'Retailer is bang over duurzaamheid te communiceren'

'Retailer is bang over duurzaamheid te communiceren'

Veel winkelketens beperken de communicatie over duurzaamheid tot een mininum, uit angst het verkeerde sentiment te wekken. “Iedereen kraakt Albert Heijn af om zijn fabrieksbrood, maar dat is schoner dan dat van de lokale bakker”, zegt eigenaar Ariane van Mancius van Now New Next, die volgende maand spreekt op Trends & Transities in Retail.

Het nalaten van communicatie zorgt voor gebrekkige informatie bij consumenten. Ze wijst op het in plastic verpakken van groenten. Die zijn daardoor twee weken langer houdbaar, maar consumenten zijn zich daarvan niet bewust. “Bovendien heeft een komkommer een drie keer zo grote afdruk als de verpakking, maar als je dat niet communiceert weet niemand dat”, stelt Mancius. 

Consumenten zouden veel meer ‘opgevoed’ moeten worden rond duurzaamheidsthema’s, meent Mancius. Ze noemt de plasticvrije supermarkt van Ekoplaza als voorbeeld, die begin maart veel publiciteit kreeg. Die wordt als goede stap ervaren, terwijl de CO2-afdruk van karton volgens de wetenschap niet kleiner is dan die van plastic. “De consument ervaart iets anders dan wat de wetenschap predikt. Iedereen heeft het over plasticsoep, maar hebben die hebben we in Nederland echt niet.”

Trends & Transities in Retail op 19 juni
Tijdens Trends & Transities in Retail gaat Ariane van Mancius onder meer in op food en verpakking, die volgens haar holistisch in plaats van apart moeten worden benaderd. “De verpakking is nu helaas vaak nog een sluitpost.” Ook behandelt ze de omgang met food, een thema dat bij millennials en generatie Z heel anders op de agenda staat dan voorheen het geval was. Andere sprekers zijn onder meer trendanalist Christine Boland en algemeen directeur Hans Geels van Dille & Kamille. Kijk voor meer informatie en aanmelden op trendsentransities.nl.
 

Reacties 2


michel van wijk 29 mei, 10:43

Angst is altijd een slechte leidraad. Als je een oprechte mening hebt en 'vol' achter je formule staat, kan je dat altijd gewoon communiceren. Dat zal vast commentaar opleveren maar dat is in het algemeen alleen maar goed omdat - als het constructief is - daarmee wordt aangegeven dat er over voors en tegens wordt nagedacht: Bewuste retailers en bewuste consumenten kunnen de wereld een beetje beter maken, iedere dag ....


Anne-Marie Pronk 29 mei, 17:58

Ben 12 jaar projectleider en adviseur van grote landelijke (klimaatcampagnes) en volgde vele collegereeksen Psychologie voor duurzaamheid van de Impact Academy en ben sinds kort partner van de stichting Gelukkig Winkelen. Niet bang zijn! Consument wil duurzaam (zie onderzoek ABN AMRO begin dit jaar, maar liefst 73% wil levensstijl aanpassen en 95% van de Europeanen weet van de ernst van klimaatverandering), maar zit zelf ook in een spagaat. Verdedigingsmechanisme is om dan anderen de maat te nemen. Informeer en inspireer en laat zien wat je doet. En volgtip: mijn lijst op Twitter over gedragsverandering, duurzaamheid, en klimaatpsychologie https://twitter.com/Klimaatzuster/lists/gedragswetenschap1. En zie ook klimaatpsycholoog Renee Lertzman over angst en duurzaamheid: http://www.sightline.org/2014/03/12/breaking-the-climate-fear-taboo/

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!