Zalando: 'Tijd is rijp om het probleem van sizing te tackelen'

Twintig tot dertig procent van het assortiment van Zalando is voorzien van een size flag. Een stukje tekst vertelt klanten of een item groot of klein valt. “Voor consumenten is het eenvoudig te begrijpen”, zegt director of engineering Stacia Carr in het novembernummer van RetailTrends.

De data achter de size flag zijn afkomstig uit de aankoopgeschiedenis en uit een fitting lab. Daar wordt kleding gepast door modellen met een specifieke lichaamsbouw en -afmetingen, die overeenkomen met die van gemiddelde klanten in verschillende klassen. Daarmee worden de eerste datasets gecreëerd om het algoritme te voeden, als er niet veel retourdata beschikbaar is. “Zo kunnen we klanten al adviseren voordat er iets is teruggestuurd”, legt Carr uit.

Naast de size flag heeft het team van Carr ook een personal size recommendation tool gebouwd. Daarbij krijgen klanten maatadvies op basis van eerdere aankopen, “We kunnen je vertellen dat je van Adidas schoenmaat 38 1/3 – Adidas heeft crazy sizing – nodig hebt.” Dat kan volgens haar ook bij merken die klanten nooit eerder hebben gekocht. Niet onbelangrijk, omdat de meeste klanten de neiging hebben om alleen merken te kopen waarvan ze zeker weten dat de maten overeenkomen met hun lichaam.

Carr voelt zich als verantwoordelijke voor sizing binnen Zalando ‘als een kind in de snoepwinkel’. Het is volgens haar een moeilijk probleem om op te lossen, maar tegelijkertijd belangrijk omdat iedereen ermee te maken heeft. “Het is een prachtige combinatie van complexiteit en impact. En de tijd is rijp voor de mode-industrie om het probleem te tackelen, op welke manier dan ook.”

Voor de special What's Next in Tech in het novembernummer van RetailTrends brengen we een bezoek aan de techcampus van Zalando in Berlijn. Behalve Carr vertellen ook senior programmanager lead personalization Caroline Carlqvist en head of engineering Olena Bachynska over de technologische uitdagingen binnen het Duitse modeplatform. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member van RetailTrends? Klik dan hier.

RetailTrends