Dick Boer: ’s lands beste retailer, maar niet perfect

Dick Boer staat aan de vooravond van zijn afscheid bij Ahold Delhaize te boek als ’s lands beste retailer. Maar niemand is perfect, zelfs ‘Het Retaildier bij Uitstek’ niet. Hans Verstraaten schetst in het meinummer van RetailTrends een portret van de betrouwbare en tikkeltje saaie topman, die onverwacht agressief uit de hoek kan komen.

Dick Boer werd zeven jaar geleden aangesteld als ceo van het toenmalige Ahold. Hij had het tij mee binnen het concern, waar na wilde jaren onder Cees van der Hoeven behoefte was aan een saaie, intelligente, betrouwbare manager met een klein ego. Van Boer wordt steevast vermeld dat hij zo gewoon gebleven is (lees: mentaal enkele lichtjaren verwijderd van Van der Hoeven).

Van de keiharde mediamagnaat Rupert Murdoch is de uitspraak: ‘Always leave something on the table’. Dat wil zeggen: geef iemand tijdens onderhandelingen nooit het idee dat hij helemaal wordt uitgekleed of genaaid. Dat is het gevoel dat menig leverancier al jaren heeft: dat hij door Ahold Delhaize keihard wordt behandeld, waarna er op de spreekwoordelijke tafel van Rupert Murdoch alleen wat broodkruimels overblijven.

Een ander kritiekpunt komt van Boer zelf: de versafdeling in Europa is niet goed genoeg beschermd. Met lede ogen zag hij hoe in Nederland godbetert de Duitse discounter Lidl de nummer één werd met zijn verse groenen en vers fruit en vers brood.

In het meinummer van RetailTrends staat een uitgebreid portret van de ‘keiharde Zeeuw met een klein ego’, via de prijzenoorlog bij Albert Heijn tot aan de overname – pardon, fusie – tussen Ahold en Delhaize. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Klik hier.

RetailTrends