'Foodretailers lijken bang te zijn voor transparantie'

Om een beter, duurzamer voedselsysteem te realiseren, moet er in de hele keten meer transparantie komen. Dat zegt Volkert Engelsman, ceo van fruitimporteur Eosta tegen RetailTrends. “Maar met name retailers lijken bang te zijn voor transparantie.”

Volgens meerdere experts klopt 'de rekensom' van het Nederlandse voedselsysteem niet meer, omdat het huidige systeem te veel schade toebrengt aan de natuur en de volksgezondheid. “Of je nu kijkt naar de opwarming van de aarde, de achteruitgang van de bodemkwaliteit of de biodiversiteit, maar ook naar sociale aspecten zoals loonbetaling en dierenwelzijn: alle seinen staan op rood”, aldus Drees Peter van den Bosch, bestuursvoorzitter van Taskforce Korte Keten en voormalig eigenaar van duurzame maaltijdboxaanbieder Willem en Drees.

Om het systeem te verbeteren moet ook de foodretail op de schop, zo klinkt het. Volgens Engelsman moeten supermarkten de consument meer informatie verschaffen dan alleen de prijs en veiligheid van een product. “Als supermarkten daarnaast transparanter zijn over de effecten op het klimaat, biodiversiteit, eerlijke lonen en de gezondheid, kan de klant pas een geïnformeerde beslissing nemen.”

In het februarinummer van RetailTrends lees je hoe Marc Jansen, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), op de kritiek reageert. Maar ook hoe de biologische supermarktformule Odin het voedselsysteem op een andere manier aanvliegt. Nog geen member? Kijk dan hier

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!