Roland Kahn is diverse malen door onze redactie geïnterviewd tijdens zijn actieve carrière als fashionretailer. Mijn eerste kennismaking met deze bijzondere man was eind 2004. RetailTrends was net een paar edities jong en ik had Kahn gevraagd voor een coverinterview. Daar wilde hij aan meewerken, alleen dan wel bij hem thuis. Hij had last van een stevige hernia en het interview hielden we aan zijn keukentafel. Of liever, mijn toenmalige collega Marissa Blijham en ik zaten aan die enorme tafel terwijl Kahn er al pratend rondjes omheen liep. Zitten was te pijnlijk. 

 


Achteraf gezien zit daar een mooie symboliek in. Roland Kahn is namelijk alles behalve een stilzitter. Deze markante retailer heeft zowel zakelijk als privé een turbulent leven geleid. Nooit met een blad voor de mond en altijd met een eeuwig jeugdig enthousiasme geeft hij kleur aan onze mooie sector en aan zijn eigen leven. 


Dit kleurrijke verhaal over zijn leven, zijn liefdes en zijn werk is het afgelopen driekwart jaar opgetekend door onze eindredacteur Reinilde van Ekris. Ze is figuurlijk in de huid van Kahn gekropen om zijn vele verhalen, anekdotes en levenslessen te vertalen naar een prachtige autobiografie die leest als een spannend jongensboek. 

 

Roland Kahn is het kind in zichzelf nooit kwijtgeraakt

 

Want dat Kahn het kind in zichzelf nooit is kwijtgeraakt, is mij na het lezen van het manuscript wel heel helder geworden. Gaaf dat Kahn RetailTrends Media de kans heeft geboden om zijn autobiografie te produceren. Ik wil hem vanaf deze plek bedanken voor zijn vertrouwen in ons team in het algemeen en in onze eindredacteur Reinilde van Ekris in het bijzonder. Ik wil haar complimenteren met de manier waarop zij het turbulente zakelijk en persoonlijk leven van Kahn, van Holocaust tot zijn diverse liefdes, heeft weten te vangen.


De netto-opbrengst van dit boek, onder meer te koop bij Kahns eigen vd.nl en bij de reguliere boekwinkels, gaat naar kankeronderzoek van het Antoni van Leeuwenhoek. De reden daarvan is ook uitgebreid te lezen in zijn boek. Ieder van ons kan er inspiratie uit putten en leren van de valkuilen die Kahn in zijn ruim vijftigjarige carrière tegenkwam. 


Dat geldt zeker ook voor onze tien nieuwe RetailRookies die de redactie van RetailTrends Media heeft geselecteerd. In 2014 hebben wij voor de eerste keer tien RetailRookies laten shinen in onze tienjarige jubileumeditie. Dit is al weer de negende editie van deze verkiezing. De tien RetailRookies hebben allemaal een mooi podium in deze septembereditie van RetailTrends. De diversiteit is dit jaar weer groot. Van het eerste duurzaamheidswarenhuis (Tomo) tot een abonnement voor daglenzen (Lexx contacts) en van een franchiseformule voor kunstgebitten (Denticien) tot een alcoholvrije slijterij (Nix & Nix). 


Alle tien kregen ze de ruimte om zich te presenteren aan een vakjury en aan de ruim vierhonderd bezoekers tijdens ons jaarevent RetailTrends Live in de grote zaal van het DeLaMar Theater in hartje Amsterdam. De winnaar mag zich een jaar lang RetailTrends RetailRookie of the Year noemen. We kijken uit naar de manier waarop deze nieuwe generatie retailers op hun eigen wijze kleur geeft aan de retailsector. 


Kahn - Mijn leven, mijn liefdes, mijn werk verschijnt dit najaar bij RetailTrends Media en is verkrijgbaar via www.vd.nl en de (online) boekhandels.