Wat is een slijterij zonder alcohol? Niks, zou je zeggen. Nix & Nix, om precies te zijn. Wim Boekema en Frederike de Groot willen hiermee de definitieve doorbraak van alcoholvrije alternatieven aanjagen.
Een drukke baan, kinderen, een sociaal leven. Veel mensen proberen al deze zaken zo goed mogelijk te combineren en het maximale uit hun week te halen. En dan helpt het niet mee als je ’s avonds regelmatig net iets te vaak je wijnglas bijvult. Die ervaring hebben ook Wim Boekema en Frederike de Groot en dat bracht hen op het idee van Nix & Nix: een alcoholvrije slijterij met kwalitatief goede alternatieven voor alle soorten alcoholische dranken.
Na wat experimenteren met pop-upstores opende Nix & Nix een jaar geleden in Haarlem zijn eerste vaste winkel. Inmiddels zijn er nog drie bij gekomen: in Heerhugowaard, Amsterdam en Amersfoort. De startup zoekt locaties met veel traffic, vertelt het duo. “Wij zijn niet die slijterij in een wijkje waar de lokale buurt altijd zijn wijn komt halen. Daar is de categorie niet groot genoeg voor. We moeten daar zijn waar veel mensen ons kunnen...
Wat is een slijterij zonder alcohol? Niks, zou je zeggen. Nix & Nix, om precies te zijn. Wim Boekema en Frederike de Groot willen hiermee de definitieve doorbraak van alcoholvrije alternatieven aanjagen.
Een drukke baan, kinderen, een sociaal leven. Veel mensen proberen al deze zaken zo goed mogelijk te combineren en het maximale uit hun week te halen. En dan helpt het niet mee als je ’s avonds regelmatig net iets te vaak je wijnglas bijvult. Die ervaring hebben ook Wim Boekema en Frederike de Groot en dat bracht hen op het idee van Nix & Nix: een alcoholvrije slijterij met kwalitatief goede alternatieven voor alle soorten alcoholische dranken.
Na wat experimenteren met pop-upstores opende Nix & Nix een jaar geleden in Haarlem zijn eerste vaste winkel. Inmiddels zijn er nog drie bij gekomen: in Heerhugowaard, Amsterdam en Amersfoort. De startup zoekt locaties met veel traffic, vertelt het duo. “Wij zijn niet die slijterij in een wijkje waar de lokale buurt altijd zijn wijn komt halen. Daar is de categorie niet groot genoeg voor. We moeten daar zijn waar veel mensen ons kunnen zien.”
‘We zullen nooit vingerwijzen richting klanten’
De winkel in Haarlem toont dat goed aan. “Daar zijn mensen vaak voor een weekendje. Die kennen ons niet maar lopen uit nieuwsgierigheid binnen en zijn positief verrast. Vervolgens vertellen ze dat verder of bestellen ze bij onze webshop.” De doelgroep van Nix & Nix is divers, zegt De Groot. “Aan de ene kant heb je de groep die niet kan of wil drinken, bijvoorbeeld vanwege zwangerschap of medicijngebruik. Zij zoeken actief naar wat er is in de markt en weten ons goed te vinden.” Maar Nix & Nix richt zich ook op consumenten die bewuster willen leven en hun alcoholgebruik matigen. “Iedereen mag in onze slijterijen alles proeven. Wij stimuleren klanten om niet te zoeken naar een vervanging voor die Chardonnay die ze gewend zijn maar naar iets wat ze echt lekker vinden. Daar komen soms verrassende dingen uit, waar mensen voor terugkomen.”
Het aanbod aan alcoholvrije drank is de afgelopen jaren flink gegroeid en in kwaliteit toegenomen. Het zijn vooral de bieren die daarin voorop lopen. “Die zijn goed uitgerold in het supermarktkanaal en zijn voor ons maar een klein deel van wat we doen. Wij laten mensen juist kennismaken met alcoholvrije wijnen, gins, rum en tequila.”
Voor hoeveel winkels uiteindelijk ruimte is durft Boekema niet precies te zeggen. Op de lange termijn denkt hij aan ‘heel veel’ locaties. “De doelgroep groeit nog altijd.” Bovendien zijn er duizenden en wijnwinkels in Nederland. “Als wij daarin een klein percentage alcoholvrij kunnen neerzetten zou dat niet raar zijn. En of dat er dan uiteindelijk vijftig of 150 zijn, dat gaan we zien.”
De Groot wijst erop dat het businessmodel van Nix & Nix verdergaat dan het openen van slijterijen. Ook de b2b-markt is een belangrijk onderdeel. “Denk aan relatiegeschenken en kerstpakketten. Je ziet dat werkgevers steeds meer waarde hechten aan de vitaliteit van hun personeel.” Zo heeft Nix & Nix al meermaals alcoholvrijmibo’s gefaciliteerd en aan events geleverd. Ook zijn de producten verkrijgbaar via cadeauplatform Greetz.
De Groot verwacht dat de tijdsgeest Nix & Nix een zetje in de rug gaat geven. De ontwikkeling die tien à vijftien jaar geleden op gang kwam in het denken over roken, ziet zij ook rondom alcohol op gang komen. “Er wordt op medisch gebied steeds meer bekend over de impact van alcohol. Daar zullen wij zelf nooit over vingerwijzen richting klanten, maar dit speelt een rol in de maatschappij. Als je dan een volwaardig alternatief biedt kunnen wij bijdragen aan het stimuleren van gedragsverandering.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;