Vijf vragen aan Schorem-oprichter Robert-Jan Rietveld

Vijf vragen aan Schorem-oprichter Robert-Jan Rietveld

Uit alle hoeken van de wereld komen mannen naar de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam voor een ‘signaturecoupe’ à la James Dean, met precisie in de pommade gebeiteld. Daar willen ze best voor wachten. Vijf uur desnoods, buiten voor de ruit. Medeoprichter Robert-Jan Rietveld, een van de sprekers tijdens Stores That Wow: “Iedereen voelt zich hier thuis, ook al maken wij elkaar de hele dag voor rotte vis uit.” Schorem Haarsnijder & Barbier strijkt tegen alle haren in.

Mannen uit de hele wereld reizen naar jullie af. Leg dat Schorem-gevoel eens uit.
“Het idee voor een traditionele barbierszaak had ik al jaren. Thuis organiseerde ik knipavonden, samen met Leen (zijn zakenpartner – red.). Gewoon voor vrienden, wat gasten uit de rockabilly- en psychobilly-scene. Ze namen platenhoezen mee van Eddie Cochran en Elvis Presley. Of ik ook zo’n coupe kon maken? Ondertussen dronken we een biertje, ouwehoerden we wat. Er hing altijd een bepaalde sfeer, moeilijk uit te leggen. Maar die sloeg in één keer om zodra mijn vrouw binnenkwam. Gingen die gasten opeens heel keurig doen. Belachelijk. Toen dacht ik: vrouwen, nee, die moeten we in zo’n zaak niet hebben.”

Maar zo’n verbod mag je niet op de deur hangen.
“Dat klopt, het is een ongeschreven regel. Kijk maar naar barbershops in zuidelijke landen, zelfs in Italië al. Als vrouw weet je dat je er niets te zoeken hebt. Overigens, in Nederland reageert iedereen er superopenminded op. Ik zeg altijd: dames, Schorem is de veiligste plek waar je je vent kunt achterlaten. Bij ons hijgt er geen lekker wijf in zijn nek.”

Waar erger je je aan bij reguliere kapperszaken?
“Ik erger me niet zozeer, maar truttig zijn ze wel. Kijk, een man wil hooguit door drie andere mannen aangeraakt worden: zijn dokter, zijn kleermaker en zijn barbier. In Nederland kon hij bij maar twee soorten herenkappers terecht. Voor een tientje bij de ‘Turk’ of bij Toni & Guy, waar je zo tachtig euro voor een knipbeurt neerlegt. Daartussenin, voor Average Joe zeg maar, zat niets. Terwijl de barbier een van de oudste beroepen ter wereld is. Dat bewijzen hiërogliefen in piramides, toen barbiers nog met een oesterschelp sneden. De gemengde kapsalon bestaat pas zo’n zeventig jaar en werd populair door de komst van The Beatles en The Rolling Stones, de hippies met hun lange haren. Dameskapsels dus. Opeens moesten al die traditionele herenkappers zich laten omscholen. De herenopleiding op de kappersschool verdween en zo werd de uniseks kapsalon mainstream. Het laatste scheerexamen stamt uit 1964. Zelf zat ik op de kappersschool als enige knul tussen 28 meiden. De hel.”

Esquire liet het geheim van Schorem analyseren door Stef Aupers, hoogleraar sociologie. Hij zei dat de kracht van het concept ook het grootste gevaar is. ‘De ironie en de paradox van authenticiteit is dat iedereen ernaar op zoek is, waardoor het gemeengoed wordt en niet meer authentiek is.’ Wat vind je hiervan? 
“Interessant, ik ben het hiermee eens. Ons concept wordt veel gekopieerd, wat ik overigens als een compliment zie. Maar je moet vooral niet proberen om authentiek te zijn, een rol te spelen. Dan val je door de mand. Wij zijn echt.”

Je wilt geen tweede winkel, daarover ben je altijd heel stellig geweest. Nog steeds? 
“Ja, Schorem is van Rotterdam. Ik wil mezelf niet aan mijn klanten hoeven voorstellen, wat bij een keten geheid moet. Zij komen bij ons voor speciale aandacht, de persoonlijke service. Iedereen voelt zich hier thuis, ook al maken wij elkaar de hele dag voor rotte vis uit. Er heerst een familiegevoel.”

Schorem op Stores That Wow
Robert-Jan Rietveld is één van de sprekers tijdens het nieuwe event Stores That Wow, op 12 februari in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Stores That Wow duikt in de succesfactoren van de winkel van morgen; van storedesign tot nieuwe businessmodellen en van experience tot instore technologie. Weten hoe jij jouw winkelconcept toekomstbestendig maakt? Laat je informeren en inspireren door nationale en internationale sprekers. Ga voor meer informatie over het programma en om je aan te melden naar de website: storesthatwow.nl

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in