Wie denkt aan Amerikaanse hamburgerketens, lepelt de namen McDonald’s en Burger King waarschijnlijk vrij snel op. Wie wat meer thuis is in de markt, kent ook formules als Five Guys en Wendy’s ook nog wel. Maar Wayback Burgers? Deze relatief kleine Amerikaanse speler is de volgende die van plan is ons land te veroveren.
Met 133 vestigingen ben je in Nederland een behoorlijke speler. Maar in de Verenigde Staten, waar Wayback Burgers dat aantal restaurants heeft, is dat wel anders. Ter illustratie: McDonald’s heeft daar veertienduizend van zijn in totaal 37 duizend filialen, Burger King is met een kleine zevenduizend de nummer twee in burgerland. Maar die relatief bescheiden omvang weerhoudt Wayback Burgers er niet van met ambitieuze plannen naar Europa te komen. De eerste vestiging opende begin deze maand zijn deuren in Breda, waar ook de Europese trainingsfaciliteit van Wayback Burgers voor toekomstige ondernemers komt.
Wayback Burgers is met oprichtingsjaar 1991 nog een vrij jonge keten. Maar Stefan Boers, die de formule als algemeen directeur leidt in Nederland, is met zijn 23 jaar nog een stukje jonger. Hij heeft...
Wie denkt aan Amerikaanse hamburgerketens, lepelt de namen McDonald’s en Burger King waarschijnlijk vrij snel op. Wie wat meer thuis is in de markt, kent ook formules als Five Guys en Wendy’s ook nog wel. Maar Wayback Burgers? Deze relatief kleine Amerikaanse speler is de volgende die van plan is ons land te veroveren.
Met 133 vestigingen ben je in Nederland een behoorlijke speler. Maar in de Verenigde Staten, waar Wayback Burgers dat aantal restaurants heeft, is dat wel anders. Ter illustratie: McDonald’s heeft daar veertienduizend van zijn in totaal 37 duizend filialen, Burger King is met een kleine zevenduizend de nummer twee in burgerland. Maar die relatief bescheiden omvang weerhoudt Wayback Burgers er niet van met ambitieuze plannen naar Europa te komen. De eerste vestiging opende begin deze maand zijn deuren in Breda, waar ook de Europese trainingsfaciliteit van Wayback Burgers voor toekomstige ondernemers komt.
Wayback Burgers is met oprichtingsjaar 1991 nog een vrij jonge keten. Maar Stefan Boers, die de formule als algemeen directeur leidt in Nederland, is met zijn 23 jaar nog een stukje jonger. Hij heeft zes jaar in de keuken gekeken bij McDonald’s, waar hij in korte tijd opklom tot restaurantmanager. Daarna vond hij het tijd voor een eigen fastfoodproject en na wat online speurwerk stuitte hij op Wayback Burgers. Dat kwam goed uit, want ons land stond samen met Ierland bovenaan het verlanglijstje van de retailer om in Europa voet aan de grond te krijgen. “Beide landen zijn erg internationaal georiënteerd en onderdeel van de EU”, legt Boers uit. “Normaal gesproken starten dit soort ketens in het Verenigd Koninkrijk, maar na alle Brexit-perikelen heeft Wayback Burgers besloten daarvan af te wijken.” Ierland kan volgend jaar zijn eerste vestigingen verwachten.
Representatief
Veel nieuwe retailformules kiezen Amsterdam of Rotterdam voor hun eerste vestiging, of eventueel een locatie als Hoog Catharijne in Utrecht. Wayback Burgers is vlak naast het centraal station van Breda neergestreken, in een pand van ruim 350 vierkante meter. “We hebben gezocht naar een plek die qua meters niet alleen als flagshipstore kon fungeren, maar ook als trainingslocatie”, legt Boers uit. “Die meters zijn in de grote steden lastig te vinden.” Daarnaast noemt hij Breda een goede testcase voor Nederland. “Er woont een grote groep studenten, maar het is geen onderdeel van de grote vier. Dat maakt het een representatief model. Als het in Breda een succes is, is het ook als franchiseconcept goed te vermarkten.”
Wayback Burgers heeft een aparte huisstijl ontwikkeld voor de Europese markt. Verder zijn op detailniveau wat aanpassingen gedaan. Een aantal items op het menu zijn vervallen en de porties zijn iets kleiner gemaakt. Voor de rest krijgen we grotendeels dezelfde versie van de formule voorgeschoteld als in de VS. Dat betekent een vrij breed en daarmee volgens Boers onderscheidend menu. Burgers kunnen belegd worden met rundvlees, kip, vis en een vegetarische optie, terwijl er ook maaltijdsalades zijn. “Als je met vier of vijf personen gaat eten, zijn er altijd één of twee die bepaalde dingen niet willen”, legt Boers uit. Dat kan om religieuze redenen zijn, of omdat iemand de dag ervoor al een hamburger heeft gegeten en niet weer rundvlees wil. “Veel formules vallen dan af. Ons menu is zo samengesteld dat als je met een groep gaat eten, er nooit één duidelijke vetostem is.”
Fast casual
Van het menu alleen moet Wayback Burgers het niet hebben, want ook bij McDonald’s kun je inmiddels prima terecht voor een salade of een vegaburger. Er zijn dan ook meer verschillen, legt Boers uit. “Wij zien onszelf niet als fastfood, maar als fast casual.” De broodjes komen bij de formule niet in een doosje op een dienblad, maar worden na het bestellen aan de kassa op een bordje aan tafel geserveerd. Daarnaast claimt hij een betere kwaliteit, onder meer door niet met ingevroren producten te werken en milkshakes van vers schepijs te maken. “We willen een mix zijn tussen de fastfoodwereld en de restaurantwereld. Iemand die zich bij een fastfoodketen niet fijn voelt, maar ook niet de tijd of financiële middelen heeft om naar een echt restaurant of grand café te gaan, kan prima bij ons terecht.” Daarmee is de doelgroep nog steeds vrij breed, maar zal Wayback Burgers volgens Boers niet zozeer klanten van McDonald’s of Burger King wegkapen. “Wie graag voor het value-aspect bij fastfoodketens komt, dus voor een maaltijd van een paar euro, zullen wij niet primair aanspreken.”
Waar we de volgende Wayback Burgers kunnen verwachten, weet Boers nog niet. “We zijn in gesprek met potentiële ondernemers in de grote vier steden, maar ook plaatsen als Groningen, Maastricht en Arnhem zijn interessant.” Het doel is om de komende jaren ‘beheersbaar’ te groeien. Vanaf volgend jaar moeten er jaarlijks drie tot vijf restaurants openen, om uiteindelijk te groeien naar 75 tot honderd vestigingen. Vanaf halverwege volgend jaar komt er bovendien een online bestelmogelijkheid en bezorgservice. “In de VS hebben we al een mobiele website en app, die staan in Nederland voor komend voorjaar op de planning.”
Zo’n anderhalf jaar geleden luidde een groep voedingsdeskundigen de noodklok over de ‘fastfoodinvasie’ waar ons land mee te maken zou hebben. Aanleiding was de komst van spelers als Five Guys, Dunkin’ Donuts en Taco Bell, van wie de laatste het overigens alweer voor gezien houdt. Opgeteld bij de al langer gevestigde namen groeit daarmee de concentratie van ongezond eten in binnensteden. Boers kijkt er nuchter naar. “Het gaat goed met de economie en Nederlanders houden nu eenmaal erg van hamburgers. Daarnaast hebben ze een steeds drukker leven, wat de behoefte aan snel eten vergroot. Dus ik denk dat er in ons kleine landje zeker nog plek is voor een goede nieuwe formule.”