Van de Nederlandse consumenten heeft 82 procent nog nooit gehoord van de nieuwe betaalwet PSD2 die dit jaar ingaat. Bovendien roepen de nieuwe regels vooral negatieve associaties op, blijkt volgens RTL Z uit onderzoek van DVJ Insights.
Door de invoering van PSD2 kunnen consumenten bedrijven toegang geven tot hun bankgegevens. Van de consumenten die zeggen er wel van gehoord te hebben, wil slechts acht procent er gebruik van maken. Dat zijn vooral mannen, millennials en inwoners van grote steden.
Bij het horen over de nieuwe regels denken consumenten vooral aan negatieve effecten. Van alle termen die genoemd worden om PSD 2 te omschrijven, is 81 procent negatief. Consumenten denken aan fraude en vrezen voor hun privacy. Vooral oudere consumenten zien zijn erg kritisch.
Retailers kunnen profiteren van de toegang die zij krijgen tot transactiegegevens van consumenten, schreef RetailTrends vorige maand op basis van onderzoek van Shopping Tomorrow. Vooral de data over iDEAL- en pintransacties zouden veel mogelijkheden bieden. “De gegevens hiervan belanden nu nog elke minuut van de dag in de prullenbak, aangezien zij enkel en alleen gebruikt worden voor de transactie”, aldus voorzitter Jeroen Bosch van Rosenthal van de expertgroep. De voornaamste wens van retailers is volgens hem het koppelen van online- en offlinetransacties om een beter klantbeeld te krijgen.
Reacties 0