Twee derde van het winkelbestand van Zeeman bevindt zich inmiddels buiten onze landsgrenzen. Met name in Zuid-Europa rukken de blauw-gele vestigingen op. Maar ceo Erik-Jan Mares vindt het eigenlijk nog veel knapper dat de omzet van het familiebedrijf ook in Nederland groeit, terwijl het aantal winkels afneemt.

 

 

Wat menig RetailTrends-lezer zich zal afvragen: hoe spreekt een Spanjaard Zeeman uit?
“Dat valt mee hoor. In de meeste landen waar we zitten lijkt het aardig op hoe wij het zeggen. De Spanjaard zegt Zèman en ook in het Duits en Frans levert de naam weinig problemen op.”

 

Spanje is een opvallende groeimarkt voor Zeeman. Het aantal winkels is in twee jaar tijd verdubbeld naar zo’n 130. Hoe komt dat?
“Zuid-Europa is ons gunstig gezind. We hebben er niet alleen veel winkels, maar draaien ook goede omzetten en rendementen. Enerzijds komt dat doordat onze klanten, mensen met een kleinere portemonnee, er goed vertegenwoordigd zijn. Daarnaast is de verhouding tussen omzet en huur gunstig en zijn de personeelskosten lager dan in Nederland of België. Een specifiek voordeel van Spanje is dat we daar alleen met de meest recente formule zitten....