RetailRookie Reliving: Marktplaats voor tweedehands interieurartikelen
Een marktplaats voor tweedehands interieurartikelen, met gebruiksgemak, inspiratie en een kwalitatief aanbod. Zo presenteert Reliving zich. Want zo’n plek was er nog niet echt in Nederland, constateerde Ananda van Doorn begin 2019. “Marktplaats was er natuurlijk al wel. Maar als je daar iets tweedehands koopt, krijg je ook een tweedehands ervaring. Met alle gevolgen van dien.”
Van Doorn bracht samen met haar vriendin Jody Klaassen de pijnpunten in kaart. Zowel aan de koperskant als aan de verkoperskant. Onzinbiedingen, kopers die niet komen opdagen of tot in huis onderhandelen over de prijs. Eindeloos scrollen tot je iets leuks vindt, een busje moeten regelen om iets op te halen...
Zorg voor een eersteklaservaring bij een tweedehands aankoop, werd hun motto. Dan zou daar toch een markt voor moeten zijn. “We wisten: als we dat willen bouwen, dan hebben we een derde persoon nodig.” Na een oproepje op LinkedIn (‘developer gezocht’) kwamen ze in contact met Vincent van Leeuwen, een Nederlander die in Berlijn woont. Reliving was geboren.
...
Een marktplaats voor tweedehands interieurartikelen, met gebruiksgemak, inspiratie en een kwalitatief aanbod. Zo presenteert Reliving zich. Want zo’n plek was er nog niet echt in Nederland, constateerde Ananda van Doorn begin 2019. “Marktplaats was er natuurlijk al wel. Maar als je daar iets tweedehands koopt, krijg je ook een tweedehands ervaring. Met alle gevolgen van dien.”
Van Doorn bracht samen met haar vriendin Jody Klaassen de pijnpunten in kaart. Zowel aan de koperskant als aan de verkoperskant. Onzinbiedingen, kopers die niet komen opdagen of tot in huis onderhandelen over de prijs. Eindeloos scrollen tot je iets leuks vindt, een busje moeten regelen om iets op te halen...
Zorg voor een eersteklaservaring bij een tweedehands aankoop, werd hun motto. Dan zou daar toch een markt voor moeten zijn. “We wisten: als we dat willen bouwen, dan hebben we een derde persoon nodig.” Na een oproepje op LinkedIn (‘developer gezocht’) kwamen ze in contact met Vincent van Leeuwen, een Nederlander die in Berlijn woont. Reliving was geboren.
‘We willen een wereld zonder fast furniture’
In het begin waren het veelal zakelijke verkopers die hun spullen via het platform aanboden. Inmiddels weten ook steeds meer particuliere verkopers Reliving te vinden. Die laatste groep is groter, maar qua hoeveelheid spullen niet. “Particulieren hebben vaak maar één of twee items, zakelijke verkopers soms wel vijfhonderd of duizend.” Er staan nu zo’n 24 duizend advertenties op het onlineplatform. Aanmelden kan via de app en via de website. Alles is welkom: van een IKEA-meubel en iets van Made.com tot vintage en designitems. “Zolang het maar voldoende kwaliteit biedt om naar een nieuw huis toe te gaan.” Eenmaal online, dan kan het bieden beginnen. Maximaal één bod per persoon. “Zodat er alleen kwalitatieve biedingen binnenkomen. De verkoper kan dan een tegenbod doen en dan houdt het op.” Kopen voor de vraagprijs kan uiteraard ook.
De vergelijking met oud-RetailRookie Whoppah dringt zich op. Toch zijn er duidelijke verschillen, zegt Van Doorn. Bijvoorbeeld het aanbod. Veel minder high-end. Je zou kunnen zeggen: wat Vinted is voor kleding, is Reliving voor meubels. “Wel bieden wij meer inspiratie dan Vinted en is ons aanbod gecureerd.”
Het platform bevat geen reclame. Particuliere verkopers dragen negentien procent van de verkoopprijs af, zakelijke verkopers twaalf procent. Ook betalen kopers twee euro transactiekosten. Er komt nauwelijks iets retour. “In drie jaar tijd is dat op de vingers van twee handen te tellen.” Kopers en verkopers komen er meestal samen wel uit.
Winst maakt Reliving nog niet. Daar is meer volume voor nodig, zegt Van Doorn. Ook gaat er nu veel geld naar marketing om de naamsbekendheid te vergroten. Cijfers over de omzet wil ze niet geven. “Maar we zijn de afgelopen drie jaar met 400 procent jaar op jaar gegroeid. Die lijn houden we dit jaar vast.”
Reliving is sinds januari ook in België actief. “We zijn er met open armen ontvangen en het aantal orders neemt elke maand toe.” Begin volgend jaar wordt waarschijnlijk de stap naar Duitsland gezet. Daarnaast gaat Reliving samenwerken met woonwebwinkel fonQ, waardoor het aanbod van Reliving daar nu ook aan te schaffen is. Later wordt de samenwerking uitgebreid. Producten die fonQ geretourneerd krijgt en opnieuw wil verkopen worden dan beschikbaar gesteld op Reliving.
Om extra stappen te kunnen zetten, onder meer op marketinggebied, is Reliving bezig met een investeringsronde. Het uiteindelijke doel? “Een wereld waarin fast furniture verdwijnt en meubels telkens opnieuw een nieuw leven krijgen.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;