Met een vervuilende diesel door de drukke binnenstad manoeuvreren is niet meer van deze tijd. Diverse pakketbezorgdiensten testen daarom verschillende voertuigen om groene stadsdistributie te realiseren. Het toenemende aantal online verkopen leidt tot een hoger aantal bezorgde pakketten, voornamelijk in de stad. En dat terwijl gemeenten steeds meer plannen maken om vervuiling en verkeersdrukte tegen te gaan. Pakketbezorgers zoeken naar oplossingen in innovatieve vervoersmiddelen. Een klein overzicht van mogelijke bezorgmethodes in de nabije toekomst.
PostNL
PostNL is al een geruime tijd bezig met het testen van allerlei manieren om groenere dienstverlening te leveren. Het bedrijf heeft zichzelf ten doel gesteld om in 2025 in 25 binnensteden volledig uitstootvrij te bezorgen. Om die doelstelling te realiseren, zijn er flink wat opties de revue gepasseerd. Dieselbussen zijn vervangen door de elektrische Renault ZE en van het kindervervoersmiddel Stint is een speciale bezorgvariant gefabriceerd. Maar het kan nog een stap verder, want de minst vervuilende bezorgmethode blijft het ouderwets bezorgen op de fiets.
Met een vervuilende diesel door de drukke binnenstad manoeuvreren is niet meer van deze tijd. Diverse pakketbezorgdiensten testen daarom verschillende voertuigen om groene stadsdistributie te realiseren. Het toenemende aantal online verkopen leidt tot een hoger aantal bezorgde pakketten, voornamelijk in de stad. En dat terwijl gemeenten steeds meer plannen maken om vervuiling en verkeersdrukte tegen te gaan. Pakketbezorgers zoeken naar oplossingen in innovatieve vervoersmiddelen. Een klein overzicht van mogelijke bezorgmethodes in de nabije toekomst.
PostNL
PostNL is al een geruime tijd bezig met het testen van allerlei manieren om groenere dienstverlening te leveren. Het bedrijf heeft zichzelf ten doel gesteld om in 2025 in 25 binnensteden volledig uitstootvrij te bezorgen. Om die doelstelling te realiseren, zijn er flink wat opties de revue gepasseerd. Dieselbussen zijn vervangen door de elektrische Renault ZE en van het kindervervoersmiddel Stint is een speciale bezorgvariant gefabriceerd. Maar het kan nog een stap verder, want de minst vervuilende bezorgmethode blijft het ouderwets bezorgen op de fiets.
Daarom start PostNL binnenkort een test met de Gazelle D10. Een uit de kluiten gewassen fiets, speciaal ontwikkeld om de overslag van middelgrote transportwagens naar kleine stadsvoertuigen te vergemakkelijken. De fiets heeft de capaciteit om twee boxen te vervoeren waar euro pallets in passen. Daarmee is het overzetten van een lading snel en makkelijk te realiseren. Het totale laadvermogen komt uit op honderd kilo en daardoor is deze fiets een serieus alternatief voor een busje. Dankzij de trapondersteuning is een topsnelheid van 25 kilometer per uur haalbaar. Omdat het voertuig zich ook op het fietspad en zelfs op de stoep mag begeven, heeft het minder last van opstoppingen in het verkeer.
DPD
Ook DPD heeft het ‘groen’ bezorgen hoog op de prioriteitenlijst gezet. In samenwerking met Renault heeft het bedrijf een conceptcar ontwikkeld die het bezorgen radicaal zou kunnen veranderen. Deze zelfrijdende auto wordt gebruikt als mobiele kluis. DPD plant vooraf afleverpunten in en stuurt consumenten een notificatie. Klanten kunnen hun pakketten zelf ophalen of retourneren op een locatie in de buurt. Het voertuig wordt geladen bij het sorteercentrum en rijdt zelf naar een ontmoetingspunt in het stadcentrum. Op deze manier is het vervoer niet enkel milieuvriendelijk, maar kost de bezorging ook minder tijd.
Zalando
Zelfs webwinkel Zalando bemoeit zich nu met de strijd om groene bezorging. De kledingverkoper is een samenwerking aangegaan met citkar om de Loadster E-bike te testen. Met een pilot in Berlijn willen beide bedrijven ontdekken in hoeverre de fiets ingezet kan worden als bezorgmethode naast de auto. Ook deze fiets haalt een snelheid van 25 kilometer per uur en mag zich op het fietspad begeven. In een drukke stad als Berlijn is deze bezorgmethode mogelijk zelfs sneller dan de auto. Een fiets heeft immers geen last van eenrichtingsverkeer of schaarse parkeergelegenheden. Zalando hoopt hiermee ook een logistiekplan in te lossen: orders die ’s ochtends worden geplaatst zouden dezelfde avond kunnen worden bezorgd. Deze fiets heeft echter maar een capaciteit voor vijfhonderd liter vracht en zal dus vaker op een dag ingezet moeten worden om echt te concurreren met een bestelbus.
City Hub
Een ander alternatief voor bezorging in de stad zijn de zogenaamde city hub’s. Leveranciers leveren hun pakketten af bij een hub aan de rand van het centrum. Van daaruit wordt de bezorging overgenomen door bezorgers in elektrische voertuigen. Samen met Urban Mobility Systems (UMS) is de nieuwste innovatie Zolution, een elektrisch voertuig met een laadruimte van zestien kubieke meter en een laadvermogen van meer dan duizend kilo, ontwikkeld. Daarmee kunnen niet alleen pakketten, maar ook rolcontainers en pallets worden vervoerd. Geen enkel ander bestaand elektrisch stadsvoertuig kan zulke grote volumes aan. Deze bezorgmethode kan een serieuze kandidaat zijn om bestelbussen te vervangen.
Hoe de toekomst van de bezorging in de stad er precies uit gaat zien, is nog even de vraag. Het moet immers niet alleen millieuvriendelijk zijn, maar ook effectief en kostenbesparend. Een fiets produceert dan wel weining CO2, maar heeft weinig laadvermogen en veel elektrische voertuigen hebben een zeer beperkte actieradius. In de stad zijn deze voertuigen dan ook prima in te zetten. Echter komen de pakketten vaak vanuit een depot elders in het land. Dat de dieselbus zal verdwijnen is eigenlijk geen vraag meer, maar er zal nog veel doorontwikkeld moeten worden om echt zonder het vervuilende ding te kunnen.