‘Oudere shopt vooral bij bekende webshop’

‘Oudere shopt vooral bij bekende webshop’

Zestig procent van de Nederlandse vijftigplussers winkelt alleen bij webwinkels die ze kennen. Slechts vijftien procent geeft aan de prijs belangrijker te vinden dan bij welke webshop iets wordt gekocht, blijkt uit onderzoek van Kieskeurig.nl en Thuiswinkel.org onder achttienhonderd consumenten.

Online winkelen bij vijftigplussers is ‘helemaal ingeburgerd’, stellen de onderzoekers. 86 procent noemt online shoppen leuk, makkelijk of snel, terwijl slechts drie procent het ‘eng of spannend’ zegt te vinden. Van de respondenten geeft ruim zestig procent aan wel eens online iets in het buitenland te hebben gekocht.

Het onderzoek laat zien dat voor oudere generaties de betrouwbaarheid van webshops belangrijk is, zegt manager content en marketing Janneke ten Dam van Kieskeurig.nl. Zo checkt veertig procent reviews van websites die ze niet kennen en gaat twintig procent op zoek naar extra informatie over de webwinkel. Uiteindelijk laat bijna veertig procent de koopbeslissing voor een groot deel afhangen van voldoende positieve reviews.

De oudere doelgroep is voorzichtig met het delen van persoonsgegevens, blijkt verder uit het onderzoek. Een kwart van de onderzochte consumenten doet dat alleen bij webshops die zij betrouwbaar achten, terwijl de helft alleen de voor de aankoop verplichte gegevens invult. Ruim tien procent geeft aan liever helemaal geen persoonsgegevens achter te laten.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends