De concurrentie in de Nederlandse keukenbranche is moordend. Ondanks de aanwezigheid van grote spelers als IKEA en De Mandemakers Groep, ziet Eggo ruimte voor een nieuwe keten. Aan countrymanager Goossen Foppen de taak om de Belgische formule groot te maken in ons land. De voormalig directeur van Scheer & Foppen beantwoordt vijf vragen over de komst van Eggo naar Nederland.
Waarin onderscheidt Eggo zich van de concurrentie?
“Bij ons is alles volledig transparant. In onze winkel zie je geen uitingen als ‘Tien apparaten gratis’ of veertig procent korting. Je krijgt bij Eggo altijd een gesprek van minimaal twee uur, waarna er een prijs komt uitrollen die de klant ook echt betaalt. De prijs is helemaal zuiver, dus inclusief bezorging en plaatsing. Geen opslagen, maar een netto-, netto-, nettoprijs. De klant krijgt een volledig gespecificeerde offerte. Die hoeft hij niet bij ons te tekenen, maar krijgt hij mee naar huis. Als hij er dan toch vanaf ziet, is dat geen probleem. Ons aanbod gaat van een startkeuken tot duurdere keukens. We mogen bijvoorbeeld het merk Miele verkopen, wat tegenwoordig niet meer voor iedereen is...
De concurrentie in de Nederlandse keukenbranche is moordend. Ondanks de aanwezigheid van grote spelers als IKEA en De Mandemakers Groep, ziet Eggo ruimte voor een nieuwe keten. Aan countrymanager Goossen Foppen de taak om de Belgische formule groot te maken in ons land. De voormalig directeur van Scheer & Foppen beantwoordt vijf vragen over de komst van Eggo naar Nederland.
Waarin onderscheidt Eggo zich van de concurrentie?
“Bij ons is alles volledig transparant. In onze winkel zie je geen uitingen als ‘Tien apparaten gratis’ of veertig procent korting. Je krijgt bij Eggo altijd een gesprek van minimaal twee uur, waarna er een prijs komt uitrollen die de klant ook echt betaalt. De prijs is helemaal zuiver, dus inclusief bezorging en plaatsing. Geen opslagen, maar een netto-, netto-, nettoprijs. De klant krijgt een volledig gespecificeerde offerte. Die hoeft hij niet bij ons te tekenen, maar krijgt hij mee naar huis. Als hij er dan toch vanaf ziet, is dat geen probleem. Ons aanbod gaat van een startkeuken tot duurdere keukens. We mogen bijvoorbeeld het merk Miele verkopen, wat tegenwoordig niet meer voor iedereen is weggelegd. De klant met een budget van twee- tot vijfduizend euro wordt net zo goed geholpen als de klant die voor tien- of twintigduizend euro een keuken wil kopen.”
Is het lastig om zonder kortingsacties een plek te vergaren in een vechtmarkt?
“We zijn er niet helemaal uniek in, want het is een trend die je langzaam ziet ontstaan. De keukenhandel heeft niet altijd een goed imago gehad. En heeft dat nog steeds niet. Als je aanspraak wil maken op een korting, worden er allerlei wegen gezocht om daarbij weg te geraken. De markt is voor de consument totaal niet transparant. Wij proberen die met onze formule volledig inzichtelijk te maken. Je ziet daarom ook hele vreemde prijzen in onze showroom. We ronden niet af. Als jouw keuken exact dezelfde maat heeft als die in de showroom en we stoppen die in de computer, komt er exact dezelfde prijs uitrollen. De klant krijgt alles uitgelegd en kijkt live mee met groot scherm, zodat hij precies kan zien wat de verkoper doet en wat er met de prijs gebeurt. En dat scherm gaat geen seconde uit.”
De winkel in Breda geldt als pilotwinkel. Wat kunnen we verwachten?
“We zijn een exacte kopie van de winkels in België, als het gaat om de kleurstelling en indeling. Nu zijn we bezig met het finetunen van processen, bijvoorbeeld door het type keukens op de Nederlandse behoeften af te stemmen. Dat zijn geen grote veranderingen, want we hebben zes winkels in Spanje en ook dat zijn exacte kopieën. In Nederland willen we de komende tijd dertig tot veertig locaties invullen. We beginnen met twee eigen winkels, om franchisenemers aan te kunnen tonen wat formule doet. Als die geen goed beeld heeft van Eggo en we gaan samen een avontuur aan, dan hebben we daar allebei last van. Mensen kunnen bij ons op de payroll starten, het Eggo-dna ervaren en krijgen en na verloop van tijd een eigen winkel starten.”
In België zijn in tien jaar tijd bijna vijftig winkels geopend. Hoe snel wil Eggo hier groeien?
“In België is de expansie heel snel gegaan, omdat daar een bestaande elektronicaketen is omgebouwd naar keukenwinkels onder de naam Eggo. De locaties en groot deel van de mensen waren er al. In Nederland is er minimaal drie tot vier jaar voor uitgetrokken, maar het tempo wordt bepaald door het vinden van goede mensen en locaties. Als we niet de juiste mensen kunnen vinden, gaan we geen winkel openen. Het pand in Breda hadden we al in november, maar we zijn niet eerder opengegaan dan in juni. We hebben de tijd genomen om de goede mensen te vinden.”
Brancheorganisatie INretail denkt dat de hoogtijdagen voor de woonbranche alweer voorbij zijn. Is Eggo te laat gestart?
“Natuurlijk hadden we vijf jaar eerder willen of moeten beginnen, maar we gaan uit van onze eigen kracht. Er worden elk jaar nog heel veel keukens verkocht. Wij proberen een klein stukje van die grote markt naar ons toe te trekken. Dat is voldoende om rendabel te worden in Nederland. 28 juni is de eerste winkel geopend. De aanloop is er en de eerste orders zijn er, dus dat is hoopgevend. Al werkt de hoge temperatuur niet erg mee. Een ander nadeel is onze naam. De hele wereld die iets met keukens doet, heeft dat ook in de naam staan. Keukenkampioen, Keukenloods, Superkeukens, noem allemaal maar op. Wij heten Eggo. Dat is in de marketing een extra uitdaging. Daarom proberen we ook zoveel mogelijk aansluiting te vinden bij locaties waar al veel collega’s zitten.”