Tien retailinzichten op weg naar een betere wereld

Winst voor je bedrijf combineren met winst voor de wereld om je heen: daar draaide het om bij de vijfde editie van het RetailTrends-event Changemakers in Retail. Een terugblik in tien quotes.

Winst voor je bedrijf combineren met winst voor de wereld om je heen: daar draaide het om bij de vijfde editie van het RetailTrends-event Changemakers in Retail. Een terugblik in tien quotes.


‘Wij zijn de verbinder tussen merken en klanten, een unieke positie’
Justin Pariag, head of sustainable business de Bijenkorf

Hoeveel van zijn assortiment maakt de Bijenkorf zelf, vraagt Justin Pariag zijn toehoorders? De schattingen lopen uiteen van tien tot zeventig procent. Pariag is niet verbaasd. “Heel veel mensen denken nog steeds dat de Bijenkorf een grote privatelabelcollectie heeft, maar dat is allang niet meer zo.” Eigen merken zijn slechts goed voor een half procent van de omzet, de rest komt van externe merken. Dat maakt dat de warenhuisketen slechts indirecte invloed heeft op de verduurzaming van die producten, maar tegelijkertijd ziet Pariag dat als een unieke positie. “Als verbinder tussen de merken en klanten kunnen we beide groepen aanspreken en uitdagen om betere keuzes te maken. Dat zien wij als onze rol in de mode-industrie.”


‘Duurzaamheid is, meer dan iets anders, cultuurverandering’
Justin Pariag, head of sustainable business de Bijenkorf

Toen Pariag in 2016 instapte bij de Bijenkorf zag hij al heel veel goede initiatieven op het gebied van verduurzaming. Een overkoepelende strategie ontbrak nog. Aan hem de taak daar verandering in te brengen en dat is, zo zegt hij, aardig gelukt. “Het is heel erg mooi in om in zo’n korte tijd zoveel verandering te zien bij de collega’s en in het senior managementteam. Voor mij is dat een teken wij helemaal aan staan voor deze uitdaging.” Want duurzaamheid is wat hem betreft vooral een cultuurverandering. “We zijn er nog lang niet, maar de denkwijze is er.” 

Justin Pariag op Changemakers in Retail


‘Er zijn producten waarbij meer plastic in het product zelf zit dan in de verpakking’  
- Sjoerd Trompetter, oprichter Naif Natural Skincare

Plastic is een prachtig product dat je kunt kneden in elke vorm die je wilt, vertelt Trompetter. “Het product is zo populair, dat er in veel producten meer plastic zit dan in de verpakking ervan.” Al die plastics komen in ons ecosysteem terecht en eindigen in het rioolslib, legt Trompetter uit. “Die plastics eindigen op het land of in de oceaan en uiteindelijk komt het in ons voedsel en in onszelf terecht.” Om dat probleem aan te pakken gebruikt Naïf geen plastics in zijn producten. De verpakkingen zijn gemaakt van bioplastic, een product op basis van suikerriet.


'Ervaren en meemaken zijn belangrijker dan data en grafieken op social media' 
- Rizky Lasahido, medeoprichter The New Originals

In plaats van dat The New Originals zich richt op groei op social media, investeert het kledingmerk liever in menselijk contact. “Het is ervaren en meemaken, dat is het doel van ons in de winkel. We vragen niet ‘kan ik je helpen’ maar ‘hoe gaat het’?”, vertelt Lasahido. Als de klant dan zonder wat te kopen de winkel uit gaat, heeft hij in elk geval een leuk gesprek gehad. “Dat contact, die feeling is waardevoller dan social media. Het is heel makkelijk meten, die online data en grafieken. Een menselijke ontmoeting is niet te meten, maar wel te voelen.”


'Doe iets!'
- Henk Hofstede, sectorbanker retail ABN Amro

Er moet actie worden ondernomen om de biodiversiteit te versterken, zegt sectorbanker retail Henk Hofstede van ABN Amro. “Kijk in je eigen supplychain. Wat kun je veranderen? Wat kun je laten? Wat kan duurzamer? Maar doe iets! Dat is mijn oproep aan de zaal en aan de ondernemers die thuiszitten. Ga met je MT om de tafel zitten en kijk hoe je met je bedrijf positieve impact kunt maken op het gebied van biodiversiteit. Het is hartstikke complex, maar er is no way back. En als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor je kinderen of je kleinkinderen.”


'Je kunt met één jeans heel erg lang doen'
- Bert van Son, oprichter/ceo Mud Jeans

Minder produceren en minder kopen. Daarmee maak je al een groot verschil, zegt oprichter en ceo Bert van Son van Mud Jeans. “Wij maken niet iedere zes maanden een nieuwe collectie. De broek die ik nu aan heb, zat tien jaar geleden ook al in onze collectie.” Maar helemaal stoppen met het maken van jeans, zoals iemand in de zaal oppert, vindt Van Son geen goed idee. “Dan ga je prediken. Dan ga je zeggen wat mensen moeten dragen.” Een verantwoorde jeans maken, is volgens hem wel degelijk mogelijk. Maar minderen? Dat is een goed idee. “Je kunt met één jeans heel erg lang doen.”


'Het belangrijkste is dat je oprecht bent'
- Bouchra Talidi, Eigenaar Inclusioncy

Met haar bedrijf helpt Talidi andere bedrijven diverser en inclusiever te worden. Zo combineren zij volgens Talidi de winst voor hun bedrijf met de winst voor de wereld om hen heen. Maar hoe word je dan divers en inclusief? “Het belangrijkste is dat je daar oprecht over bent. Daarnaast moet je je bewust zijn van jezelf en je omgeving. Welke collega’s zou je bijvoorbeeld meer willen terugzien in je bedrijf die er al werken? Ga met hen in gesprek en vraag ze je te helpen bij deze zoektocht.”


‘Bij diversiteit gaat het juist om aanvullen van mensen, niet om het vervangen daarvan’
Bouchra Talidi, Eigenaar Inclusioncy

Talidi haalt verschillende voorbeelden aan waar je als bedrijf aan kunt werken om diverser en inclusiever te worden. Zo kan het volgens haar helpen om je why te formuleren. “Waarom wil je dit? Snap het en draag dat vervolgens ook uit. Formuleer ook je ambitie. Wat voor mensen zou je meer willen terugzien in je bedrijf? En verweef het meer divers en inclusief zijn in je DNA. Omarm het en blijf leren en proberen.” Als laatste voegt Talidi daar nog aan toe dat diversiteit niet gaat over het vervangen van mensen die er al zitten. “Integendeel, het gaat juist om het aanvullen van deze mensen.”


‘Klanten verwachten dat alles wat we doen duurzaam is’
- Christian de Jong, manager innovation & sustainability Bever 

Bever presenteert zich als ambassadeur van het buitendomein. Consequentie daarvan is dat klanten verwachten dat álles wat de outdoorketen doet duurzaam is. “We doen ons best en ik denk dat we goede dingen doen”, zegt De Jong. “Maar zouden we ook maar één stapje een verkeerde kant op doen, dan krijgen we dat gelijk te horen in de klantenfeedback.” Tegelijkertijd laat Bever zijn klanten juist de confrontatie aangaan met hun eigen duurzaamheid. Bijvoorbeeld door cleanups met ze te organiseren, zodat ze op een andere manier leren kijken naar de wereld om zich heen. “Veel mensen zien niet de directe invloed die zij uitoefenen op hun omgeving.”


‘Fastfashion is wat mij betreft uit den boze’
Christian de Jong, manager innovation & sustainability Bever 

Bij Bever staat buiten kijf dat producten van goede kwaliteit moeten zijn. Wat De Jong betreft gaat dat vaak al hand in hand met duurzaamheid. “Fastfashion is een term die wat mij betreft uit den boze is. Het liefst gaan we helemaal de andere kant op, naar slow fashion.” Bever ziet het liefst dat klanten zo lang mogelijk met producten kunnen doen. Durability is namelijk ook een belangrijk onderdeel van duurzaamheid. Daarnaast werkt de outdoorketen ook aan de verduurzaming van zijn aanbod op andere vlakken. “Daarin zijn we een aardig eind op weg, zeker binnen kleding. In hardwaren, zoals ski’s, is het nog wat ingewikkelder.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Meest gelezen