Albert Heijn haalt groenten en fruit uit het plastic

Albert Heijn haalt groenten en fruit uit het plastic

Albert Heijn houdt in Hoofddorp een proef waarbij honderd producten op de groente- en fruitafdeling onverpakt in het schap liggen. De supermarktketen wil onderzoeken wat de invloed daarvan is op de kwaliteit en houdbaarheid van producten en hoe klanten erop reageren.

Op de groente- en fruitafdeling in de pilotsupermarkt op het Genderenplein in Hoofddorp zijn tot en met eind volgende maand ongekoelde plasticvrije biologische en niet-biologische producten te koop, waaronder bospeen, cherrytomaten, verspakketten en slasoorten. Ook fruit als sinaasappelen, peren, appels en mango’s liggen onverpakt in het schap. Uitgesloten zijn onder meer aardappelen, uien, kruiden en gekoelde groenten en fruit.

Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich volgens ceo Marit van Egmond af of een plasticverpakking echt nodig is. In ruim 150 winkels maakt de retailer al gebruik van dry misting, een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft. “We gaan nu testen of de combinatie dry misting en geen plasticverpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we kunnen gaan besparen op plasticverpakkingen.”

Albert Heijn wil het percentage verpakkingsmateriaal in 2025 met 25 procent hebben teruggedrongen. In datzelfde jaar wil de supermarktketen alle eigenmerkproducten voorzien van volledig recyclebare verpakkingen.
 

RetailTrends