Waarom Daniel Ropers versnippering gevaarlijker vindt dan Amazon 

Het echte gevaar voor de Nederlandse retailbranche is het ‘ieder-voor-zich-spel’ dat de sector kenmerkt. Veel partijen maken zich zorgen over de impact van Amazon, maar de manier waarop het Amerikaanse e-commerceplatform tot nu toe aanwezig is, baart Daniel Ropers weinig zorgen. 

De oprichter van bol.com ergert zich al langer aan de algemeen heersende angst voor Amazon, vertelt hij tijdens RetailTrends Live. “Ja, het is na Alibaba de grootste e-commercepartij ter wereld. Maar Amazon ontleent zijn marktleiderschap aan de markten waar het heel vroeg is begonnen, twintig jaar of langer geleden.” Hij somt op: de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk. Daarna boekte Amazon vooral succes met andere diensten, zoals de hele technologietak. “Als je kijkt in welke andere landen Amazon later nog succesvol werd met e-commerce, dan zijn dat alleen landen waar nog geen goede e-commercepartij was.” 

En in Nederland wordt de consument al goed online bediend, stelt hij. Op aspecten als assortiment, kennis, service en betaal- en bezorggemak mankeert er maar weinig aan. “Er zijn niet veel consumenten die boos rondlopen en denken: ‘Wanneer komt er eindelijk een aanbieder die het wel goed doet?!’” 

...

Het echte gevaar voor de Nederlandse retailbranche is het ‘ieder-voor-zich-spel’ dat de sector kenmerkt. Veel partijen maken zich zorgen over de impact van Amazon, maar de manier waarop het Amerikaanse e-commerceplatform tot nu toe aanwezig is, baart Daniel Ropers weinig zorgen. 

De oprichter van bol.com ergert zich al langer aan de algemeen heersende angst voor Amazon, vertelt hij tijdens RetailTrends Live. “Ja, het is na Alibaba de grootste e-commercepartij ter wereld. Maar Amazon ontleent zijn marktleiderschap aan de markten waar het heel vroeg is begonnen, twintig jaar of langer geleden.” Hij somt op: de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk. Daarna boekte Amazon vooral succes met andere diensten, zoals de hele technologietak. “Als je kijkt in welke andere landen Amazon later nog succesvol werd met e-commerce, dan zijn dat alleen landen waar nog geen goede e-commercepartij was.” 

En in Nederland wordt de consument al goed online bediend, stelt hij. Op aspecten als assortiment, kennis, service en betaal- en bezorggemak mankeert er maar weinig aan. “Er zijn niet veel consumenten die boos rondlopen en denken: ‘Wanneer komt er eindelijk een aanbieder die het wel goed doet?!’” 

Versnippering
Waar de oud-topman van bol.com zich in het licht van Amazons aanwezigheid wel zorgen over maakt is de versnippering in het Nederlandse retaillandschap. Iedere winkelformule is een soort compromis, stelt hij. “Iemand die heel goedkoop is, heeft meestal niet heel veel kennis of is niet zo goed in de servicekant. Iedere winkel blinkt uit in iets, maar niemand in alles. Samen hebben we tal van sterke punten, maar ze zijn niet aan elkaar gekoppeld.”

In dat ‘ieder-voor-zich-spel’ schuilt volgens Ropers het grootste gevaar. Vanuit de klant gezien is de retailpropositie van onze oosterburen nu namelijk completer en aantrekkelijker dankzij Amazon. Het Duitse retaillandschap werd lange tijd gekenmerkt door het grote aantal regional champions. Toen zij zich aansloten op het Amazon-platform werden ze ineens nationale concurrenten van elkaar. Zo ontstond er een enorme hyperconcurrentie, die Amazon aanwakkerde door zichzelf ook actief in de strijd te mengen, aldus Ropers. “Het gevolg: Amazon is een platform waarop de hele Duitse retail zich doodconcurreert. En dat platform is nu bereikbaar voor Nederlandse consumenten. Dat vind ik wel een beetje eng. Wat ontbreekt is dé Nederlandse plek waar het aanbod verenigd is.”

Op de lange termijn is het bieden van zo’n plek het enige middel om te zorgen dat Nederlandse consumenten in eigen land blijven kopen, is zijn overtuiging. Wie geen tijd en energie hoeft te stoppen in non-usp’s, – waar anderen bovendien veel beter in zijn – heeft de ruimte om de usp’s van zijn formule te verzilveren. “In plaats van ‘alles zelf doen’ moeten we focussen op onze toevoegde waarde, in een multichannel netwerk van partners. Zo’n netwerk schept een superieure klantpropositie en een significante kostenreductie.” 

De hele Duitse retail concurreert zich dood op Amazon. Dat is een beetje eng.



Samenwerkingen
Wat dat betekent voor de praktijk? Ropers ziet verschillende mogelijke samenwerkingsvormen voor zich. Bijvoorbeeld op het gebied van logistiek, maar ook als het gaat om het ontsluiten van de lokale winkelvoorraad, gecombineerd met supersnelle bezorging. Of denk aan het bieden van een betere service. Speciaalzaken kunnen dienen als servicepartner voor andere verkopers, bijvoorbeeld bij reparaties. Hij wijst op een samenwerking tussen The Read Shop en DA. Op een aantal plekken in ons land delen deze concepten een winkel, personeel en de kassa. “Dat is een ontzettend goed idee. Je deelt vaste kosten en wordt uiteindelijk aantrekkelijker omdat je in twee category’s klanten naar binnentrekt.” 

Ergens in zijn achterhoofd heeft hij het idee om zelf de alliantie te creëren die volgens hem broodnodig is. “Het doet me pijn wat er nu gebeurt.” Voorwaarde voor hem is dat voldoende retailers en brancheorganisaties overtuigd zijn van de noodzaak hiervan. “Na bol.com heb ik gewerkt bij een uitgeverij (Springer Nature, red.) waar iedereen het eens was over het doel, maar waar totale verdeeldheid heerste over de manier waarop we dat doel moesten verwezenlijken. Dat heeft me ontzettend veel energie gekost. Daarom heb ik besloten dat ik dit niet doe, tenzij er een groot draagvlak is onder de partijen waarvoor ik dit wil doen.”

De meeste retailers staan niet gelijk te trappelen bij het idee van een samenwerking met concurrenten, denkt hij. Toch wijst hij op het belang om hier nu mee aan de slag te gaan. “Het startpunt voor deze alliantie is geweldig: de Nederlandse consument is blij met de Nederlandse retail. Maar als dat eenmaal kantelt, is er geen houden meer aan. Dan is er geen tijd meer om al die complexiteit aan elkaar te rijgen. Dan zijn we te laat.” 


RetailTrends Live gemist of nog eens rustig terugkijken? Dat kan hier op www.retailtrends.nl/live

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€ 10,- voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ korting op RetailTrends-events.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!