestapeld financieren – een combinatie van financieringsvormen – als ‘het model van de toekomst’. Daarvoor moeten banken en retailers nog wel een paar slagen maken, stelt de INretail-directeur. “Dat begint voor retailers met het stoppen met mopperen op de bank wanneer deze niet voor honderd procent wil financieren. De retailer moet ook zelf verder kijken naar andere financieringsvormen.”
Meerman hoopt dat een bank die ondernemers voor veertig of vijftig procent financieren ook helpt bij het vinden van het resterende deel. De bank wordt zo ‘een makelaar in financiering’, stelt hij. “Als de bank die draai kan maken, denk ik dat we tot een veel betere financiering van het MKB in Nederland komen.”
Meerman doet bij zijn pleidooi een beroep op de innovatiekracht van banken. De retail is volgens hem in het algemeen niet erg vernieuwend. Zo noemt hij de manier waarop de goederenstroom in de mode is georganiseerd ‘bijna prehistorisch’. “Wij kunnen veel leren van de manier waarop de banken innovatie hebben omarmd.”
Ton Bos 14 jul, 18:50