Zo zoekt KiK zijn weg naar elk huis in Europa

Zo zoekt KiK zijn weg naar elk huis in Europa

KiK heeft vorig jaar voor het eerst in de geschiedenis de omzetgrens van twee miljard euro weten te slechten. De textieldiscounter was goed voor een groei van 2,8 procent. Het gros van de omzet, bijna anderhalf miljard euro, wordt in eigen land geboekt. Daarmee is KiK naar eigen zeggen het op vier na grootste textielbedrijf van Duitsland. Als het op textieldiscount aankomt, staat de retailer eenzaam aan de top.

Omzet met textiel in Duitsland in 2017 (in miljarden euro’s):

Bron: Handelsblatt

De discounter biedt gezinnen naar eigen zeggen complete en modieuze outfits voor onder de dertig euro. Het aanbod van textiel maakt zeventig procent van het assortiment uit en wordt aangevuld met andere non-foodartikelen. De lage prijzen worden naar eigen zeggen mogelijk gemaakt door ‘efficiënte arbeidsprocessen, een intelligente logistiek en directe import’.

...

KiK heeft vorig jaar voor het eerst in de geschiedenis de omzetgrens van twee miljard euro weten te slechten. De textieldiscounter was goed voor een groei van 2,8 procent. Het gros van de omzet, bijna anderhalf miljard euro, wordt in eigen land geboekt. Daarmee is KiK naar eigen zeggen het op vier na grootste textielbedrijf van Duitsland. Als het op textieldiscount aankomt, staat de retailer eenzaam aan de top.

Omzet met textiel in Duitsland in 2017 (in miljarden euro’s):

Bron: Handelsblatt

De discounter biedt gezinnen naar eigen zeggen complete en modieuze outfits voor onder de dertig euro. Het aanbod van textiel maakt zeventig procent van het assortiment uit en wordt aangevuld met andere non-foodartikelen. De lage prijzen worden naar eigen zeggen mogelijk gemaakt door ‘efficiënte arbeidsprocessen, een intelligente logistiek en directe import’.

Groei in eigen land is geen vanzelfsprekendheid, al is het alleen maar omdat het lastig is om nieuwe winkels te vinden. KiK sloeg vorig jaar een grote slag door winkels van Charles Vögele over te nemen. Mede door de groeiende concurrentie bleef de groei in Duitsland vorig jaar beperkt tot 0,3 procent. Daar staat tegenover dat KiK een aantal jaar geleden nog met teruglopende verkopen kampte in eigen land en tientallen winkels sloot. Het was het moment dat de formule zijn heil meer over de grens ging zoeken. In 2013 werden de eerste winkels in Nederland geopend, waar onder meer de concurrentie met Zeeman en Wibra is aangegaan. Inmiddels is de ‘familiediscounter’ actief met 3.564 vestigingen, in tien Europese landen.

Handelsoorlog
Een uitbreiding naar de Verenigde Staten zit er voorlopig niet in voor KiK. En daar krijgt Donald Trump de schuld van. Het handelsbeleid van de Amerikaanse president zorgt ervoor dat een lancering aan de andere kant van de oceaan ‘met een te hoog risico’ gepaard gaat, stelt topman Patrick Zahn tegenover het Duitse vakblad Handelsblatt. Hij wijst op de moeizame internationale verhoudingen en de dreigende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China en Europa. Het doet Zahn pijn dat hij zijn persoonlijke project de wacht aan moet zetten. “Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het concept van KiK perfect zou passen in de Amerikaanse markt”, stelt hij.

KiK wilde aanvankelijk met tien vestigingen in het Middenwesten van start gaan. In plaats daarvan wordt de geplande expansie in Europa, waar buiten Duitsland nu duizend winkels zijn, opnieuw versneld. Vijfduizend winkels moeten er binnenkort van KiK te vinden zijn. De retailer ziet onder meer kansen in Oost-Europa, waar komende herfst de eerste winkels in Roemenië worden geopend. De lancering in Bulgarije staat voor volgend jaar op de planning.

Ook Italië en Frankrijk hebben de aandacht van KiK. Nu het bedrijf in Italië is gestart, moeten daar jaarlijks 25 nieuwe filialen worden gecreëerd. Frankrijk, waar KiK nog niet actief is, wordt volgens Handelsblatt intern als grootste uitdaging gezien. Uiterlijk in 2020 moeten daar de eerste winkels openen. Daarmee gaat KiK opnieuw de concurrentie aan met Zeeman, dat zijn Franse operatie flink aan het uitbreiden is. De Nederlandse textieldiscounter heeft al zeker driehonderd vestigingen in Frankrijk, als zijn Duitse branchegenoot er straks voet aan de grond zet.

Nederland
In ons land wordt de concurrentiestrijd ook steeds heviger. Vlak na de introductie liet de retailer al weten ‘beetje bij beetje’ meer winkels te willen openen. “KiK heeft de Nederlandse markt onderzocht en geconstateerd dat hier nog veel ruimte ligt”, zei een woordvoerder destijds. “Het doel is om ook in Nederland een groot aantal vestigingen te openen.”

Hoeveel dat er moesten worden, bleef lange tijd onduidelijk. KiK zoekt niet graag de publiciteit op, behalve voor de opening van een winkel. In de lokale pers liet de Nederlandse verkoopleider optekenen op 250 filialen in ons land te mikken. De teller staat inmiddels bijna op veertig winkels, verspreid door het hele land. 

Hoeveel omzet KiK inmiddels uit Nederland haalt is niet duidelijk. De jaarrekening over 2017 meldt alleen maar dat de omzet met 41 procent is gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Meer helderheid is er over de winstgevendheid van KiK in ons land: daar is vijf jaar na de lancering nog geen sprake van. Sterker, het verlies loopt elk jaar steeds verder op. Vorig jaar stond KiK 3,3 miljoen euro in het rood, tegenover 2,4 miljoen een jaar eerder. Opgeteld is er de afgelopen vijf jaar meer dan tien miljoen euro verlies in de boeken geschreven. De retailer spreekt in de jaarrekening van ‘significante verliezen’, die worden opgevangen met leningen en het eigen vermogen van de Duitse moedermaatschappij. Ook dit jaar kan KiK weer een beroep doen op financiële steun vanuit Bönen, mocht dat nodig zijn.

Voorlopig wijst niets erop dat het avontuur van KiK dezelfde afloop heeft als dat van Tedi. De zusterformule trok zich vorig jaar terug van de Nederlandse markt, waarbij KiK een aantal locaties overnam. KiK gaat nog altijd gestaag door met het openen van nieuwe winkels. Vorige maand werd een filiaal geopend in het Utrechtse winkelcentrum Terwijde, terwijl onder meer in Veenendaal en Den Haag de winkels werden vernieuwd. 

Winst in Nederland of niet, KiK is volgens topman Zahn 'succesvoller dan ooit'. “We komen elke dag een stap dichterbij ons doel om KiK naar elk Europees huis te brengen.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!