'Nederlandse supermarkten kunnen zich wapenen tegen Amazon'

De kans op een grootschalige verschuiving van de verkoop van dagelijkse boodschappen naar platformbedrijven als Amazon is klein. Toch is de interesse van zulke bedrijven in de Nederlandse boodschappenmarkt een waarschuwing voor supermarkten. Dat stelt het ING Economisch Bureau in een nieuwe themavisie supermarkten.

Als een deel van de omzet verschuift van winkels en webwinkels naar platformbedrijven, zijn er risico’s voor supermarkten. Zo kunnen platformbedrijven zich specifiek richten op de verkoop van producten met een hoge marge, wat druk zet op de prijs en margestrategie van supermarkten. Verder gaat een groei van online boodschappen ten koste van het volume dat in de winkel wordt verkocht en wordt het draagvlak voor fysieke winkels verlaagd. Ook verslechtert de onderhandelingspositie richting leveranciers, als hen een relevant alternatief afzetkanaal wordt geboden. Grote leveranciers van Amerikaanse supermarkten intensiveren volgens de bank al hun samenwerking met Amazon.

In de Verenigde Staten en China zet de groei van spelers als Amazon en Alibaba traditionele supermarkten onder druk, stelt sectorbanker trade & retail Dirk Mulder van ING. De toegangsdrempels zouden hier echter hoger zijn, doordat de potentiële markt klein, de branche sterk geconsolideerd en thuisbezorgen door relatief hoge loonkosten minder aantrekkelijk is. “In Nederland is de beweging tegenovergesteld en zijn het juist supermarkten die online hun dominante positie uitbouwen”, aldus Mulder. 

De hoge toetredingsdrempels zijn volgens hem ‘echter geen allrisk verzekering’. Hij raadt supermarkten aan zelf platformeigenaar of -partner te worden om zich te wapenen tegen nieuwe concurrentie, als volgende stap op directe verkoop via de eigen webshop. Als voorbeeld wordt Ahold Delhaize genoemd, dat via bol.com ook andere bedrijven de gelegenheid biedt om non-foodproducten te verkopen. Verder verkoopt het Belgische Colruyt huismerkartikelen in Nederland via het nieuwe boodschappenplatform Stockon.

RetailTrends