Covid, conflict, climate change. Deze drie ‘grote C’s’ bepalen bij elkaar alweer een tijd hoe de wereld eruitziet en een snel einde lijkt niet in zicht. Wat betekent dat voor retail in 2023? RetailTrends zocht het uit en kwam tot drie scenario's. Vandaag 'The Good', een optimistisch scenario.
Er is reden voor retailers om 2023 ronduit vol vertrouwen tegemoet te zien. Want ondanks alle onzekerheden door stijgende kosten, politieke ontwikkelingen en economische problemen zijn consumenten positief over de toekomst. Dat blijkt althans uit de meest recente editie van de EY Future Consumer Index, waarvoor onderzoekers van accountantsorganisatie EY 21.000 respondenten in 27 landen – waaronder Nederland – enquêteerde.
Consumenten zijn wereldwijd optimistisch over hun leven in de toekomst, blijkt uit het onderzoek. Weliswaar maakt een groot deel (58 procent) zich zorgen over de stijgende kosten, maar een vergelijkbaar deel (59 procent) laat weten ‘in control’ te zijn over zijn leven. Ook kijkt meer dan de helft ernaar uit ervaringen in te halen die men door corona had...
Covid, conflict, climate change. Deze drie ‘grote C’s’ bepalen bij elkaar alweer een tijd hoe de wereld eruitziet en een snel einde lijkt niet in zicht. Wat betekent dat voor retail in 2023? RetailTrends zocht het uit en kwam tot drie scenario's. Vandaag 'The Good', een optimistisch scenario.
Er is reden voor retailers om 2023 ronduit vol vertrouwen tegemoet te zien. Want ondanks alle onzekerheden door stijgende kosten, politieke ontwikkelingen en economische problemen zijn consumenten positief over de toekomst. Dat blijkt althans uit de meest recente editie van de EY Future Consumer Index, waarvoor onderzoekers van accountantsorganisatie EY 21.000 respondenten in 27 landen – waaronder Nederland – enquêteerde.
Consumenten zijn wereldwijd optimistisch over hun leven in de toekomst, blijkt uit het onderzoek. Weliswaar maakt een groot deel (58 procent) zich zorgen over de stijgende kosten, maar een vergelijkbaar deel (59 procent) laat weten ‘in control’ te zijn over zijn leven. Ook kijkt meer dan de helft ernaar uit ervaringen in te halen die men door corona had moeten missen. Zeker voor retailers die experience hoog in het vaandel hebben staan is dat een opsteker.
Ook op het gebied van koopkracht is er goed nieuws. Terwijl het leven vorig jaar met de dag duurder leek te worden, gaat de bestedingsruimte van Nederlandse consumenten er dit jaar op vooruit. Het plusje verschilt nogal per inkomensgroep en gezinssamenstelling, maar het Nibud rekent op een koopkrachtstijging van 0,5 tot 8,1 procent. Dat komt onder meer door een compensatiepakket van het kabinet. 2023 wordt het jaar van herstel, zegt het Nibud. “We zien dat mensen meer overhouden in de portemonnee”, aldus directeur Arjan Vliegenthart van het adviescentrum over financiën.
‘Consumenten hebben meer vertrouwen in bedrijven dan in overheden en media'
Goed nieuws is er ook voor retailers die de race van steeds snellere bezorging – logistiek uitdagend en duur – niet meer kunnen bijbenen. Want volgens futurist Kate Ancketill is de peak of convenience bereikt. Flitsbezorgers hebben hun toptijd gehad, betoogt zij. “Tijdens de coronacrisis waren mensen bereid extra te betalen voor het gemak. Nu zij in deze inflatietijd de broekriem moeten aanhalen, willen ze dat niet meer.”
Een ander groot lichtpunt zit op het gebied van vertrouwen. Politiek, media, non-profitorganisaties: consumenten lijken steeds wantrouwender tegenover dergelijke instanties te staan. Maar wie profiteert daarvan? Juist: bedrijven. Uit een recente peiling van Edelman blijkt dat burgers wereldwijd voor het eerst bedrijven meer vertrouwen dan andere instituties. Van de respondenten ziet 62 procent bedrijven als competent en ethisch. Bij overheden en media is dat nauwelijks de helft. Dit is een signaal dat retailers met beide handen moeten aangrijpen, vindt Ancketill, juist in een onzekere tijd. “Mensen vragen van bedrijven om hen te leiden.”
Positieve signalen zijn er ook als we kijken naar wat grote retailers doen op duurzaamheidsgebied. Het eerder genoemde elektriciteitsprobleem kan dan roet in het eten gooien, duurzaamheid draait om meer dan dat. Bijvoorbeeld de massale omarming van tweedehands en het verlengen van de levensduur van producten. “Zelfs highend luxemerken stappen in de tweedehandsmarkt”, ziet Ancketill. “Niet voor niets nam Kering (o.a. Gucci, Balenciaga, red.) onlangs een belang van 10 procent in tweedehands designplatform Vestiaire Collective. En zelfs Apple, misschien wel ’s werelds meest gecentraliseerde merk, laat consumenten nu met een repairkit hun eigen iPhones repareren waardoor ze langer meegaan.”
En er zijn nieuwe hoopgevende initiatieven. Zo wil het Britse WeShop de Amazon van de toekomst worden. Op dit shoppable sociale netwerk kan iedereen die er koopt, een nieuwe klant aandraagt óf producten aanbeveelt geld verdienen. Zij krijgen 20 procent van de waarde van een transactie in aandelen van het bedrijf. “Echte aandelen”, verduidelijkt Ancketill. “Die kunnen dus voor cash geld verkocht worden. Dat is aantrekkelijk in deze tijd waarin veel mensen zoeken naar extra inkomstenbronnen.” De eigenaren van WeShop willen uiteindelijk dat 90 procent van het bedrijf in handen van de gemeenschap is. “Daarmee leveren ze potentieel een grote bijdrage aan het democratiseren van welvaart.”
Eerder in deze serie: The Ugly en The Mild