Zo helpt duurzame e-commerce jouw business door de crises
Stijgende energieprijzen en een krappe arbeidsmarkt vragen om slimme oplossingen. Maar waar begin je? Karim Lyarnazi van PostNL fulfilment en Sander van den Broek van Optiply vertellen hoe je in moeilijke tijden het meeste uit je business haalt. En dat óók nog op een duurzame manier.
PostNL fulfilment en Optiply begonnen hun samenwerking met een pilot binnen het Econnections-programma. Dit programma brengt verschillende partijen bij elkaar om de verduurzaming van e-commerce te versnellen. De twee bedrijven bleken een perfecte match. PostNL wil aanjager zijn van duurzame e-commerce in de Benelux, en neemt de webshop-logistiek van klanten op zich. Optiply vult de dienstverlening aan door middel van datagedreven inkoopautomatisering. En die combinatie heeft flink wat voordelen.
Voorkom verspilling met inkoopautomatisering
Er zijn tal van manieren om duurzamer te ondernemen. Maar inkoopautomatisering ligt misschien niet meteen voor de hand. Tóch is dit een slimme oplossing om je business te verduurzamen. Wat het precies inhoudt? Sander vertelt: ‘Dertig jaar geleden was inkopen doen niet zo ingewikkeld. Je deed het misschien eens in de twee weken en je vraag schommelde met 10%. Inmiddels is alles complexer geworden. De vraag gaat alle kanten op en de markt is onzekerder. Je kunt als webshop bijvoorbeeld ineens de nummer 1 positie hebben via Bol.com. Je moet dan snel inspelen op de veranderende vraag, waardoor je niet meer uit de voeten kunt met oude beslismodellen. ’
Tijd dus voor een nieuwe oplossing: inkoopautomatisering. Slimme data en algoritmes regelen je inkoop, zodat je niet zelf meer alle beslissingen hoeft te maken. Dat bespaart je niet alleen veel tijd, maar het heeft ook allerlei voordelen voor het milieu. ‘Doordat je efficiënter inkoopt, maak je minder onnodige transport-bewegingen. Bovendien heb je minder voorraad liggen die opgeslagen moet worden,’ zegt Sander. Op die manier bespaar je dus op brandstof en energie. En dat is meer dan welkom met de huidige energieprijzen!
Maar ook eerder in de supply chain maak je impact met inkoopautomatisering. Door je inkoop te automatiseren, neem je minder snel de verkeerde beslissingen. Sander: ‘Hierdoor worden er minder onnodige producten geproduceerd. Zo voorkom je pure verspilling.’
Minder personeel nodig
De samenwerking van PostNL en Optiply heeft nog een groot voordeel. Als je het logistieke deel uitbesteedt, heb je namelijk minder personeel nodig. Een win-winsituatie, gezien de krapte op de arbeidsmarkt. Daarnaast nemen de twee bedrijven de klant veel werk uit handen met deze pilot. Sander: ‘Veel webshopeigenaren zeggen: ‘Supply chain is niet mijn ding. Verkopen vind ik mooi, maar dit gedeelte is niet mijn hobby.’ Door onze diensten te combineren, kunnen we iemand bijna helemaal ontzorgen. Dan kan iemand gewoon verkopen en het systeem zorgt ervoor dat de producten er liggen en dat ze verzonden worden.’
Ideaal dus, want klanten die meedoen met de pilot kunnen zich volledig richten op de groei van hun webshop.
Een veelbelovende totaaloplossing
Samen werken PostNL en Optiply aan een dienst die duurzaam is en webshopeigenaren ontzorgt. Maar dat zijn niet de enige voordelen. De dienst levert klanten namelijk ook nog een hogere omzet op. Sander: ‘Inkoopautomatisering is objectief heel waardevol. Stel dat je tien miljoen euro omzet per jaar draait bij een productbeschikbaarheid van 85%. Als die productbeschikbaarheid door slimme inkoop naar 95% stijgt, draai je zo een miljoen euro extra omzet.’
Maar ook op het gebied van service kun je je voordeel doen met inkoopautomatisering. Neem bijvoorbeeld Travelbags. Toen de webshop samenwerkte met Optiply, zagen zij de servicelevels verbeteren met maar liefst 20%, terwijl de voorraadomvang afnam met 22%.
Dat wil iedereen wel, vooral als je de voordelen van inkoopautomatisering combineert met die van fulfilment. Samen vormen de diensten een veelbelovende totaaloplossing. Als het aan Karim ligt, ligt dit in de toekomst voor veel ondernemers binnen handbereik: ‘Ik hoop dat we blijven samenwerken en dit als module aan al onze klanten kunnen bieden. Zo zorgen we samen voor een duurzame e-commerce keten en nóg meer tevreden klanten!’
Bekijk onze website en ontdek hoe we samen de e-commerce sneller verduurzamen.
Minder personeel, minder uitstoot en méér omzet?
Gepubliceerd op 2 november 2022 om 13:45
Reacties 0