Spinnen, Mongoolse tradities en sciencefiction: het komt allemaal samen in het Chinese sieradenmerk KVK. De winkel in miljoenenstad Chengdu brengt je naar een surrealistische merkwereld die verschillende facetten van vrouwelijkheid wil laten zien.

 

Sluwe vriendelijkheid heeft zijn manier om te doden’, zei de Japanse schrijver Rynosuke Akutagawa eens. Die uitspraak vormt de inspiratie voor de filosofie achter KVK, voluit Kill via kindness. Het vat exact samen hoe medeoprichter en creative director Nahiya Su kijkt naar vrouwelijkheid. 

“Gevaarlijk en verontrustend, en tegelijkertijd zachtaardig en vriendelijk. Ik denk dat er in iedereen een vrouwelijke kant zit, zoals de yin en yang”, zegt ze tegen het Britse mode- en cultuurplatform Dazed. “We willen de diepere aantrekkingskracht van vrouwelijkheid onderzoeken en accessoires ontwerpen vanuit een nieuw perspectief. Vrouwelijkheid is niet alleen zacht of passief, maar kan ook sterk, sluw en scherp zijn. Gelukkig is er een groeiende publieke dialoog over de perceptie van wat vrouwelijkheid kan betekenen.”


 

...