Stel, je zit een serie te kijken. Nadat de cliffhanger geweest is begint de aftiteling. Zodra vrijwel direct alweer de nieuwe aflevering verschijnt denk je: ‘ah nog eentje dan.’ Merkenstrateeg Carlijn Postma is bedenker van het concept bingemarketing en legt uit hoe retailmerken de trucs uit hitseries kunnen toepassen.

 

Makers van hitseries als Stranger Things, The Mandalorian en Game of Thrones weten precies hoe je een serie verslavend maakt waardoor je blijft kijken. En daaruit vallen interessante lessen te halen voor merken, stelt Carlijn Postma, merkenstrateeg en bedenker van het concept bingemarketing.


De term bingemarketing is afgeleid van bingewatching, wat door de jaren heen gedefinieerd is als het kijken van drie of meer afleveringen achter elkaar. Postma beschrijft het als volgt in haar boek Bingemarketing, het beste scenario voor het bouwen van je merk: ‘Bingemarketing is een duurzame marketingstrategie waarmee je door de inzet van seriecontent, gebaseerd op de gezamenlijke interesse van jouw publiek en je merk, bouwt aan een langetermijnrelatie met je publiek. Zo krijg je het vertrouwen...