‘Webwinkels voldoen niet aan eisen online alcoholverkoop’ 

De meeste winkels die online alcohol aanbieden, controleren onvoldoende de leeftijd van de klant. Volgens de NVWA bevat de leeftijdsverificatie in driekwart van de winkels tekortkomingen. 

Sinds vorig jaar geldt de nieuwe Alcoholwet, die het Nederlandse webwinkels verplicht om een systeem te integreren dat de leeftijd checkt van de klant. Zo moet de klant een leeftijdsvraag beantwoorden en is de winkel verplicht om aan te kondigen dat de leeftijd wordt gecontroleerd door de bezorger aan de deur. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft 166 winkels gecontroleerd; 73 procent hiervan voldeed niet volledig aan die verplichting. 

Tien procent van de gecontroleerde winkels (zestien stuks) had helemaal geen systeem geïntegreerd. De NVWA heeft boetes van minimaal 1360 euro opgelegd aan deze winkels; andere bedrijven kregen een waarschuwing om de tekortkomingen aan te pakken. 

Ook controleerde de NVWA of (web)winkels niet te hoge kortingen geven op alcoholhoudende producten. Ongeveer een kwart (27 procent) van de 344 gecheckte bedrijven prijsde de producten toch teveel af. Het ging vooral om kortingen tussen de 25 en 40 procent.  

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!