Ik heb een zwak voor retailers die aan de verkeerde kant van de geschiedenis lijken te staan, maar met een nieuwe strategie het hoofd boven water weten te houden. Als de liefde van de consument echt over is, moet je gewoon je verlies durven accepteren en niet aan een dood paard blijven trekken. De mislukte doorstart van Kijkshop is daar het bewijs van. Gek genoeg kan het vitrineconcept in het tijdperk van platforms en metaverse weer relevant zijn, bewijst multinational JD.com met de vier robottechnologie-gedreven pick-upshops in de Randstad.


Ochama is een pilot gestart met Blokker en dat brengt me op mijn volgende punt. Ik heb respect voor ondernemers die het geld en de visie hebben om verweesde winkelformules weer actueel te maken. Michiel Witteveen weet niet van opgeven. Samen met zijn rechterhand Jeanine Holscher probeert hij de meest lastige hersenkraker in de retailsector op te lossen: het runnen van het trotse formulehuis Mirage Retail Group dat grossiert in landelijke winkelketens met een functioneel aanbod. Laat dat uitgerekend een categorie zijn die we de afgelopen twee jaar vooral online zijn gaan aanschaffen. Het zijn bovendien ketens die –...