Oud-topman bol.com: 'Houd retail binnen de landsgrenzen'

Oud-topman bol.com: 'Houd retail binnen de landsgrenzen'

De groei van internetreuzen als Amazon, Alibaba en Google baart menig retailer zorgen. Jaarlijks koppen de kranten dat Nederlanders weer meer over de grens hebben besteed en dat zou ten koste gaan van de omzet binnen de eigen retail. Volgens Daniel Ropers, voormalig topman bij bol.com, zijn die ontwikkelingen tekenend voor de sfeer in het land. “Als je de media en een groot deel van de experts gelooft, is Nederland hard op weg en gedoemd om een retailkolonie te worden waarin buitenlandse partijen de dienst uitmaken. Ik zie dat heel anders.”

In verhouding tot de rest van Europa is Nederland ‘een Gallisch dorpje’ als het aankomt op bestedingen buiten de landsgrenzen, stelt Ropers. “Wij zijn de relatieve rust in de retail. De Nederlandse detailhandel is van de Nederlandse winkeliers voor de eigen consument.” Dat wil zeggen dat de burgers economische waarde toevoegen voor hun eigen land en bedrijven helpen om omzet te maken. “Dat is een fijne situatie. Wie had dat gedacht toen 25 jaar geleden e-commerce begon.” Volgens Ropers was een verschuiving naar over de grens, zoals toen door iedereen werd voorspeld, ook goed denkbaar geweest.

Waardecreatie
Het is belangrijk om die verschuiving te blijven voorkomen, stelt de voormalig bol.com-topman. Meer besteden in het buitenland zou volgens hem slecht zijn voor de Nederlandse retail, slecht voor de Nederlandse economie en uiteindelijk slecht voor de Nederlandse burger. “Als de handel naar het buitenland verplaatst, gaat ook de waardecreatie naar het buitenland en dat gaat ten koste van onze eigen economie. We zouden met z’n allen niet moeten willen dat dat gebeurt.” 

Om dat ook op de langere termijn te voorkomen is het volgens Ropers belangrijk om de krachten van alle Nederlandse retailers te bundelen, sneller en doortastender dan het tot nu toe gebeurt. Zo kun je de gecombineerde voordelen die alle winkeliers zelfstandig proberen te creëren en vermarkten aan elkaar koppelen, net zoals Amazon dat in Duitsland heeft gedaan met de Duitse retail. “Als je al het Nederlandse aanbod aan elkaar rijgt en dat geheel voor de consument gemakkelijk bereikbaar maakt, dan is er voor de consument bijna niets meer waarvoor ze naar het buitenland moeten gaan om hun inkopen te doen. En help je en passant om al het goede dat retail in Nederland te bieden heeft te behouden.”

Waar te beginnen
Wie zou er in dat proces dan het voortouw moeten nemen? “Het is logisch om te beginnen bij de Nederlandse platformen Marktplaats en bol.com. Die hebben al als functie om het beste van onze retail samen te brengen.” Ten tweede zouden winkeliers af moeten van de gedachte ‘dat is mijn grootste concurrent, daar ga ik niet mee samenwerken’. Het alternatief is volgens Ropers dat je het allemaal los van elkaar zwaar hebt en je niet in je eentje kan bieden wat de consument wel van je verwacht. 

Sinds het begin van dit jaar is Amazon ook met een webshop in Nederland actief. Het idee heerst dat Amazon vrijwel zeker heel groot zal worden. Vervolgens wordt de betekenis van zo’n scenario met name bekeken vanuit de gevolgen voor de evidente directe concurrenten, in plaats van het grotere plaatje. “Er wordt bijvoorbeeld gezegd: ‘Amazon komt naar Nederland, wat betekent dat voor bol.com of Coolblue?’” Ropers is bezorgd over het defaitisme over het veronderstelde vanzelfsprekende succes van de huidige nummer twee in de wereld, en de gedachte dat een dergelijk scenario voor de rest van de Nederlandse retail nauwelijks uitmaakt. “Die analyse ‘ze zijn groot in andere landen, dus dat zullen ze hier ook wel worden’ is van een simplicity waar de honden geen brood van lusten”, stelt Ropers. Tegelijkertijd ziet hij grote kansen voor de Nederlandse retail om het nog veel beter te doen: “Slim samenwerken in dé manier om je toegevoegde waarde beter in de markt te zetten en tegelijkertijd uit de omzet-kostenschaar te komen waar vrijwel iedere retailer mee te maken heeft.”

Twee keuzes
”Als je al het goede van de Nederlandse retail aan elkaar knoopt, en de synergieën die daar ontstaan aan de consument aanbiedt heb je een propositie die beter is of vergelijkbaar aan de propositie van een buitenlands platform dat naar Nederland wordt gebracht.” Doe je dat niet, dan heeft de consument volgens Ropers straks twee keuzes. Eén: hij gaat bij allerlei verschillende partijen kijken om vergelijkend warenonderzoek te doen, om uiteindelijk niet of slechts met grote moeite te slagen. Of twee: hij gaat naar ‘de som van de Duitse of Chinese retail’ die Amazon of Alibaba heet. 

Wat Ropers betreft heeft de Nederlandse retail zijn eigen toekomst in handen, mits de sector zijn kaarten goed speelt. “Het scenario dat ik zie creëert en houdt de meeste waarde in het land, en zorgt ervoor dat de consument ook in een transparante wereld waar al het buitenlandse aanbod bereikbaar is toch voor de Nederlandse retail blijft kiezen.” Of dat scenario de waarheid wordt? “Dat ligt aan de keuzes van de retailers, en die keuzes vereisen visie en moed. Maar een positief alternatief zie ik niet.”


Daniel Ropers is 10 september een van de sprekers op het evenement RetailTrends Live in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Wil je meer over zijn toekomstvisie op de retail horen? Koop je kaartje hier.

Reacties

Hoor, hoor! Gratis advies van een van onze beste retailers. Fijn dat hij weer ‘terug’ is en zich met een doordachte visie wil mengen in een hoogst noodzakelijk debat. Het is van levensbelang voor alle NL retailers dat hieraan gevolg wordt gegeven. En een uitgelezen kans voor Retailtrends hierin het voortouw te nemen en weer het prominente retailplatform te worden.

Geplaatst door Ton Bos op 3 september 2020 om 14:21

Helemaal gloeiend mee eens. Amazon kan tegen totaal andere tarieven adverteren op Google shopping dan Bol.com want groter. Amazon kan tegen totaal andere tarieven verzenden dan Bol.com, want groter.

We moeten kiezen als samenleving of we een holle schil willen worden of dat we regels opstellen die vrije marktwerking aan banden legt.

70.000 pakketjes met ongekeurde troep komen er dagelijks binnen via Ali Express. Waar we onze NL bedrijven verplichten om te keuren en te testen stellen we nu onze bevolking bloot aan giftstoffen en ontploffingsgevaar zonder enige vorm van gene.

Geplaatst door David Stomph op 3 september 2020 om 15:49

Inderdad David het geld wat wij uitgeven aan alle zinnige en onzinnige testen is GIGA en alles wat via Ali Express en anderen binnekomt is niet getest of niet getest voor NL/Eu want die bedrijven bedienen de hele wereld Daarnaast hoe zit het met social compliance van die levernaciers en hun producenten? De NGO's hebben allemaal een grote mond dus laat ze hier eens naar kijken om nog maar te zwijgen over de CO2 uitstoot van de "pakketjes" industrie. Ook een vraag hie het zit met de BTW vordering en de import heffingen op die pakketjes? In vele gevallen dus niet Of met andere woorden de schatkist verliest dubbel en dwars en wie mag dt zometeen betalen? De schatkist moet immers gevuld blijven Die rekening krijgen we dus toch wel links om of rechts om Het is tijd om hier paal en perk aan te stellen en gelijke regels te maken voor e-tail en retail. Als dat zo is ben ik er zeker van dat buitenlandse nu geen belasting betalende, zeer vervuilende, ongecontroleerde produkten verkopende e-tail verliest

Geplaatst door HORACE Kuperus op 4 september 2020 om 03:07

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

Geplaatst door Dennis van de Pol op 4 september 2020 om 16:55

Maar als we het wel allemaal logisch vinden dat we producten laten produceren waar dat het efficientst kan (lees: laagste kosten), waarom vinden we het dan niet normaal dat we de koop en aflevering ook laten doen tegen de laagste kosten?
Overigens ben ik een groot tegenstander van het kopen van prullaria via Wish en Alibaba, maar net zozeer via andere online platforms of de Action-achtige retailers.

Geplaatst door Jeroen Boonstra op 4 september 2020 om 17:01

De goedkope "Chinese" verzendingen hebben we te danken aan twee factoren. Op ingevoerde producten uit niet-EU-landen hoef je geen btw of invoerrechten te betalen onder de 22 euro, precies het soort pakketjes waar de Chinese verzenders in uitblinken. Daarnaast zorgt het Postverdrag van de Wereldpostunie ervoor dat er gegarandeerde standaardvergoedingen zijn voor de verzending in een ander land. Die kosten zijn lager voor ontwikkelingslanden en China ziet zichzelf nog steeds zo. Dit betekent dat onze eigen Postnl de pakketten thuisbezorgd tegen gereduceerd tarief die onze eigen "regering" dus wij als consument betalen. Over oneerlijke concurrentie gesproken....

Overigens om even op Daniel Ropers in te gaan, ik geloof niet zo in marketplaces uiteindelijk is er maar 1 winnaar en dat is niet de retailer die de samenwerking met een marketplace is aangegaan.

Persoonlijk geloof ik veel meer in alles voor een glimlach....

Geplaatst door Dennis van de Pol op 4 september 2020 om 17:01

Er ligt in die Nederlandse winkels vrijwel niets meer dat in Nederland gemaakt wordt en de warenhuizen zijn al leeg gemolken door buitenlandse investeerders, maar nu pleit Ropers voor een landelijke winkelalliantie om te voorkomen dat de Duitsers van Amazon en de Chinezen van Alibaba de dienst gaan uitmaken in onze platformeconomie. Eigen Bol eerst!

Wat ziet Ropers voor zich: alle webwinkelafwikkeling van Nederlandse winkelketens (en D2C leveranciers) via één centraal Bolwerk?

Zullen we dan meteen de textielindustrie terug halen naar Twente? Koop Hollandse waar, dan helpen we elkaar!

Geplaatst door Toine van der Heijden op 7 september 2020 om 22:41

“Het is logisch om te beginnen bij de Nederlandse platformen Marktplaats en bol.com. Die hebben al als functie om het beste van onze retail samen te brengen.” Ten tweede zouden winkeliers af moeten van de gedachte ‘dat is mijn grootste concurrent, daar ga ik niet mee samenwerken’. Aldus Ropers (waar ik overigens groot respect voor heb).

Waar hij hier aan voorbij gaat is dat wanneer de retailer zich eenmaal aangesloten heeft bij een platform, in dit geval bol plaza, deze geconfronteerd wordt met hoge commissies en andere mechanismen waaronder prijsdruk vanuit de marketplace waardoor met moeite een rendabele businesscase overblijft. Althans voor de resellers. Retailers met een eigen assortiment zullen een hogere marge hebben en ervaren minder concurrentie. Zij zullen zich kunnen handhaven. Idem voor D2C die veelal van buiten NL komen.

De recente strategie wijziging van Nike door de samenwerking met enkele grote retailers te stoppen ten faveure van hun D2C plannen is daar m.i. een eerste aanzet toe. Deze D2C ramp-up kan via de eigen webshop maar logischer is het om deze (tevens?) op een marketplace uit te rollen.

Uiteindelijk zal een belangrijke functie van de Nederlands marketplaces daarmee het samenbrengen van de producenten (D2C) en een aantal merken/aanbieders met een eigen assortiment die zo de regie over hun marges hebben. De wederverkopende retailers, en dat zijn de meesten, zullen naar ik verwacht op termijn hun waterloo vinden op de marketplaces.

Eigen bol en marktplaats eerst kun je zo op meerdere manieren interpreteren.

Geplaatst door Daniel Donk op 17 september 2020 om 10:15