Ik heb een zwak voor retailers die aan de verkeerde kant van de geschiedenis lijken te staan, maar met een nieuwe strategie het hoofd boven water weten te houden. Als de liefde van de consument echt over is, moet je gewoon je verlies durven accepteren en niet aan een dood paard blijven trekken. De mislukte doorstart van Kijkshop is daar het bewijs van. Gek genoeg kan het vitrineconcept in het tijdperk van platforms en metaverse weer relevant zijn, bewijst multinational JD.com met de vier robottechnologie-gedreven pick-upshops in de Randstad.
Ochama is een pilot gestart met Blokker en dat brengt me op mijn volgende punt. Ik heb respect voor ondernemers die het geld en de visie hebben om verweesde winkelformules weer actueel te maken. Michiel Witteveen weet niet van opgeven. Samen met zijn rechterhand Jeanine Holscher probeert hij de meest lastige hersenkraker in de retailsector op te lossen: het runnen van het trotse formulehuis Mirage Retail Group dat grossiert in landelijke winkelketens met een functioneel aanbod. Laat dat uitgerekend een categorie zijn die we de afgelopen twee jaar vooral online zijn gaan aanschaffen. Het zijn bovendien ketens die –...
Ik heb een zwak voor retailers die aan de verkeerde kant van de geschiedenis lijken te staan, maar met een nieuwe strategie het hoofd boven water weten te houden. Als de liefde van de consument echt over is, moet je gewoon je verlies durven accepteren en niet aan een dood paard blijven trekken. De mislukte doorstart van Kijkshop is daar het bewijs van. Gek genoeg kan het vitrineconcept in het tijdperk van platforms en metaverse weer relevant zijn, bewijst multinational JD.com met de vier robottechnologie-gedreven pick-upshops in de Randstad.
Ochama is een pilot gestart met Blokker en dat brengt me op mijn volgende punt. Ik heb respect voor ondernemers die het geld en de visie hebben om verweesde winkelformules weer actueel te maken. Michiel Witteveen weet niet van opgeven. Samen met zijn rechterhand Jeanine Holscher probeert hij de meest lastige hersenkraker in de retailsector op te lossen: het runnen van het trotse formulehuis Mirage Retail Group dat grossiert in landelijke winkelketens met een functioneel aanbod. Laat dat uitgerekend een categorie zijn die we de afgelopen twee jaar vooral online zijn gaan aanschaffen. Het zijn bovendien ketens die – met Klein Duimpje Miniso – overwegend niet-duurzame producten verkopen, die niet dagelijks nodig zijn en je ook elders kunt krijgen.
Toch is de droom van Witteveen geen luchtspiegeling. Blokker blijft een doodnormale huishoudwinkel, hoe sexy het zich ook presenteert met een elektrische driewieler voor bezorging aan huis en een ophaalservice voor oude pannen en koffiecups van alle merken. Het openen van afhaalpunten van Ochama voor het ophalen van online bestelde orders lijkt me goed voor de naamsbekendheid van de Chinese gemakswinkelketen, maar wat heeft de Blokker-klant er aan? Wellicht is er een deal dat JD.com bij Blokker investeert in het omnichannel avontuur.
Waarom neemt Michiel Witteveen niet een belang in VD.nl?
Bij Intertoys tellen ze hun knopen want het duurt niet lang voordat bol.com cum suis de gehele speelgoedmarkt opslokt. Ondertussen blijven de dozen plastic kinderplezier zich hoog opstapelen en vernieuwen de winkels niet. Goed van Jeanine dat Intertoys samen met Hasbro een recycleprogramma is gestart om speelgoed een tweede leven te geven, maar wanneer wordt het mainstream? Open snel shop-in-shops van Miniso bij Intertoys. Dan bedien je een nieuw publiek.
Bij BCC is het vernieuwing wat de klok slaat. De electronicaketen verkoopt en installeert tegenwoordig ook aircosystemen. En in vier van de zestig winkels vind je ook keukens. Sinds kort verkoopt BCC producten onder eigen naam. En bij grote zus Blokker loopt een pilot met een shop-in-shop vol met witgoed.
Deze initiatieven zijn klein pils bij de grootste uitdaging die Mirage als inkoophuis heeft: hoe kan ik omzet en volume stapelen met overnames? Daarvoor is geld nodig, maar de bruidsschat van de Blokker-familie is op en de beursgang is bevroren.
Ik gun de club een optimistische winkelketen, waar het elke dag feest is omdat de consument er graag shopt. Zoals Xenos van powerlady Linda Keijzer. En waarom neemt Witteveen niet een belang in V&D van zijn leeftijdsgenoten Roland Kahn, Jaco Scheffers en Ronald van Zetten? Het online familiewarenhuis kan samen met Blokker.nl en marketplace Blokker Connect harder groeien dan het de afgelopen zes jaar heeft gedaan. Als je wilt overleven moet je samenwerken