Grote, statige panden met daarin een wat ingedutte formule van een modewarenhuis. Grote kans dat dat ongeveer is wat menigeen voor zich ziet bij het noemen van de naam Peek & Cloppenburg. Maar de meer dan 150 jaar oude retailer is bezig zichzelf nieuw leven in te blazen.
Peek & Cloppenburg is opgericht door Duitse ondernemers, maar Rotterdam is de geboortegrond. Daar woont het duo Johann Theodor Peek en Heinrich Cloppenburg, dat in 1869 de allereerste winkel opent in de Maasstad. Een jaar later al volgt in Utrecht de tweede Nederlandse win - kel. In de twintig jaar erop krijgen ook Amsterdam, Den Haag, Breda, Leeuwarden, Groningen, Haarlem en Leiden een warenhuis van P&C. Pas in 1900 verhuizen de twee oprichters naar hun geboorteland om het bedrijf in Düsseldorf te vestigen en in diezelfde stad de eerste Duitse winkel te openen.
Al vroeg in het bestaan van Peek & Cloppenburg ontstaat een splitsing in het bedrijf die tot op de dag van vandaag voortduurt. In 1901 komt James Cloppenburg, zoon van de oprichter, het bedrijf in om in Berlijn de tweede Duitse winkel te openen. Cloppenburgs...
Grote, statige panden met daarin een wat ingedutte formule van een modewarenhuis. Grote kans dat dat ongeveer is wat menigeen voor zich ziet bij het noemen van de naam Peek & Cloppenburg. Maar de meer dan 150 jaar oude retailer is bezig zichzelf nieuw leven in te blazen.
Peek & Cloppenburg is opgericht door Duitse ondernemers, maar Rotterdam is de geboortegrond. Daar woont het duo Johann Theodor Peek en Heinrich Cloppenburg, dat in 1869 de allereerste winkel opent in de Maasstad. Een jaar later al volgt in Utrecht de tweede Nederlandse win - kel. In de twintig jaar erop krijgen ook Amsterdam, Den Haag, Breda, Leeuwarden, Groningen, Haarlem en Leiden een warenhuis van P&C. Pas in 1900 verhuizen de twee oprichters naar hun geboorteland om het bedrijf in Düsseldorf te vestigen en in diezelfde stad de eerste Duitse winkel te openen.
Al vroeg in het bestaan van Peek & Cloppenburg ontstaat een splitsing in het bedrijf die tot op de dag van vandaag voortduurt. In 1901 komt James Cloppenburg, zoon van de oprichter, het bedrijf in om in Berlijn de tweede Duitse winkel te openen. Cloppenburgs tweede zoon Anton trouwt met Marie Peek, de dochter van de andere oprich - ter. In 1911 richt hij zijn eigen Peek & Cloppenburg op in Hamburg. En zoals Aldi een Nord en een Süd heeft die totaal los van elkaar staan, zijn er ook vandaag nog P&C Düsseldorf en P&C Hamburg die afgezien van de naam niets met elkaar te maken hebben. De ‘tweede’ P&C wist overigens nooit een echt groot bedrijf te worden: waar de Düsseldorfse onderneming vandaag 155 warenhuizen heeft in zestien lan - den, is de Hamburgse naamgenoot blij - ven steken op 23 winkels in Duitsland en nog zeventien zaken onder de naam Van Graaf in Polen, Zwitserland, Hongarije en Tsjechië.
We richten ons verder op de originele, Düsseldorfse Peek & Cloppenburg. Dat is het bedrijf waar de Nederlandse tak onder valt en dat in de loop der jaren door verschillende golven van groei en krimp gaat.
De Peeks gaan eruit
Na een bloeiperiode in het begin van de twintigste eeuw heeft de Tweede Wereldoorlog desastreuze gevolgen voor Peek & Cloppenburg. Met name de bombardementen op Duitse steden in de eindfase van de oorlog laten hun sporen na. Geen enkel Duits filiaal staat nog overeind na 1945. Maar P&C laat zich niet uit het veld slaan en al relatief snel volgt een nieuwe bloeiperiode.
De jaren zestig markeren een periode van enorme groei. Talloze nieuwe, modernere winkels worden geopend in Duitsland, maar ook in Nederland. Peek & Cloppenburg stoomt tot in de jaren tachtig door tot er op het hoogtepunt liefst zestig filialen in ons land zijn. Vanaf het begin van de jaren negentig komt echter de klad erin: jaar na jaar wordt er verlies geleden. De keten heeft zijn concept sinds de jaren zestig nauwelijks veranderd en krijgt last van nieuwkomers als H&M en Zara. De kle - dingsmaak verandert in dit decennium sterk – zo beleeft jeans zijn gouden periode – en P&C weet daar niet bij aan te haken. De familie Peek trekt zich in deze periode uit het bedrijf terug, terwijl de Cloppenburgs er tot op de dag van vandaag in zitten. In 1998 gaat het roer om. 22 Nederlandse (en zeven Belgische) winkels worden verkocht aan het Zwitserse Vögele. Grotere vestigingen worden omgevormd tot Anson’s, dat een ‘kledingwarenhuis van internatio nale allure’ moet worden. Met merken als Benetton, Daniel Hechter, Boss en Mexx. “Geen wegwerpkleding, maar mode voor mensen die kleding zien als investment buy”, aldus toenmalig verkoopmanager Hans Groot Baltink.
Maar die nieuwe formule slaat niet aan. Eind 2000 wordt de sluiting van achttien winkels aangekondigd. Drie Anson’s-vestigingen (in Breda, Den Bosch en Groningen) worden overgenomen door Vendex KBB. Die bouwt ze om tot Bijenkorf-warenhuizen. “We hebben niet de topmerken kunnen leveren”, verklaart Oscar Kerkhoven van het managementteam van P&C. “Bovendien zijn er te veel spelers op deze markt.” Ook de oude P&C-winkels kunnen de resultaten niet opkrikken. “We hebben in Nederland een imagoprobleem.”
Peek & Cloppenburg wil 75 miljoen euro inzamelen maar door de grote belangstelling wordt twee keer zoveel opgehaald
Kapitaalinjectie
Sterk afgeslankt gaat Peek & Cloppenburg door en eind 2012 volgt een nieuw moeilijk moment voor de Nederlandse tak. Het roemruchte merk trekt zich na 130 jaar noodgedwongen terug uit Utrecht. De retailer moet de deuren van zijn filiaal aan het Vredenburg sluiten, omdat daar de nieuwe entree van Hoog Catharijne wordt gebouwd. Peek & Cloppenburg is eerder met verhuurder Corio om de tafel gaan zitten voor een nieuwe plek binnen het winkelcentrum, maar die gesprekken leiden tot niets.
Zo blijft het aantal Nederlandse filialen van Peek & Cloppenburg slinken. De retailer die ooit landelijk vertegenwoordigd was behoudt alleen zijn filialen in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Dat Peek & Cloppenburg nog niet dood is blijkt in 2017. Met de 150ste verjaardag in zicht zet de modeformule een financieringsronde op touw. Het doel is om zo’n 75 miljoen euro op te halen om een liquiditeits- en schuldstructuur voor de lange termijn uit te stippelen. De resultaten overtreffen alle verwachtingen: door de grote belangstelling van investeerders wordt twee keer zoveel opgehaald als beoogd, zo’n 150 miljoen euro.
Peek & Cloppenburg beschouwt de kapitaalinjectie als een teken van nieuw vertrouwen van investeerders in het bedrijf. “De overinschrijving op de transactie zegt ons dat de investeerders net zo positief zijn over de toekomst als het bedrijf als wijzelf”, aldus bestuurder Patrick Cloppenburg. Hij zegt te willen investeren in zowel fysieke winkels als de online propositie. “We hebben een bewezen businessmodel en een sterk merk, maar we zullen niet op onze lauweren rusten.”
Omzettechnisch is er op dat moment niet al te veel reden tot vreugde. Peek & Cloppenburg kondigt begin 2018 een plan aan om de stagnatie waar het bedrijf mee worstelt aan te pakken. Het toevoegen van meer premium-merken, zoals Kate Spade en Furla, moet een omslag teweegbrengen. Voor het groeiplan wordt onder meer de vestiging in Düsseldorf aangepakt. Zo is voor mannen een nieuwe designerafdeling toegevoegd, met onder meer handgemaakte kleding uit Napels en een merk als Marni. Ook wil Peek & Cloppenburg het omzetaandeel van zijn eigen merken, op dat moment goed voor een derde van de omzet, vergroten. Zo komen er shop-in-shops van het ‘zeer goed ontwikkelende merk’ Jake in alle winkels.
De eigenaarsfamilie investeert pas in 2017 honderd miljoen euro om online op gang te komen
Mall of the Netherlands
Hoewel de omzetgroei gestokt is, heeft Peek & Cloppenburg volgens de topman altijd winst gemaakt in de afgelopen dertig jaar. Online is het bedrijf wel laat op gang gekomen, erkent Cloppenburg. De eigenaarsfamilie investeert in 2017 honderd miljoen euro in de IT-infrastructuur om aan te haken. “We hebben het potentieel van internet aanvankelijk onderschat.” Een webwinkel is er op dat moment alleen in Duitsland.
Dat verandert een jaar later. Eind 2018 kondigt Peek & Cloppenburg tot ieders verrassing aan met onlineverkoop in Nederland te willen beginnen. De Nederlandse webwinkel is onderdeel van de strategie om verder te digitaliseren en het bereik met e-commerce uit te breiden. In de zomer van 2019 is het dan zover. Nederlandse consumenten kunnen online bij P&C terecht voor zo’n dertigduizend artikelen van driehonderd merken. Qua verzendbeleid is de retailer meteen Zalando-proof, want klanten betalen geen verzend- of retourkosten.
Ook op het gebied van fysieke winkels gebeurt van alles. Als gevolg van de stagnerende omzet ziet Peek & Cloppenburg zich genoodzaakt winkels te sluiten in Duitsland. Het gaat om vestigingen in Gießen, Unna en Berlijn. Vooral de grotere vestigingen blijven achter. Reden voor P&C om zijn nieuwe vestiging in Aken kleiner te maken dan oorspronkelijk gepland. De drie overgebleven Nederlandse winkels blijven ongemoeid.
Toch is er ook goed bricks-nieuws uit het P&C-kamp. Gelijktijdig met de sluitingen in Duitsland kondigt het bedrijf aan nieuwe vestigingen te openen in Oost-Europa. Naast enkele zaken in landen waar de retailer al zit, zoals Roemenië en Kroatië, voegt Peek & Cloppenburg Estland toe als nieuwe markt. Daarmee komt het totale aantal landen op zestien, met bij elkaar ruim 120 filialen.
Kort daarna volgt de coronacrisis. Zoals voor de meeste fysieke retailers die geen essentiële spullen verkopen is dat ook voor Peek & Cloppenburg een harde klap. “Vooral locaties gericht op toerisme hebben te kampen met lage klantaantallen”, vertelt de Nederlandse countrymanager Marc Hoeben aan RetailTrends. Toch weerhoudt dat P&C er niet van om in september van 2020 een opvallende stap aan te kondigen. Met een nieuw winkelconcept vestigt de formule zich in het hypermoderne winkelcentrum Mall of the Netherlands. Het is voor het eerst in decennia dat Peek & Cloppenburg een nieuw filiaal opent in ons land.
“Westfield Mall of the Netherlands is het eerste winkelcentrum in zijn soort in Nederland en daarmee een compleet nieuwe winkelervaring voor klanten”, zegt Hoeben. “Wij geloven in dit con cept, net als de beheerders van de Westfield Mall. Daarnaast hebben wij op veel andere locaties in Europa ook al goede ervaringen met onze winkel in winkelcentra.”
Wat is er volgen Hoeben zo bijzonder aan de winkel, die als een ‘ambitieus, nieuw concept’ wordt omschreven? “We richten ons, in tegenstelling tot de vorige locaties, op internationale topmerken in alle modesegmenten en prijsklassen. Met topmerken als Polo Ralph Lauren, Drykorn en Hugo Boss tot sportkledingmerken als Adidas en Nike tot aan young fashion-merken als Calvin Klein, Tommy Jeans en Levi’s biedt ons assortiment een ruime keuze voor elke smaak en gelegenheid. Wij geloven dat iedere klant zijn of haar nieuwe lievelingskledingstukken in onze winkel kan vinden die passen bij zijn of haar uitstraling.”
Dit najaar opent in Almere het vijfde warenhuis van ons land
Overnames
De nieuwe winkel ligt op een kwartiertje rijden van de bestaande winkel van P&C in Den Haag. Maar volgens Hoeben bijten die twee elkaar niet. “We richten ons op een andere doelgroep. We zullen onze klanten in het centrum van de stad daarom ook blijven bedienen.” Al jaren doen hardnekkige geruchten de ronde dat P&C van de huidige drie winkels in Nederland af wil. Hoeben gaat daar niet op in. Ook wil hij niet zeggen of hij misschien ruimte ziet voor andere vestigingen, bijvoorbeeld in het gemoderniseerde Hoog Catharijne in Utrecht – waar P&C in 2012 na 130 jaar vertrok.
Ook buiten ons land zit Peek & Cloppenburg niet stil. Halverwege vorig jaar neemt het bedrijf de Deense retailer Magasin du Nord over. Deze warenhuisketen is al net zo oud als P&C zelf en heeft zeven winkels in Denemarken, die onder hun eigen naam blijven opereren. “Door de huidige marktdynamiek is de kans ontstaan om Magasin du Nord onder onze paraplu te brengen en wij zijn ervan overtuigd dat beide bedrijven van deze samenwerking zullen profiteren”, aldus het management van Peek & Cloppenburg.
Ook voor onze zuiderburen die graag bij P&C shoppen is er begin dit jaar goed nieuws. De retailer verliet in 2019 na 42 jaar zijn stek aan de Meir in Antwerpen, maar keert nu terug met een winkel in de Belgische hoofdstad Brussel. Net als in Nederland kiest P&C ook in België voor een relatief kleine vestiging in een winkelcentrum, in dit geval het Westland Shopping Center. Peek & Cloppenburg trapt dit jaar verder het gaspedaal in, in Duitsland en andere landen. In maart keert de formule al terug in de Duitse stad Gießen, waar de retailer een paar jaar eerder nog vertrok. Ook wordt in het eveneens Duitse Kassel de nieuwe aanwinst Magasin du Nord geïntroduceerd met zijn eerste Duitse locatie. Binnenkort volgt een winkel in Weil am Rhein, waarmee de keten niet alleen Duitse maar ook Zwitserse en Franse klanten hoopt te trekken. Verder ondergaan de bestaande warenhuizen in Wenen, Danzig, Split, Zürich en Warschau een grondige renovatie.
Bij ons is Peek & Cloppenburg ook nog niet klaar. Deze herfst volgt een nieuwe, vijfde winkel voor de modeketen in het centrum van Almere. P&C krijgt in het voormalige V&D-pand in die stad de beschikking over vijfduizend vierkante meter. Daarmee opent Peek & Cloppenburg in nog geen twee jaar tijd twee nieuwe winkels in Nederland, waar er in de decennia daarvoor alleen maar zaken gesloten werden. Op naar de zestig?
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;