RetailRookie Seabass: UV-werende badkleding voor kinderen
Van een topfunctie bij MediaMarkt Saturn naar een duurzaam kinderkledingmerk runnen: Barry van Ruiven doet het met zijn vrouw Kayleigh. “De cirkel is rond. Onze producten voor kinderen zorgen dat oceanen schoner worden en kinderen kunnen hierdoor genieten van schonere oceanen.”
Na zeventien jaar bij MediaMarkt Saturn vertrekt directeur Barry van Ruiven in 2019 bij het Duitse elektronicaconcern. “Het waren prachtige jaren maar het bedrijf werd zo groot dat ik alleen nog aan de vergadertafel zat. Daar werd ik niet gelukkig van.”
Met zijn vrouw Kayleigh Ferrani van Ruiven en hun zoontje reist hij een tijdje de wereld over. Op het strand in Miami mijmert het stel over de volgende stap in hun carrière. Als de kleine Bass voor de zoveelste keer ingesmeerd moet worden besluiten ze een UV-werend shirt te kopen. Maar dat zag er niet uit, vertelt Ferrani van Ruiven. “Het liefst trek je die UV-werende kleding zo snel mogelijk weer uit. We vroegen ons af waarom er geen stijlvolle, comfortabele variant is, die kinderen ook kunnen dragen als je bijvoorbeeld ergens gaat...
Van een topfunctie bij MediaMarkt Saturn naar een duurzaam kinderkledingmerk runnen: Barry van Ruiven doet het met zijn vrouw Kayleigh. “De cirkel is rond. Onze producten voor kinderen zorgen dat oceanen schoner worden en kinderen kunnen hierdoor genieten van schonere oceanen.”
Na zeventien jaar bij MediaMarkt Saturn vertrekt directeur Barry van Ruiven in 2019 bij het Duitse elektronicaconcern. “Het waren prachtige jaren maar het bedrijf werd zo groot dat ik alleen nog aan de vergadertafel zat. Daar werd ik niet gelukkig van.”
Met zijn vrouw Kayleigh Ferrani van Ruiven en hun zoontje reist hij een tijdje de wereld over. Op het strand in Miami mijmert het stel over de volgende stap in hun carrière. Als de kleine Bass voor de zoveelste keer ingesmeerd moet worden besluiten ze een UV-werend shirt te kopen. Maar dat zag er niet uit, vertelt Ferrani van Ruiven. “Het liefst trek je die UV-werende kleding zo snel mogelijk weer uit. We vroegen ons af waarom er geen stijlvolle, comfortabele variant is, die kinderen ook kunnen dragen als je bijvoorbeeld ergens gaat lunchen.”
Het is het begin van wat drie jaar later Seabass is: een kinderkledingmerk met onder meer shorts, jacks en sweatshirts én UV-werende zwemkleding. “De kern blijft UV-werende badkleding, maar we hebben ons assortiment uitgebreid met essentials voor de vakantie.”
De Seabass-collecties worden geproduceerd in Portugal en zijn gemaakt van duurzame materialen. Zo zijn alle zwembroeken gemaakt van volledig gerecycled polyester, gemaakt van materialen die uit de zee zijn opgevist. “Zo is voor ons de cirkel rond. Onze producten voor kinderen zorgen dat de oceanen schoner worden en de kinderen kunnen genieten van schonere oceanen.”
Daarnaast is het anno 2022 geen optie meer om duurzaamheid níet mee te nemen in het merken-dna, vindt het duo. “Het is geen competitive advantage meer, maar het nieuwe normaal. Vandaar dat we bijvoorbeeld ook pre-owned items aanbieden.” Behalve duurzaam is dat volgens hen een extra service richting klanten. “Kinderen zijn soms heel snel uit hun kleding gegroeid. Je kunt die kleding inleveren in ruil voor shoptegoed, waarna wij de producten laten reinigen en voor een lagere prijs opnieuw aanbieden.”
Consumenten vinden de Seabass-producten via de webshop, een pop-upstore in Goes, twee third party-retailers en een boutique in Rotterdam. Daarnaast is de collectie verkrijgbaar via platforms als bol.com, Zalando en Amazon. Het merk sorteert zo voor op internationale groei. In een land als Duitsland verloopt straks naar verwachting 75 procent van de shopping routes via Amazon en Zalando. “Wil je expanderen, dan moet je daar aanwezig zijn. We willen de verkoop via platforms verder uitbreiden naar meer markten, zoals Frankrijk, Spanje en Italië. Ook luxe fashionretailers als Gucci verkopen nu via Amazon en dat is heel belangrijk voor onze merkassociatie en adoptie door klanten.”
‘We breiden uit naar meer markten, zoals Frankrijk, Spanje en Italië’
Klanten kunnen zich aanmelden voor het loyaliteitsprogramma Seabass Club. Elke 25 euro die wordt besteed levert één aandeel op. Elk aandeel is voor members met minimaal een half procent aandeel in de Seabass-coöperatie goed voor één stemrecht tijdens de jaarlijkse algemene vergadering. Met dit model haalt het merk geld op om verder te groeien, terwijl de oprichters hun visie op de bedrijfsstrategie kunnen beschermen. “Als we angel investors aan boord zouden halen is er altijd een risico dat we niet meer zelf de richting kunnen bepalen. Door onze klanten mede-eigenaar te maken behouden we de regie en hebben onze fans invloed op de toekomst van Seabass.”
Het kapitaal wordt in deze fase gebruikt om de marketing en klantenservice te versterken. De marketing richt zich nu nog vooral op Nederland en België, maar de twee willen goed kunnen inspelen op het stijgende aantal orders vanuit Duitsland, Italië, de VS en Canada.
Waar de stip op de horizon staat? Het blijft even stil. Dat de start vlak voor de coronacrisis plaatsvond maakt dat de plannen continu werden bijgesteld. Daarom willen de Van Ruivens eigenlijk geen uitspraken meer doen over waar het merk over vijf jaar moet staan, terwijl in eerste instantie gedroomd werd over bijvoorbeeld een brandstore in Miami. “Het is niet meer te doen om zo ver vooruit te kijken. Wie had vorig jaar bijvoorbeeld gedacht dat er een oorlog zou zijn in Europa, of dat er zo’n schreeuwend tekort aan medewerkers zou zijn? Het gaat ons erom dat we plezier houden in het bouwen van ons merk, de klantloyaliteit behouden en onze klanten op grotere schaal kunnen bedienen. Dan zijn we tevreden.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;