Zo kijkt Praxis-directeur Corine Duchenne naar de markt

Zo kijkt Praxis-directeur Corine Duchenne naar de markt

Corine Duchenne is sinds 2020 algemeen directeur van Praxis. Onlangs was ze te gast in de RetailTrends Podcast. Een terugblik in zes quotes.

 

‘Als je in fashion een paar keer mis zit met je collecties wordt het moeilijk’

Corine Duchenne werkte tussen 1997 en 2007 in verschillende functies voor Mexx. Zeven jaar na haar vertrek werd het modeconcern failliet verklaard. “Zonde”, zegt Duchenne terugblikkend. Volgens haar zijn twee zaken cruciaal geweest bij de ondergang van Mexx. “Het middensegment is lastig. Je bent geen Zara, die continu spot on is met de trends, maar ook geen luxespeler.” Daarnaast speelde volgens haar de managementwisseling in 2012 een grote rol. “Daardoor was Mexx een tijdje niet snel genoeg met nieuwe collecties. Als je een paar keer mis zit, wordt het lastig.”


‘De doe-het-zelfmarkt is breed, in vergelijking met mode’

In 2008 stapt Duchenne over van Mexx naar Maxeda en dus van fashion naar doe-het-zelf. Ze wordt daar in eerste instantie head of finance & control. “We zaten toen in het...

Corine Duchenne is sinds 2020 algemeen directeur van Praxis. Onlangs was ze te gast in de RetailTrends Podcast. Een terugblik in zes quotes.

 

‘Als je in fashion een paar keer mis zit met je collecties wordt het moeilijk’

Corine Duchenne werkte tussen 1997 en 2007 in verschillende functies voor Mexx. Zeven jaar na haar vertrek werd het modeconcern failliet verklaard. “Zonde”, zegt Duchenne terugblikkend. Volgens haar zijn twee zaken cruciaal geweest bij de ondergang van Mexx. “Het middensegment is lastig. Je bent geen Zara, die continu spot on is met de trends, maar ook geen luxespeler.” Daarnaast speelde volgens haar de managementwisseling in 2012 een grote rol. “Daardoor was Mexx een tijdje niet snel genoeg met nieuwe collecties. Als je een paar keer mis zit, wordt het lastig.”


‘De doe-het-zelfmarkt is breed, in vergelijking met mode’

In 2008 stapt Duchenne over van Mexx naar Maxeda en dus van fashion naar doe-het-zelf. Ze wordt daar in eerste instantie head of finance & control. “We zaten toen in het begin van een economische crisis, dus er viel financieel genoeg te verbeteren.” Het verschil tussen mode en doe-het-zelf is volgens haar groot. “Fashion is erg een seizoensbusiness met uitverkoopmomenten, dhz veel meer een continue discount- en vechtersmarkt.” Verder vindt ze de kluswereld breder. “Je kunt veel links leggen tussen producten en hulp bij verschillende projecten. Je hebt in de winkels mensen nodig die veel afweten van klussen.”


‘Franchisers draaien gemiddeld betere omzetten’

In 2020 krijgt Duchenne de algehele leiding over Praxis. De doe-het-zelfketen heeft 191 vestigingen, waarvan 42 gerund worden door franchisenemers. Gemiddeld doen die het ‘net even beter’ dan de eigen filialen, zegt de topvrouw. “Ze hebben meestal betere like-for-like omzetgroei, zitten ruimer in hun voorraden en dichter op de markt.” Desondanks ligt er geen plan om het aantal franchisezaken te verhogen ten opzichte van de eigen winkels. 


‘We willen een eigen platform in de markt zetten’

Praxis hoopt begin volgend jaar een e-commerceplatform te lanceren voor alles wat met doe-het-zelf te maken heeft. “Met zowel bestaande als nieuwe leveranciers en een hele brede range aan producten”, aldus Duchenne. “Zodat iedereen alles kan vinden voor elke klus.” Momenteel doet Praxis al ervaring op met de platformwereld via een samenwerking met bol.com, die enkele maanden geleden van start ging. “Veel consumenten beginnen daar hun zoektocht”, legt ze uit. “Dan kun je er wel niet mee samenwerken omdat het een concurrent is, maar anders blijven mensen daar misschien wel hangen en komen ze überhaupt niet naar jouw website.”


‘Concurrentie is sterk plaatsgebonden’

Gamma, Hornbach, Hubo? Allemaal concurrenten, beaamt Duchenne. Wie de grootste is, hangt vooral af van de locatie. “Als we naast een Hornbach zitten is die het, zitten we naast een Gamma dan die.” Uitzoomend lijken Gamma en Praxis het meeste op elkaar. Daarnaast gaat de concurrentie volgens haar breder dan alleen de branchegenoten. “Action verkoopt ook spullen die wij hebben.”


‘Er zijn nog witte vlekken, maar die zijn moeilijk in te vullen’

Het doe-het-zelflandschap zit behoorlijk vol qua aantal winkels. Duchenne ziet nog wel ruimte voor enkele winkels. “We zouden bijvoorbeeld graag naar Haarlem willen. Maar dat is moeilijk. Of een locatie heeft niet de juiste bestemming, of er komt niks vrij.” Een alternatief is uitbreiding met stadsconcept Praxis City, waarvan er nu twaalf zijn. “Maar ook dat is geen eindeloos groeimodel”, zegt Duchenne. “Zoveel grote steden zijn er in Nederland niet. En in een kleinere stad hebben we vaak wel een winkel aan de buitenrand, dat is voor iemand in het centrum dan net zo makkelijk.” Volgens haar kan er in Utrecht nog wel een stadswinkel bij, net als in Amsterdam.  


Het hele gesprek met Corine Duchenne is hier terug te vinden.


 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!