Door Hans Verstraaten (columnist)
Esther Jaspers is onlangs aan Tilburg University gepromoveerd op het onderwerp ‘winkelen voor de lol’. Ze kwam onder meer met de volgende uitdagende stelling: als je winkelt voor de lol, verhoogt dit je levensgeluk. Als je bijvoorbeeld voor de lol op een zaterdag naar Zara gaat, heb je lol als je eenmaal binnen bent bij Zara. Een andere stelling van Esther Jaspers: als je iets koopt omdat dit statusverhogend werkt, maakt dit ook gelukkiger. Ja, je koopt bijvoorbeeld een Audi A8 en je wordt gelukkiger als je buurman vervolgens zegt: ‘Wow zeg, een Audi A8!’
Ik wil zelf nu promoveren op het onderwerp: je kunt tegenwoordig op elk flutonderwerp promoveren. Misschien kon dat vroeger ook wel, maar dat ga ik niet uitzoeken. Want, hé, het moet net als winkelen wel lollig blijven, dat promoveren. Wilt u ook promoveren en vervolgens als dr. of PhD door het leven gaan? Hier wat suggesties:
Promoveer op Blokker! Stelling één: het gaat niet goed met Blokker. Stelling twee: Blokker heeft waarschijnlijk niet de juiste winkelformule. Stelling drie: daar komt nog bij...
Door Hans Verstraaten (columnist)
Esther Jaspers is onlangs aan Tilburg University gepromoveerd op het onderwerp ‘winkelen voor de lol’. Ze kwam onder meer met de volgende uitdagende stelling: als je winkelt voor de lol, verhoogt dit je levensgeluk. Als je bijvoorbeeld voor de lol op een zaterdag naar Zara gaat, heb je lol als je eenmaal binnen bent bij Zara. Een andere stelling van Esther Jaspers: als je iets koopt omdat dit statusverhogend werkt, maakt dit ook gelukkiger. Ja, je koopt bijvoorbeeld een Audi A8 en je wordt gelukkiger als je buurman vervolgens zegt: ‘Wow zeg, een Audi A8!’
Ik wil zelf nu promoveren op het onderwerp: je kunt tegenwoordig op elk flutonderwerp promoveren. Misschien kon dat vroeger ook wel, maar dat ga ik niet uitzoeken. Want, hé, het moet net als winkelen wel lollig blijven, dat promoveren. Wilt u ook promoveren en vervolgens als dr. of PhD door het leven gaan? Hier wat suggesties:
Promoveer op Blokker! Stelling één: het gaat niet goed met Blokker. Stelling twee: Blokker heeft waarschijnlijk niet de juiste winkelformule. Stelling drie: daar komt nog bij dat je van een bezoek aan Blokker niet gelukkiger wordt, omdat er geen statusproducten te koop zijn. Stelling vier: daarom zou Blokker zijn assortiment moeten uitbreiden met tassen van Hermès en jassen en jurken van Prada en Gucci.
Of promoveer op winkelpersoneel. Stelling één: winkels met goed personeel doen het doorgaans beter dan winkels met slecht personeel. Stelling twee: goed personeel is doorgaans niet te vinden.
Wat natuurlijk ook kan: schrijf een leuk proefschrift over de customerjourney. Stelling één: de customerjourney is echt helemaal van deze tijd. Stelling twee: met zo’n customerjourney verstevig je in deze tijd de band met je klant met zo’n 47 procent, resulterend in een omzetstijging van zo’n 34 procent. Stelling drie: zonder customerjourney ga je het echt niet meer redden in deze tijd. Stelling vier: advies van buitenaf, van een consultant bijvoorbeeld, is in deze tijd cruciaal. (Bron: Paul van Ieperen, customerjourney-consultant.)
Schrijf een proefschrift over Unilever en doe er eens naast de gebruikelijke open deuren een prikkelende stelling bij. Gewoon, omdat het kan. Stelling één: alleen duurzame bedrijven zullen overleven. Twee: Unilever is een erg duurzaam bedrijf. Drie: op al zijn producten staat immers dat ze duurzaam zijn en in elk jaarverslag komt het woord duurzaam minstens zestig keer voor. Vier: daarentegen is Paul Polman absoluut niet duurzaam en eigenlijk best wel een enorme eikel.
Een proefschrift over winkeldiefstal, altijd goed. Stelling één: winkeldiefstal is een probleem dat te weinig aandacht krijgt van de politie. Stelling twee: naast aandacht voor wietplantages, afrekeningen in het criminele circuit, cocaïnesmokkel, doodsbedreigingen aan het adres van burgemeesters, de operaties van de Italiaanse maffia in Nederland, import van Afrikaanse meisjes die hier als prostituee te werk worden gesteld, kindermishandeling, kinderporno, links- en rechts-extremistische groeperingen, ram- en plofkraken van banken, verwarde witte en andere mannen, Russische en andere hackers, Marokkaanse jeugdbendes, wantoestanden in azc’s, Brabantse criminelen die steeds vaker bovengronds opereren en lokale bestuurders bedreigen en chanteren, witteboordencriminaliteit, phishing en andere mailfraude zou de politie ook (veel) meer aandacht dienen te besteden aan winkeldiefstal. Stelling drie: Bijvoorbeeld door het inzetten van de ME op koopavonden en zaterdagen.
En natuurlijk mag het onderwerp beleving niet ontbreken in dit wetenschappelijk retailrijtje. Stelling één: beleving is essentieel geworden in retail. Stelling twee: beleving is vandaag de dag (veel) belangrijker dan bijvoorbeeld omzet en winst. Je bedrijf valt of staat ermee. Beleving is álles. Stelling drie: hoe beleving kan leiden tot een succesvol businessmodel verdient nader onderzoek.
Of, ook erg leuk en erg verrassend: een proefschrift over data. Nog leuker en verrassender: een proefschrift over slimme data. Stelling één: slimme data zijn vandaag de dag onmisbaar voor retailers. Stelling twee: slimme data zullen in de toekomst alleen maar onmisbaarder worden voor retailers. Stelling drie: je moet als retailer wel weten hoe slim om te gaan met slimme data.
Je kunt bij dit proefschrift overigens ‘slimme data’ gemakkelijk vervangen door ‘slimme omnichannelstrategieën’. Dan heb je ineens zomaar twee proefschriften en mag je je dr. dr. of PhD PhD noemen en ben je vervolgens helemaal klaar om hoogleraar retail te worden aan Tilburg University. Tilburg University staat ook wel bekend als Katholieke Universiteit Tilburg. De afkorting die dit oplevert, geeft het wetenschappelijk gehalte van de universiteit aan.
Bron: RetailTrends 1