'Jan Sikkes failliet door hogere prijzen en gestegen loonkosten'

'Jan Sikkes failliet door hogere prijzen en gestegen loonkosten'

Voor stoffenwinkelketen Jan Sikkes dreigde dit jaar een 'omvangrijk verlies' van 625.000 euro. Omdat de directie geen kansen meer zag om de onderneming winstgevend te krijgen, besloot ze het faillissement aan te vragen.

Dat blijkt uit een toelichting bij de jaarrekening over 2021 die vlak voor oud en nieuw is gedeponeerd. In de toelichting staat dat de financiële situatie van Jan Sikkes Textielbedrijven B.V. in het najaar van 2022 aanzienlijk is verslechterd.

"De onderneming werd geconfronteerd met omvangrijke prijsstijgingen met betrekking tot de inkopen, de kosten en investeringen." Ook had het bedrijf naar eigen zeggen te maken met fors hogere loonkosten door salarisverhogingen en was er een hoog ziekteverzuim.

Jan Sikkes, met het hoofdkantoor in Sneek, is naar eigen zeggen de grootste stoffenwinkel van Nederland. De vestigingen bevinden zich in Alkmaar, Amersfoort, Apeldoorn, Assen, Drachten, Groningen, Haarlem, Leeuwarden, Sneek en Zwolle. In 2021 had het bedrijf 69 fte's. Of het toen al verlieslatend was, is niet duidelijk. Bij de jaarrekening zit geen winst- en verliesrekening.

Curator Jaap van der Meulen meldt aan RetailTrends dat er partijen zijn die interesse hebben in een doorstart. Hij verwacht daar over een paar dagen meer over te kunnen zeggen. De winkels zijn voorlopig dicht. Op de door Jan Sikkes genoemde oorzaken wil Van Meulen nog niet reageren.

Foto: Google StreetView

 

Reacties 3


Janny Polak 5 jan, 10:33

Ik denk dat de online webshop concurrentie hoog is in deze branche. Zeker ten tijde van Corona toen markten, stoffenspektakels en stoffenbeurzen niet gehouden konden worden. Ook de winkels van Sikkes moesten dicht. In die periode is men juist meer gaan hobbyen thuis, waaronder naaien (ook gehoord van een naaimachinewinkel over de stijgende vraag in (tweedehands) naaimachines). Sikkens - zonder webshop - heeft toen de piek in de vraag gemist. Ik ben ervan overtuigd dat men toen andere kanalen heeft gevonden. Sikkes is toen wel begonnen om hun stoffen (deels) online te zetten, echter zonder webshop. Nutteloos in mijn ogen. Ze hadden er eerder mee moeten zijn of toen door moeten pakken en alles ook online moeten aanbieden. Daarnaast aanprijzen wat een bezoek aan de winkel voor voordeel biedt (advies, voelen, couponverkoop noem maar op.) Hoeveel werk een webshop 'vullen' ook is.
Persoonlijk hoop ik wel op een doorstart gezien de zelfmaakmode naaihobby die ik zelf ook heb. Er zijn amper winkels over waar je stoffen kunt voelen en zien. Een doorstart en dan in combinatie met een webshop. Heel graag. De webshop voor diegene die verder van de winkels af wonen, of wanneer je alleen maar fournituren of voering nodig hebt, of geen vervoer naar een winkel hebt (ouderen!). Met die combinatie zou een doorstart moeten lukken en ik hoop dat er iemand is die dit gaat oppakken.


Reinder koornstra 7 jan, 16:20

Jan Sikkes was zo’n winkel waar mijn moeder, zelf coupeuse, regelmatig te vinden was, al moest ze daarvoor wel 10 kilometer fietsen. Maar ja, dán had ze de stof waar ze wat mee kon!
Ik was, als retailspecialist, wel verbaasd dat de winkels nog bestonden!
Iedereen die erbij betrokken IS, heel veel sterkte!


Diana Van Gilst 7 mrt, 12:27

Wat jammer en zonde!Ik heb ook wel graag online willen kopen bij Sikkens,omdat hij zulke mooie stoffen heeft,maar helaas deden ze dat niet.Het leert weer dat je ,ooj al sprerkt de online wereld je niet aan,je toch het beste met je tijd kunt meegaan,als ondernemer.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!