Bagels & Beans is met bijna tachtig filialen inmiddels een bekend gezicht geworden in de Nederlandse winkelstraten. Eerder deze maand werd het nieuwe aGoGo-concept van de foodretailer geïntroduceerd in het Utrechtse Hoog Catharijne. RetailTrends gaat met oprichter Ronald Bakker in gesprek over onder meer dit nieuwe zusje van de horecaformule, buitenlandse expansie en een bagel met bugs.
“Bagels & Beans is geen onderdeel van een groter concern”, vertelt Bakker. “Daardoor kunnen we doen waar we zelf zin in hebben in plaats van iets dat commercieel aantrekkelijk is.” Het genereren van winst was dan ook niet het belangrijkste doel om het aGoGo-concept te introduceren. Wel was het tijd 'om weer even wat nieuws te doen' en daarnaast is het nieuwe concept gericht op snelheid. Het is bedacht om de drukte op high traffic locaties aan te kunnen, waardoor Bagels & Beans ook op plekken als stations, vliegvelden en hogescholen kan debuteren. “Daar is het bestaande concept niet geschikt voor. AGoGo is puur bedacht om drukke piekmomenten aan te kunnen, bijvoorbeeld door het gebruik van...
Bagels & Beans is met bijna tachtig filialen inmiddels een bekend gezicht geworden in de Nederlandse winkelstraten. Eerder deze maand werd het nieuwe aGoGo-concept van de foodretailer geïntroduceerd in het Utrechtse Hoog Catharijne. RetailTrends gaat met oprichter Ronald Bakker in gesprek over onder meer dit nieuwe zusje van de horecaformule, buitenlandse expansie en een bagel met bugs.
“Bagels & Beans is geen onderdeel van een groter concern”, vertelt Bakker. “Daardoor kunnen we doen waar we zelf zin in hebben in plaats van iets dat commercieel aantrekkelijk is.” Het genereren van winst was dan ook niet het belangrijkste doel om het aGoGo-concept te introduceren. Wel was het tijd 'om weer even wat nieuws te doen' en daarnaast is het nieuwe concept gericht op snelheid. Het is bedacht om de drukte op high traffic locaties aan te kunnen, waardoor Bagels & Beans ook op plekken als stations, vliegvelden en hogescholen kan debuteren. “Daar is het bestaande concept niet geschikt voor. AGoGo is puur bedacht om drukke piekmomenten aan te kunnen, bijvoorbeeld door het gebruik van high-speedovens en een compactere menukaart. Noem het ‘het zusje van Bagels & Beans'.”
Modern vintage
AGoGo klinkt eigenlijk als een to go-concept, maar dat is het volgens de oprichter niet. Het concept kan zich namelijk ook in grotere panden vestigen met meerdere zitplaatsen. Qua inrichting en muziek zet aGoGo in op de sixties en seventies, onder meer door het gebruik van kurk en bamboe in het interieur en kleuren als paars en oranje. “We noemen deze stijl zelf modern vintage.” Het Bagels & Beans-zusje maakte eerder deze maand haar debuut in winkelcentrum Hoog Catharijne, waar het samen met een regulier filiaal te vinden is aan het inpandige horecaplein De Stadskamer.
“We zijn nu drie weken open en het loopt echt als een trein”, stelt Bakker. Hij noemt dat opvallend gezien de omliggende horecaconcepten die volgens hem ‘niet zoveel te doen hebben’. “Ik denk dat het persoonlijke van Bagels & Beans mensen nog altijd aanspreekt. Dat is toch anders als een horecaconcept dat is opgericht vanuit een spreadsheet om zoveel mogelijk geld te verdienen.”
De aankomende tijd wordt het aGoGo-concept verder uitgerold. Bakker vertelt dat er verschillende oriënterende gesprekken lopen met onder meer hogescholen en universiteiten. “Er ligt nog niets concreets, maar we zijn wel in verre onderhandelingen met een aantal partijen. Ik verwacht dat daar in loop van dit jaar iets uitkomt.” Wel concreet is de vestiging van een aGoGo-filiaal in het Rotterdamse winkelcentrum Forum. Tegenover de Bijenkorf komt een filiaal met dit concept en daarboven een regulier restaurant. Ook behoort Alexandrium, eveneens in Rotterdam, tot de mogelijkheden.
Sprinkhanen op een bedje van avocado
Een jaar of twee geleden voegde de horecaformule de Bugs Bagel toe aan zijn menukaart. Een bagel met gedroogde krekels, sprinkhanen en meelwormen geserveerd op een bedje van avocado. De bagel was meer bedoeld om reuring mee te creëren dan dat het een hardloper moest worden. “Mensen waren nieuwsgierig, deelden het op social media en spraken erover. Dat was ook het idee. Mensen op een bepaalde manier bewust maken over voedsel zonder belerend te zijn.”
Bagels & Beans houdt de ontwikkelingen op het gebied van food nauwlettend in de gaten en speelt hierop in. Zo worden er steeds meer plantaardige opties aan de menukaart toegevoegd. Ook wordt er gekeken naar opties voor functioneel eten, maar dan wel met behoud van het sociale aspect. “Onze lunchrooms moeten dat huiskamergevoel blijven geven. Een plek waar mensen tot rust komen en met elkaar aan tafel gaan om te genieten van eten.”
Groeiend horeca-aanbod
Bakker richtte de foodformule ruim twintig jaar geleden op. Hij stelt dat Bagels & Beans inmiddels uit zijn kindertijd is. Het uithangbord met het kopje koffie en de bagel vind je momenteel op 79 verschillende plekken in ons land en daar komen er dit jaar waarschijnlijk nog vijf van bij. “We hebben een stabiele organisatie die behoorlijk winstgevend is.” Maar een stabiele organisatie en een nog altijd groeiend aantal vestigingen betekent niet dat Bagels & Beans geen uitdagingen kent. Nieuwe regels op het gebied van branchering veranderen de verhouding tussen detailhandel en horeca, waardoor leegstaande winkelpanden zich steeds vaker vullen met horecazaken.
“Als er nu een schoenenwinkel failliet gaat, kan je op die plek zonder meer een daghorecazaak beginnen, terwijl toen wij begonnen je alleen bestaande horeca kon overnemen. Consumenten eten vaker buiten de deur, maar dat percentage groeit niet zo hard als het horeca-aanbod, waardoor er een scheve verhouding ontstaat.” Dit in combinatie met de stijgende loonkosten van het personeel zorgt ervoor dat de omzetten van de foodretailer onder druk staan. “De afgelopen vijf jaar zagen we steeds een omzetgroei tussen de vijf en tien procent. Dat is nu wel afgezwakt.”
Wijn schenken in Frankrijk
Bijna tien jaar geleden opende Bagels & Beans een eerste buitenlandse vestiging in het Duitse Aken, die eigenlijk toevallig over de grens viel. Wat betreft buitenlands avontuur bleef het daar tot nu toe bij. Vorig jaar verwachtte Bakker meer filialen over de grens te openen, waarbij de focus lag op Duitsland en België, maar dat is tot op heden niet gebeurd. Toch lonkt het buitenland nog altijd. “We voeren regelmatig gesprekken met verschillende partijen over buitenlandse locaties. Wanneer we daadwerkelijk naar het buitenland gaan, kan ik nog niet zeggen. Maar ik weet zeker dat het gaat gebeuren.”
Naast buurlanden België en Duitsland denkt de oprichter nog altijd aan de Verenigde Staten. Het Bagels & Beans-concept zou daar volgens hem ‘zeker goed passen’. “Enige tijd terug voerden we gesprekken voor vestigingen in New York. Maar voor een goede locatie daar ligt de huur tien keer zo hoog als in Amsterdam. Destijds vonden we onder meer daardoor het risico te groot. Maar een concept als aGoGo biedt ook over de grens weer nieuwe mogelijkheden. De Verenigde Staten zijn in ieder geval nog niet uit mijn hoofd.”
Het verlangen voor het buitenland komt bij de oprichter voort uit vertrouwen in eigen concept en de uitdaging die het met zich meebrengt. Dat de foodformule de sprong over de grens nog niet heeft gemaakt, heeft wellicht te maken met de wil van Bakker om Bagels & Beans-concept stevig neer te zetten. “We willen het concept niet één op één kopiëren, maar aanpassen aan het betreffende land. Stel we gaan naar Frankrijk, dan kunnen we ervoor kiezen wijn te schenken, terwijl we dat in Nederland niet doen. Ik denk dat die aanpassing heel belangrijk is. Als we de sprong wagen, willen we het ook echt goed doen.”