Als Nike een nieuwe flagshipstore in New York opent, zijn de verwachtingen hooggespannen. Verwachtingen waaraan ‘House of Innovation 000’ ruimschoots voldoet. In deze winkel wordt de belofte van ‘living retail’ zichtbaar.
De nieuwe winkel telt ruim zesduizend vierkante meter verdeeld over zes verdiepingen en bevindt zich op de hoek van Fifth Avenue en 52nd Street. Op elke vloer vinden bezoekers nieuwe, persoonlijke en interactieve ruimtes en ervaringen. De toekomst van fysieke winkels schuilt volgens Nike namelijk in boeiende, persoonlijke winkelervaringen die net zo snel – en persoonlijk – reageren als de digitale tegenhanger. Het nieuwe winkelconcept House of Innovation maakte onlangs al zijn debuut in Shanghai. De winkel draagt daar de naam
Als Nike een nieuwe flagshipstore in New York opent, zijn de verwachtingen hooggespannen. Verwachtingen waaraan ‘House of Innovation 000’ ruimschoots voldoet. In deze winkel wordt de belofte van ‘living retail’ zichtbaar.
De nieuwe winkel telt ruim zesduizend vierkante meter verdeeld over zes verdiepingen en bevindt zich op de hoek van Fifth Avenue en 52nd Street. Op elke vloer vinden bezoekers nieuwe, persoonlijke en interactieve ruimtes en ervaringen. De toekomst van fysieke winkels schuilt volgens Nike namelijk in boeiende, persoonlijke winkelervaringen die net zo snel – en persoonlijk – reageren als de digitale tegenhanger. Het nieuwe winkelconcept House of Innovation maakte onlangs al zijn debuut in Shanghai. De winkel draagt daar de naam Shanghai 001.
In New York is een volledige verdieping ingericht op basis van lokale data. De producten die in de zogenoemde Nike Speed Shop te koop zijn, zijn gebaseerd op de wensen van de community. Het is vergelijkbaar met de Nike Live-winkel in Los Angeles, maar dan groter. Je kunt door de Sneaker Bar browsen met hulp van een medewerker of een digitale uitlezing van de ‘locals-only data’. Verder kunnen leden van NikePlus items per telefoon reserveren en deze in een kluisje laten opslaan, om ze op te halen wanneer het hen uitkomt.
De flagshipstore is verder uitgerust met niet één, maar twee ‘makersstudio’s’. Bezoekers kunnen hun producten in The Arena personaliseren. Denk aan andere veters, stoffen en emblemen voor de nieuwste collectie schoenen. Op de bovenste verdieping is de Nike Expert Studio te vinden, waarvoor lokale leden van Nike een één-op-éénsessie kunnen boeken. Of ze nu op zoek zijn naar de juiste voorbereiding voor een marathon of de beste winterkleding voor in New York: een medewerker van Nike staat ze bij. Ook hier kan een persoonlijke look worden gecreëerd door het aanwezige ‘customization station’.
Nike past het ‘doe-het-zelfprincipe’ ook toe voor de winkel zelf. Zo zijn de tegels van The Arena eenvoudig te herschikken, zodat er nieuwe ruimte ontstaat. ‘House of Innovation 000 is in elk opzicht een aanpasbare winkel’, aldus het merk.
De smartphone speelt een grote rol in de winkel. Zo is er Scan to Try, waarmee klanten kunnen vragen om een item te brengen voor een snelle passessie. Met Shop The Look kunnen ze een code op een mannequin scannen, om vervolgens alle items te bekijken. Is de gewenste maat op voorraad? Dan kunnen ze een medewerker met de app van Nike vragen om het item naar de paskamer te brengen. Tot slot is er Nike Instant Checkout, wat eigelijk precies is zoals het klinkt: je scant een item, betaalt en loopt zo de winkel uit. Door de hele winkel staan speciale kassa’s waar klanten hun spullen in een tas kunnen doen, zodat ze direct kunnen vertrekken.
Just do it. Nike’s beroemde credo lijkt vandaag de dag eerder een missie dan een slogan. Waar veel retailers blijven hangen in strategische discussies, doét Nike gewoon en creëert zo een nieuwe standaard voor retail. En dat terwijl het in de eerste plaats nog altijd vooral een merk is. In het novembernummer van RetailTrends vind je een greep uit de slimste en meest vooruitstrevende ideeën én 29 dingen die je waarschijnlijk niet wist over Nike. Lees het artikel in het digitale magazine.