RetailRookie Tommie the cat: Maandelijkse box met 'alles voor de kat'
Geen ritjes meer naar de dierenspeciaalzaak voor grote zakken voer voor de lichtvoetige viervoeter. Maak kennis met Tommie the cat: elke zes weken een doos met alle benodigdheden op de stoep – van vulling voor de kattenbak tot happy meal-achtige surprises.
Met een fulltimebaan kan een bezoek aan de dierenwinkel voor kattenbakvulling of een tijdige bestelling voor kattenbrokjes er nog weleens bij inschieten. Ook Jesse Luk heeft zich meer dan eens moeten haasten om op het laatste moment iets voor zijn viervoeter in huis te halen. Hoe kan het dat hier nog niets voor op de markt is, begon hij zich af te vragen. “Ik begreep echt niet waarom niemand ooit een totaalconcept heeft bedacht waarbij de katteneigenaar volledig ontzorgd wordt.”
Vanuit dat irritatiepunt ontstond het idee voor Tommie the cat, vernoemd naar zijn eerste huisdier. Luk richt zich op het nat- en droogvoer, biologisch afbreekbare kattenbakzakken, kattenbakvulling en wisselende surprises voor de kat – in het luxesegment. Boxen worden vooralsnog enkel via het eigen onlinekanaal verkocht. “Steeds meer mensen willen...
Geen ritjes meer naar de dierenspeciaalzaak voor grote zakken voer voor de lichtvoetige viervoeter. Maak kennis met Tommie the cat: elke zes weken een doos met alle benodigdheden op de stoep – van vulling voor de kattenbak tot happy meal-achtige surprises.
Met een fulltimebaan kan een bezoek aan de dierenwinkel voor kattenbakvulling of een tijdige bestelling voor kattenbrokjes er nog weleens bij inschieten. Ook Jesse Luk heeft zich meer dan eens moeten haasten om op het laatste moment iets voor zijn viervoeter in huis te halen. Hoe kan het dat hier nog niets voor op de markt is, begon hij zich af te vragen. “Ik begreep echt niet waarom niemand ooit een totaalconcept heeft bedacht waarbij de katteneigenaar volledig ontzorgd wordt.”
Vanuit dat irritatiepunt ontstond het idee voor Tommie the cat, vernoemd naar zijn eerste huisdier. Luk richt zich op het nat- en droogvoer, biologisch afbreekbare kattenbakzakken, kattenbakvulling en wisselende surprises voor de kat – in het luxesegment. Boxen worden vooralsnog enkel via het eigen onlinekanaal verkocht. “Steeds meer mensen willen dezelfde hoge kwaliteit voor hun huisdier als voor henzelf. We springen in op de trend waarin dieren gehumaniseerd worden.”
Aan dat premiumsegment kleeft ook een grote merkbelofte. “Iedere katteneigenaar weet dat deze dieren hartstikke kieskeurig zijn. Als het eten niet goed is, stop je ermee. We lopen dus het risico dat klanten sneller weglopen. Het móet dus goed zijn.” Om diezelfde reden heeft Luk veel energie gestoken in de productontwikkeling. “We kunnen nu ook achter onze merkbelofte staan: ‘alles voor jouw happy cat’.” Tommie the cat bestaat sinds december en de webshop is sinds april live.” Piepjong dus. “We zijn nog erg zoekend in wat wel en niet werkt.” De prijsstelling van het kattenabonnement bevindt zich – net als de kwaliteit, aldus Luk – in het premiumsegment. Gemiddeld kost een box circa 46 euro voor één kat. Meer katten betekent minder verzendkosten en dus een goedkopere box per kat.
‘Iedere kattenbaas weet dat deze dieren hartstikke kieskeurig zijn’
Van hoge marges is echter nog geen sprake. Op dit moment heeft Tommie the cat een klein klantenbestand van ongeveer 150 katteneigenaren. Al deze nieuwe klanten krijgen een proefabonnement, waar Luk zijn lessen uit kan trekken. “We houden onze klantengroep bewust heel klein. We nemen heel kleine stappen, zodat we geen slechte naam krijgen. Eerst willen we begrijpen hoe we klanten aan ons kunnen binden en tevreden maken. Daarna willen we schalen. We verwachten daar in januari mee te gaan beginnen.”
Tommie the cat is naar eigen zeggen het eerste kattenmerk in Nederland dat direct-to-consumer opereert. Hoewel het voor Luk prettig is niet direct te hoeven concurreren met gevestigde namen, kent dat ook zijn uitdagingen. Niet alleen moet er een merk worden uitgedacht en vormgegeven worden: “We moeten die markt zelf creëren. Zonder af te kijken.
Het startkapitaal voor het merk is bij elkaar verzameld door de inbreng van een aantal aandeelhouders. Luk verwacht daar tot oktober voldoende aan te hebben. “Het lastige is: je moet continu voorfinancieren. Helemaal in deze fragiele grondstoffenmarkt moet je zes maanden van tevoren inkopen. En als je wilt opschalen heb je weer andere financieringsbehoeften.” Luk wil vanaf januari ook zijn klantenbestand uitbreiden. De verwachtingen zijn hooggespannen. “Als dat werkt kunnen we kijken naar expansie naar de rest van Europa. The sky is the limit.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;