Het personeelstekort is voor bijna de helft van de retailers een groot probleem. Nieuw talent aantrekken lukt niet zomaar. Spelers als Subway, IKEA en Coolblue geven er een originele draai aan.

 

Een opvallend record was het, toen het CBS eind maart 451 duizend vacatures meldde. Nooit eerder telde ons land zoveel openstaande posities. De handel en zakelijke dienstverlening waren koploper, met respectievelijk negentigduizend en 74 duizend vacatures.


Het tekort aan personeel is een lastige kluif voor retailers. Bijna veertig procent noemt het in het tweede kwartaal als grootste belemmering in de bedrijfsvoering. Zo schrapte de Amsterdamse Bijenkorf afgelopen zomer de helft van zijn koopavonden, sloot een Zara-winkel in Hoofddorp zijn paskamers omdat er geen personeel beschikbaar was en verdubbelde Suitsupply de aandraagbonus. Medewerkers die nieuw talent binnenbrengen krijgen een beloning van vierduizend euro.


Ook Action deelt wervingsbonussen uit. Een succes, volgens de discounter. De mensen die op deze manier binnenkomen blijven gemiddeld langer in dienst omdat de match vaak beter is. “Onze eigen mensen doen namelijk al een preselectie, door alleen mensen te vragen die passen bij ons en bij onze manier van werken”, vertelde HR-manager...