Boeren sluiten nieuwe acties bij dc Albert Heijn niet uit

Boeren sluiten nieuwe acties bij dc Albert Heijn niet uit

De actiegroep Boeren in Actie Noord-Holland heeft zondagmiddag enkele uren de ingang van het AH-distributiecentrum in Zaandam geblokkeerd, met zo'n dertig tractoren. Albert Heijn 'moet zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen', stellen de boeren, die nieuwe acties niet uitsluiten, tegenover NH Nieuws.

Met hun trekkers blokkeerden ze de poort van het distributiecentrum, met als aanleiding de stikstofcrisis. Volgens de boeren speelt de supermarktketen een discutabele rol in de productieketen. "Er worden steeds meer eisen aan onze producten gesteld, maar wij, de producenten, krijgen daar geen beloning voor", aldus melkveehouder Baltus tegen de nieuwssite. De keten vraagt volgens hem geen eerlijke prijs voor de producten. "Wij moeten natuurlijk onze melk gewoon kwijt, na drie dagen zitten we namelijk met een volle tank. Als Albert Heijn dan zegt dat je collega een paar cent minder vraagt, dan ga je daar toch in mee. Eigenlijk kunnen we niet anders."  

Een woordvoerder van de supermarktketen zegt zich niet te herkennen in dat statement. "Deze uitspraak van Baltus over melk is onjuist, wij geven onze melkveehouders zelf een premie." De keten ontkent een grote invloed uit te oefenen op de prijs en zegt dat die discussie 'op een hoger niveau moet worden gevoerd'. 

Zondagmiddag rond half 4 verlieten de boeren het distributiecentrum weer. De manager van het centrum gaf aan dat de directie binnenkort contact met hen opneemt. De boeren sluiten nieuwe acties niet uit. Ook bij dc's van onder meer Jumbo en Aldi waren acties.

Reacties 2


ikke weet het 6 jul, 16:13

Kijk , volgens mij hebben de boeren in het verleden gekozen voor grootschalige verkoop ( naar de supermarkten i.p.v. naar de groenteboer op de hoek) .
Wanneer je dan nog maar afhankelijk bent van een paar partijen ( A.H. , Jumbo, Lidl, e,d.), dan maken zij voor jou de prijs uit, en is het take it or leave it.

Jammer, maar zo gaat het in elke handel, de grote bepalen de prijzen wanneer de afnemers afhankelijk zijn van de grote partijen,


Herman van Wissen 6 jul, 13:52

De woordvoerder van AH herkent zich hier niet in? AH heeft zich in de afgelopen 50 jaar ontwikkeld van een familiebedrijf die zijn/haar leveranciers met fatsoen behandelde en medewerkers waardeerde en opleidde. Maar heden ten dage is RENDEMENT voor de aandeelhouders de nieuwe God. Bedrijven (oa boeren) uitknijpen, de ogen sluiten voor de werkomstandigheden waaronder producten gemaakt worden (buitenland) en medewerkers onderwaarderen. Maar ja Marit van Egmond ziet Amazon als geweldig voorbeeld van ondernemerschap dan kan het ook niet anders.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!