RetailRookie Food for Skin: Huidverzorging van groenterestanten
Geen microplastics of ‘andere zooi', maar honderd procent natuurlijk. Daarvoor staat huidverzorgingsmerk Food for skin.
Smeer ik dat allemaal op mijn huid? Toen merkenbouwer Angela Ursem in de gaten had wat er in verzorgingsproducten zit, schrok ze zich een hoedje. Ze werd er zelfs boos van. Vooral vanwege de microplastics. “Die hoeven totaal niet aan producten te worden toegevoegd”, vertelt Ursem. “Het is een goedkoop vul- en smeermiddel, het heeft geen enkele functie voor de huid. Maar het brengt veel schade toe aan het milieu.” Dat moet toch anders kunnen, riep ze tegen haar zus Cathy – meer dan dertig jaar schoonheidsspecialiste.
De twee besloten zelf het heft in handen te nemen. Wat ze wilden: iets dat zowel goed is voor de huid als voor het milieu. En ze kwamen, geïnspireerd door de biologische moestuin van hun moeder, al snel bij groenten uit. Of beter gezegd: bij de reststromen ervan. “Want we vinden dat voedingsmiddelen in eerste instantie bedoeld zijn om monden te voeden.”
Samen met een formulator maakten ze er in het voorjaar...
Geen microplastics of ‘andere zooi', maar honderd procent natuurlijk. Daarvoor staat huidverzorgingsmerk Food for skin.
Smeer ik dat allemaal op mijn huid? Toen merkenbouwer Angela Ursem in de gaten had wat er in verzorgingsproducten zit, schrok ze zich een hoedje. Ze werd er zelfs boos van. Vooral vanwege de microplastics. “Die hoeven totaal niet aan producten te worden toegevoegd”, vertelt Ursem. “Het is een goedkoop vul- en smeermiddel, het heeft geen enkele functie voor de huid. Maar het brengt veel schade toe aan het milieu.” Dat moet toch anders kunnen, riep ze tegen haar zus Cathy – meer dan dertig jaar schoonheidsspecialiste.
De twee besloten zelf het heft in handen te nemen. Wat ze wilden: iets dat zowel goed is voor de huid als voor het milieu. En ze kwamen, geïnspireerd door de biologische moestuin van hun moeder, al snel bij groenten uit. Of beter gezegd: bij de reststromen ervan. “Want we vinden dat voedingsmiddelen in eerste instantie bedoeld zijn om monden te voeden.”
Samen met een formulator maakten ze er in het voorjaar van 2020, vlak nadat het coronavirus de kop opstak, serieus werk van. De zoektocht leidde naar een Italiaanse pastasausfabriek, die schillen en pitjes van tomaten niet gebruikt. In een cosmetisch laboratorium worden het rode lycopeen en de olie eruit gehaald. “En die cosmetische ingrediënten gebruiken wij uiteindelijk in onze producten.”
En het bleef niet bij de reststromen van tomaten. Later volgden ook onder meer komkommerzaadolie, avocado-olie en een maceraat of kruidenolie van wortels. “Op dit moment is zo’n 25 procent van onze ingrediënten afkomstig vanuit upcycling. Dat willen we gaan verhogen. De ingrediënten zijn niet makkelijk voorhanden, dus we zijn aan het kijken hoe we die zelf kunnen ontwikkelen.”
Food for skin koos bij de lancering in november 2020 bewust voor een beperkt aantal producten: een reiniger, een crème en een aanvullend serum. Veel meer heeft de huid niet nodig, zegt Ursem. Wel is deze zomer nog zonnebrandcrème toegevoegd. En waarschijnlijk komt er nog een bodyproduct bij. Maar veel verder wil Ursem niet gaan. “We willen geen onzinproducten. Omdat we juist geloven dat we met z’n allen moeten consuminderen en niet consumeren.”
De eigen webshop is sinds het begin het belangrijkste verkoopkanaal. Meteen het winkelschap in was midden in coronatijd lastig. “Retailers wilden toen niet investeren in nieuw assortiment.” De zussen kozen daarom voor een direct-to-consumermodel en voor verkoop via een aantal andere webshops. “Dat is aangevuld met een netwerk van schoonheidsspecialisten dat we nog aan het opbouwen zijn.” Inmiddels is Food for skin ook beschikbaar bij een aantal zelfstandige retailers.
‘Je moet de natuur niet lelijk maken omdat wij mooi willen zijn’
Hoeveel de omzet bedraagt, wil Ursem niet zeggen. Ze vindt die naar eigen zeggen ook niet zo belangrijk. “Het gaat me om het aantal klanten dat je bereikt.” Food for skin heeft zo’n 2500 vaste klanten. “En dat aantal groeit iedere maand met twintig tot dertig procent.” Bijna 85 procent is vrouw, onder wie veel twintigers en veertigplussers.
Food for skin richt zich vooralsnog op Nederland. “Daar is nog veel te doen.” Maar er worden wel voorzichtig voorbereidingen getroffen voor uitbreiding naar België en Duitsland. België is mogelijk begin 2023 aan de beurt, Duitsland in de zomer van dat jaar.
De zussen doen het tot nu toe met eigen middelen. “We draaien ieder dubbeltje om. Om meer impact te maken is meer geld nodig. We zijn ons aan het oriënteren op een passende financieringsvorm voor ons.”
Want impact maken, dat wil Food for skin. Meer mensen moeten beseffen wat ze op hun huid smeren en zo onbewust de natuur in brengen, zegt Ursem. En dat niet alleen: “Met Food for skin hopen we een toonaangevend, inspirerend Europees merk te worden. Dat altijd weer bezig is met een volgende stap op duurzaamheidsgebied om de hele personal care-industrie te verduurzamen. Omdat wij mooi willen zijn, moet je de natuur niet lelijk maken.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;