De omzet van Belgische webshops liep vorig jaar op tot ruim acht miljard euro, een stijging van 17 procent. Ruim twee miljard daarvan kwam uit het buitenland, blijkt uit de jaarlijkse E-Commerce Barometer van The House of marketing en brancheorganisatie SafeShops.be.

De cijfers zijn gebaseerd op transactiegegevens van de betaalproviders. "We hebben niet de naam van de webshops erachter", zegt een woordvoerster van Safeshops.be desgevraagd. Ze vermoedt dat in Nederland onder meer Belgische webshops populair zijn die actief zijn op bol.com, zoals art & craft (elektro) en Tuinadvies. Frankrijk is goed voor bijna 28 procent van de omzet in het buitenland, daarna volgen Nederland (18 procent), het Verenigd Koninkrijk (9,5) en Duitsland (7,5). Britten spenderen gemiddeld het meest per transactie: 136 euro. Nederlanders staan onderaan met een gemiddeld aankoopbedrag van 81 euro.

Het onderzoek wordt al enkele jaren gehouden, maar het was voor het eerst dat is gekeken hoeveel er in het buitenland wordt verkocht. De woordvoerster is niet verbaasd over de uitkomsten. "Ik beweerde het ook al heel lang. Je kunt het voelen, maar nu weten we het ook echt." En ze verwacht dat de groei zal doorzetten, iets waar ze erg blij mee is. "We krijgen iets van onze trots terug."