'Speciaalzaken zijn de dupe van nieuwe belastingregels'

'Speciaalzaken zijn de dupe van nieuwe belastingregels'

Winkeliers en marktondernemers in eten, drinken, bloemen en planten betalen de rekening van de nieuwe belastingregels. Dat stellen de belangenorganisaties ADN, VBW, VNV en CVAH, die samen goed zijn voor zo’n twintigduizend verkooppunten in Nederland.

Het kabinet is van plan om de dividendbelasting af te schaffen, wat mogelijk meer dan twee miljard euro per jaar gaat kosten. Dat wordt volgens de speciaalzaken opgevangen met het verhogen van de btw op primaire levensbehoeften van zes naar negen procent.

De verwachting is dat de consument voor de meeste lasten opdraait, maar de belangenorganisaties vrezen ook voor het bestaan van speciaalzaken in bepaalde gebieden. Dat zou betekenen dat de werkgelegenheid terugloopt en het voorzieningenniveau krimpt, klinkt het. Ze roepen de regering op af te zien van de voorgenomen afschaffing van de dividendbelasting en de verhogen van de btw.

De belangenorganisaties hebben de handen ineen geslagen naar aanleiding van een onderzoek van de Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW). Daaruit kwam dat de verhoging van het btw-tarief bloemenwinkels ruim 52 miljoen euro aan omzet kost. Daarnaast staan zeker vierhonderd banen op de tocht en verdwijnt mogelijk vijftien procent van de drieduizend winkeliers.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!