Winkeliers vinden verplichte laadpalen overdreven

Detailhandel Nederland roept de politiek op om een verplicht aantal laadpalen voor elektrische auto’s bij winkels niet strikt te handhaven. Ondernemers kunnen het beste zelf bepalen waar en wanneer laadpalen nodig zijn, stelt de brancheorganisatie.

Het Europees Parlement stemt dinsdag naar verwachting in met de verplichting tot het plaatsen van een minimum aantal elektrische laadpalen voor gebouwen met parkeerterreinen. Detailhandel Nederland heeft naar eigen zeggen met succes gepleit bij Europese beleidsmakers voor het behoud van maximale vrijheid bij het bepalen van het aantal te plaatsen palen. Landen zelf moeten de doelstellingen nu op nationaal niveau invullen. “De aanschaf, installatie en het onderhoud van meerdere laadpalen kost al snel tienduizenden euro’s, terwijl klanten vaak niet lang genoeg in de winkel blijven om een elektrische auto voldoende bij te laden”, zegt secretaris Europa Thomas da Silva Rosa van Detailhandel Nederland.

Detailhandel Nederland pleit verder voor een uitzondering voor winkelvastgoed dat gerenoveerd of nieuw gebouwd wordt en waarvoor de bouwvergunningen al zijn aangevraagd. Ook wil de organisatie dat gebouwen in gebruik en bezit van midden- en kleinbedrijven niet onder de verplichting vallen.

Eerder deze maand werd nog bekend dat Albert Heijn een samenwerking aangaat met Fasted, exploitant van laadstations voor elektrische auto’s. Bij in eerste instantie drie XL-vestigingen van de supermarktketen komen laadstations, zodat klanten hun auto kunnen opalden terwijl ze in de supermarkt zijn.
 

RetailTrends