RetailRookie Lexx contacts: Abonnement voor daglenzen
Toch gek dat we steeds meer producten online bestellen en daar prijzen en reviews met elkaar vergelijken maar dat we voor contactlezen nog steeds voornamelijk naar de opticien gaan, vindt Wouter van Voorst. Hij lanceerde een abonnement voor daglenzen.
“Er hangt een grote semi-medische waas over contactlenzen, terwijl de aanschaf eigenlijk niet zo ingewikkeld is”, vindt Van Voorst. Hij ziet de frustratie bij zijn vrouw als ze verschillende keren terug moet naar de opticien voordat ze de juiste lenzen heeft, maar online geen alternatief vindt omdat ze daar ‘verdwaalde in de lenzenjungle’. Dat moet toch gemakkelijker kunnen.
Van Voorst werkt op dat moment als zelfstandig marketingadviseur, nadat hij eerder bij Boldking als chief customer verantwoordelijk was voor de marketing en klantstrategie. Bij de abonnementsdienst voor onder meer scheermesjes had hij kennisgemaakt met de ins en outs van subscription commerce. En toen was één plus één twee: waarom is er niet een merk met één type lens, dat vanuit een abonnementsmodel werkt?
...
Toch gek dat we steeds meer producten online bestellen en daar prijzen en reviews met elkaar vergelijken maar dat we voor contactlezen nog steeds voornamelijk naar de opticien gaan, vindt Wouter van Voorst. Hij lanceerde een abonnement voor daglenzen.
“Er hangt een grote semi-medische waas over contactlenzen, terwijl de aanschaf eigenlijk niet zo ingewikkeld is”, vindt Van Voorst. Hij ziet de frustratie bij zijn vrouw als ze verschillende keren terug moet naar de opticien voordat ze de juiste lenzen heeft, maar online geen alternatief vindt omdat ze daar ‘verdwaalde in de lenzenjungle’. Dat moet toch gemakkelijker kunnen.
Van Voorst werkt op dat moment als zelfstandig marketingadviseur, nadat hij eerder bij Boldking als chief customer verantwoordelijk was voor de marketing en klantstrategie. Bij de abonnementsdienst voor onder meer scheermesjes had hij kennisgemaakt met de ins en outs van subscription commerce. En toen was één plus één twee: waarom is er niet een merk met één type lens, dat vanuit een abonnementsmodel werkt?
Van Voorst onderzoekt de markt, spreekt met mensen uit de optiekindustrie en zet een consumentenonderzoek op. “Vanuit de industrie is aan de ene kant weerstand tegen het idee van een online lenzenmerk, ontdekte ik. Aan de andere kant verwacht men dat ook de optiekmarkt steeds meer gaat verschuiven richting e-commerce.”
Lensdragers zijn op hun beurt vooral geïnteresseerd in comfort en gemak, ontdekt Van Voorst tijdens zijn peiling. De merkwaarde is laag. “Mensen weten vaak niet welk merk ze gebruiken. Men is vooral gebonden aan de plek waar die lenzen gekocht zijn en niet aan het lenzenmerk zelf. Bovendien is de aanschaf van een nieuwe set niet per se een leuke koopervaring. Het is een functioneel product. Ik zie ruimte om juist hier een sterk en herkenbaar merk te bouwen, dat het gemak van een abonnementsservice biedt.”
Lexx contacts biedt één lenstype aan dat past bij het gros van de ogen. De producten zijn dunner dan gemiddeld om het draagcomfort te vergroten. Consumenten bestellen een gratis tiendaagse proefset waarna ze de frequentie van hun abonnement kunnen bepalen. Daarna ligt er elke vier, zes of acht weken een nieuwe voorraad op de deurmat. De lenzen komen in een blisterverpakking die tachtig procent minder plastics bevat en waarvoor zeventig procent minder water is verbruikt dan gemiddeld in de markt. Ook over de duurzaamheid van de doosjes en verzenddozen is nagedacht. De abonnementsdienst gebruikt karton dat gemaakt wordt van landbouwafval en klanten kunnen in de check-out een gecertificeerd klimaatproject steunen.
‘Straks willen we Europees marktaandeel pakken’
Lexx contacts ging in mei live. Van Voorst deelt geen concrete cijfers maar spreekt van ‘een goede start’. Het assortiment uitbreiden met andere lensmerken ziet hij niet snel gebeuren. “Ik geloof juist in de kracht van een single brand-strategie. Bovendien groeit het aantal consumenten dat daglenzen gebruikt. Die zitten fijner en het gebruik is hygiënischer waardoor de kans op irritaties kleiner is. Veel lensdragers vinden het ook prettig dat ze een reservesetje in hun tas kunnen stoppen.”
Uitbreiding over de grens behoort uiteindelijk wel tot de mogelijkheden, al moet Lexx contacts eerst goed op poten staan in eigen land. “In het buitenland heb je te maken met bijvoorbeeld andere betaalsystemen en andere logistiek dienstverleners. Maar uiteindelijk zou het mooi zijn om Europees marktaandeel te pakken. De lenzenmarkt in West-Europa heeft een omzet van anderhalf miljard euro. Als we daarvan een klein percentage in handen hebben is dat al mooi.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;