Het nieuwe dc van Picnic: 'Minder sjouwen, meer bezorgen'

Het nieuwe dc van Picnic: 'Minder sjouwen, meer bezorgen'

In een nieuwe investeringsronde heeft online supermarkt Picnic 250 miljoen euro opgehaald bij zijn aandeelhouders. Het geld gebruikt het bedrijf om binnen nu en twee jaar een gerobotiseerd distributiecentrum te bouwen in Utrecht. “Het is een investering die vooruitloopt op de groei die nog gaat komen”, aldus ceo en medeoprichter Michiel Muller. 

Het distributiecentrum moet Picnic helpen bij het realiseren van drie doelen. Ten eerste moet het de voedselverspilling vrijwel geheel terugdringen. Daarnaast moet het de werkomstandigheden van het personeel verbeteren en het moet ‘de efficiency beter op peil brengen’, legt medeoprichter Frederik Nieuwenhuys uit. 

Waar eerder Picnic-medewerkers door het distributiecentrum liepen, wordt dat in de toekomst gedaan door zogeheten shuttles. Die robotkarretjes rijden door de gangen om voorraadkratjes met producten op te halen. Alle producten worden vervolgens samengebracht naar een van de ‘ergonomische stations’ waar iemand van Picnic de juiste producten in het krat van de klant doet. Dat geautomatiseerde systeem is door Picnic...

In een nieuwe investeringsronde heeft online supermarkt Picnic 250 miljoen euro opgehaald bij zijn aandeelhouders. Het geld gebruikt het bedrijf om binnen nu en twee jaar een gerobotiseerd distributiecentrum te bouwen in Utrecht. “Het is een investering die vooruitloopt op de groei die nog gaat komen”, aldus ceo en medeoprichter Michiel Muller. 

Het distributiecentrum moet Picnic helpen bij het realiseren van drie doelen. Ten eerste moet het de voedselverspilling vrijwel geheel terugdringen. Daarnaast moet het de werkomstandigheden van het personeel verbeteren en het moet ‘de efficiency beter op peil brengen’, legt medeoprichter Frederik Nieuwenhuys uit. 

Waar eerder Picnic-medewerkers door het distributiecentrum liepen, wordt dat in de toekomst gedaan door zogeheten shuttles. Die robotkarretjes rijden door de gangen om voorraadkratjes met producten op te halen. Alle producten worden vervolgens samengebracht naar een van de ‘ergonomische stations’ waar iemand van Picnic de juiste producten in het krat van de klant doet. Dat geautomatiseerde systeem is door Picnic ontwikkeld in samenwerking met partners uit de markt. “Het fulfillmentcenter beschikt over een machine die de kratjes voor de klant in een frame kan plaatsen. Dat frame wordt vervolgens in een van de karretjes gezet. Dat gesjouw, dat soms best wel zwaar kan zijn, is straks ten einde”, zegt Nieuwenhuys. Het nieuwe dc biedt werkgelegenheid voor zo'n duizend banen, schat de onlinesuper in. 

Het is uiteindelijk de bedoeling dat het nieuwe dc – van ongeveer 42 duizend vierkante meter - de capaciteit en de omzet van Picnic gaat opschroeven. Het nieuwe centrum in Utrecht kan 150 duizend orders per dag verwerken. Dat is vier keer zoveel als een handgestuurde distributiecentra. Tegelijkertijd zal het de productiviteit verhogen, aangezien de kosten die je hebt om de producten te verzamelen lager zijn. Muller verzekert dat het nieuwe centrum niet ten koste gaat van de bestaande zeven dc’s. “Daar zit nog hele veel ruimte in om te groeien, maar die groei wordt nog veel groter. Deze nieuwe ontwikkeling is vooruitlopend op alle groei die nog gaat komen.”

De technologie die Picnic voor de nieuwe logistieke hub gebruikt, is grotendeels door de online supermarkt zelf ontwikkeld. Ook de besturing van het centrum zal Picnic zelf doen, vertelt Nieuwenhuys. “We zijn de enige in Europa, misschien zelfs wereldwijd, die de besturing in eigen hand gaat nemen. Dat is een gigantische klus, toch denken we dat we dat kunnen en durven omdat we er goed over na hebben gedacht.” Eerder vertelde cto Daniel Gebler in het novembernummer van RetailTrends al dat Picnic een techbedrijf is dat nu toevallig boodschappen bezorgt, maar ook andere producten zou kunnen bezorgen. Het nieuwe dc is daar ook geschikt voor. “We verwerken nu al retouren, maar de nieuwe installatie stelt ons ook in staat om te gaan bezorgen”, vertelt Muller. Het idee is dat de twee stromen – boodschappen en pakketjes – dan samengesmolten worden en de pakketjes bij de boodschappen bezorgd worden, zoals Picnic nu al met de koffiecups van Nespresso doet. 

Verspilling
“Vanaf het moment dat een krop sla van het land komt, proberen we dat slimmer, beter en duurzamer te kunnen inrichten”, vertelt Nieuwenhuys. Voedselverspilling speelt daarin een belangrijke rol voor de online supermarkt. Door het automatiseren van het fulfillmentcentrum is de kans bijvoorbeeld kleiner dat een pot pindakaas kapot valt, maar heeft de online super ook beter zicht op zijn voorraad en kan het een betere versgarantie op zijn producten geven. 

Het plan is om ook de hoeveelheid verpakkingen te reduceren. “Nu komen er leveranciers bij ons die een dag van tevoren alle producten samen hebben verpakt. Wij zijn de volgende dag bezig met de producten ontdoen van al die verpakkingen, omdat we met singles werken”, legt Muller uit. Daarom wil Picnic met de leveranciers om tafel om ervoor te zorgen dat de producten los, in kratjes bij Picnic bezorgd worden, om zo nog efficiënter te werken, maar ook de hoeveelheid verpakkingsmateriaal te reduceren. 

Investering
De 250 miljoen euro investeringsgeld is opgehaald bij de aandeelhouders van Picnic. Het gaat daarbij om de vier familiefondsen NPM Capital van de familie Fentener van Vlissingen, Hoyberg van de familie Hoyer, de Hoge Dennen van de familie De Rijcke en Finci. In 2017 haalde Picnic bij hen al eens honderd miljoen euro op. Dit keer heeft ook de ABN AMRO heeft een kredietfaciliteit van vijftig miljoen euro verstrekt. Het geld zal grotendeels voor het distributiecentrum gebruikt worden, maar een deel wordt ook geinvesteerd in de verdere groei van Picnic. Hoe die verdeling precies is, is niet duidelijk. 

Wat is nu de volgende stap? “De komende jaren gaan we verder ontwerpen, alle software voor het dc schrijven en langzaamaan eens met de installatie beginnen”, vertelt Muller. Maar op termijn wil het bedrijf ook nadenken hoe het de capaciteit in Duitsland, waar Picnic steeds meer terrein wint, gaat verzorgen. “Daar gaan we ook eerst de manuele route op, maar op een gegeven moment nader je ook daar het punt dat je het anders moet gaan doen.”
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!