Maak de meest duurzame nachtsnack ter wereld. Met die opdracht klopte de organisatie van muziekfestival Lowlands in 2018 aan bij chef-kok Pascal Labrie. En die was er snel uit. Muziek, vrienden, bier, gezelligheid? Daar hoort shoarma bij.
Maar ja, vlees. Dat is niet echt duurzaam. Labrie ontwikkelde daarom shoarma op basis van Nederlandse knolselderij. Vers pitabroodje eromheen, vegan knoflooksausje erover: smullen maar. En de plantaardige shoarma viel in de smaak. Nog geen week later hing de leiding van een ander festival aan de lijn: Into the great wide open op Vlieland. Kom maar hier met die foodtruck.
Doen we, zei Labrie. Niet dat ‘ie over een foodtruck beschikte, maar een vriend wel. Karma Shoarma, later vanwege de inter nationale ambities omgedoopt in Karma Kebab, was geboren. En toen ging het snel. “Van twee festivals in 2018 naar veertig festivals in 2019”, vertelt Marcel van der Heijden. Hij kwam er in de zomer van 2019 als investeerder en marketingman bij. Later sloot ook Hidde Stolwijk zich aan, die bij Friesland Campina verantwoordelijk was voor de introductie...
Maak de meest duurzame nachtsnack ter wereld. Met die opdracht klopte de organisatie van muziekfestival Lowlands in 2018 aan bij chef-kok Pascal Labrie. En die was er snel uit. Muziek, vrienden, bier, gezelligheid? Daar hoort shoarma bij.
Maar ja, vlees. Dat is niet echt duurzaam. Labrie ontwikkelde daarom shoarma op basis van Nederlandse knolselderij. Vers pitabroodje eromheen, vegan knoflooksausje erover: smullen maar. En de plantaardige shoarma viel in de smaak. Nog geen week later hing de leiding van een ander festival aan de lijn: Into the great wide open op Vlieland. Kom maar hier met die foodtruck.
Doen we, zei Labrie. Niet dat ‘ie over een foodtruck beschikte, maar een vriend wel. Karma Shoarma, later vanwege de inter nationale ambities omgedoopt in Karma Kebab, was geboren. En toen ging het snel. “Van twee festivals in 2018 naar veertig festivals in 2019”, vertelt Marcel van der Heijden. Hij kwam er in de zomer van 2019 als investeerder en marketingman bij. Later sloot ook Hidde Stolwijk zich aan, die bij Friesland Campina verantwoordelijk was voor de introductie van nieuwe producten en concepten.
‘Het begint en eindigt met een fucking lekker product’
In maart 2020 ging noodgedwongen het roer om: corona. Festivals werden afgelast en ook de horeca moest dicht. Karma Kebab was juist net van plan serieus werk te gaan maken van de levering aan cafés en restaurants. Weg omzet, weg goede vooruitzichten. Binnen een paar dagen werd daarom een webshop uit de grond gestampt. Ook richtte men zich op foodboxen, zoals Hello Fresh, Vegan Masters en De Krat. En er werd ‘als een malle’ een retailproduct ontwikkeld. Begin oktober 2020 lag het eerste product in de schappen bij Deen Supermarkten. Anno 2022 zijn de plantaardige snacks te koop bij Jumbo, Coop en DekaMarkt, bij onlineretailers Crisp en Picnic en bij flitsbezorgers Gorillas en Flink. De retail is goed voor zo’n vijftien procent van de omzet.
Waar het in eerste instantie moet gebeuren: de festivals. Karma Kekab, met inmiddels zeven foodtrucks, bezoekt er dit jaar zo’n driehonderd. Festivals zijn immers de plekken waar je de kebab kunt proeven en kunt ervaren, zegt Van der Heijden.
Hetzelfde geldt voor de restaurants waaraan Karma Kebab levert. Zoals ketens als Loetje, Stan & Co en Beers & Barrels. En binnenkort La Place. Karma Kebab is ook bezig met het opzetten van een eigen restaurantketen. Begin juni werd in Utrecht de eerste vestiging geopend. Over twee jaar zou de teller op tien moeten staan.
De omzet van het concept komt dit jaar waarschijnlijk uit op zo’n 2,2 miljoen euro. “Volgend jaar hopen we door te stoten naar iets meer dan vijf miljoen.” Nadat eind vorig jaar al een miljoen euro werd opgehaald, hoopt men komend najaar via een investeringsronde vijf miljoen binnen te slepen. Voor het openen van nieuwe restaurants en buitenlandse groei in België en Duitsland.
Het doel voor de komende jaren? “Eind 2026 hebben we vijftig restaurants in Europa, waarvan een deel van onszelf en een deel franchise. We liggen bij vijfduizend retailpunten in de schappen en we doen zo’n 25 miljoen aan omzet.” Ambitieus? Mwah. “Mensen óverschatten vaak wat ze in een jaar kunnen doen en ónderschatten wat er in vijf jaar kan gebeuren. Ik weet zeker dat we dit gaan halen.”
Dat hadden mooie slotwoorden kunnen zijn. Maar Van der Heijden wil graag nog iets benadrukken. Als je mensen ervan wilt overtuigen om minder vlees te eten, dan moet je ze niet om de oren slaan met ‘duurzaamheid’, ‘CO2-uitstoot’ en ‘dierenleed’. Hoe belangrijk Karma Kebab die termen ook vindt. “Nee, het begint en eindigt met een fucking lekker product.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;