Het winkelbestand verdrievoudigen terwijl de organisatie al kraakt, is een gewaagde stap. Chocolademerk Coco & Sebas nam die, toen het 16 winkels overnam van Leonidas. Ceo Roger Scheeren: “Voorkomen dat we kapot groeien is een van onze grotere uitdagingen.”
Chocolatier Remy Sebas Rombouts staat aan de basis van Coco & Sebas. In 2017 opende hij een winkel in Eindhoven, die opviel door het storedesign: strak, chique en modern. Het jonge merk kreeg veel bewonderaars over de vloer, maar de omzet bleef achter. “Het was vooral de winkel van: wow, wat verkopen we er slecht”, blikt Rombouts terug op het RetailTrends-event Stores That Wow.
“Ik had één geluk: het product was wel goed. Binnen drie maanden lag de chocolade bij de Bijenkorf.” De b2b-tak bleek in deze periode ‘de lifesaver’ van het merk. “Die zijn we gaan uitbouwen zodat er in elk geval brood op de plank kwam.”
Tekst gaat verder onder het beeld
Het winkelbestand verdrievoudigen terwijl de organisatie al kraakt, is een gewaagde stap. Chocolademerk Coco & Sebas nam die, toen het 16 winkels overnam van Leonidas. Ceo Roger Scheeren: “Voorkomen dat we kapot groeien is een van onze grotere uitdagingen.”
Chocolatier Remy Sebas Rombouts staat aan de basis van Coco & Sebas. In 2017 opende hij een winkel in Eindhoven, die opviel door het storedesign: strak, chique en modern. Het jonge merk kreeg veel bewonderaars over de vloer, maar de omzet bleef achter. “Het was vooral de winkel van: wow, wat verkopen we er slecht”, blikt Rombouts terug op het RetailTrends-event Stores That Wow.
“Ik had één geluk: het product was wel goed. Binnen drie maanden lag de chocolade bij de Bijenkorf.” De b2b-tak bleek in deze periode ‘de lifesaver’ van het merk. “Die zijn we gaan uitbouwen zodat er in elk geval brood op de plank kwam.”
Tekst gaat verder onder het beeld
Nieuwe formule
De komst van ceo Roger Scheeren, een klein jaar later, betekende de start van de herontwikkeling van de winkelformule. De 2.0-formule voert onder andere een breder en dieper assortiment ‘en is geen museum, maar een omgeving waar iets gebeurt’.
Tegelijkertijd werd gebouwd aan het merk. “Coco & Sebas staat voor drie dingen: het ziet er gaaf uit, het is lekker en betaalbaar. We zijn een premium merk, maar niet voor de happy few. We moeten betaalbaar zijn voor de happy many.”
Die toegankelijkheid komt ook terug in het aanbod. “Met opvallende smaken trek je de foodies naar je merk, maar als retailformule kun je niet zonder recurring business”, aldus Rombouts. “We moeten de commodity aanspreken.”
De cijfers staven de levensvatbaarheid van de 2.0-formule, vertelt Scheeren. “Toen we de eerste winkel volgens het nieuwe concept openden in Den Bosch, draaiden we drie keer zoveel omzet als in de winkel in Eindhoven.”
Tekst gaat verder onder het beeld
Coco & Sebas groeit in de jaren erna gestaag door: van één naar acht winkels, een webshop en de b2b-tak die behalve in Nederland actief is in Duitsland. Daarvoor werden de productie- en fulfilmentfaciliteiten opgeschaald. Tegelijkertijd scherpten Rombouts en Scheeren de winkelformule per elke nieuwe locatie aan. “We hadden allebei geen retailervaring, maar voerden aanpassingen door op basis van wat we leerden in de vestigingen die we al hadden”, blikt het duo terug.
Het is een fase die veel vraagt van de organisatie en de mensen die er werken. “Op de laatste nieuwjaarsborrel zei ik nog: ‘Jongens, we maken even een pas op de plaats’”, vertelt Scheeren. “We gaan de organisatie strak trekken, mensen opleiden, zorgen dat de beleving overal op orde is. Twee dagen later volgde de overname van Handelsonderneming Min. Dat was wel een uitdaging, ja.”
Overname Leonidas
Handelsonderneming Min exploiteerde 20 Leonidas-winkels in Nederland, maar vroeg begin 2023 faillissement aan. Coco & Sebas lijfde het merendeel van de winkels, het hoofdkantoor en de distributieactiviteiten in. De deal werd privaat gefinancierd door de drie eigenaren, waaronder Rombouts en Scheeren.
“Dat dc was net zo’n lifesaver als de samenwerking met de Bijenkorf een paar jaar eerder”, zegt Rombouts. “We hadden veel te weinig plek in ons bestaande atelier. Het dc in Roosendaal betekende weer extra capaciteit voor bijvoorbeeld de inpak en de fulfilment van de webshop.”
De ombouwoperatie van de zestien overgenomen Leonidas-winkels is inmiddels bijna afgerond, de laatste vijf openen binnenkort hun deuren onder de Coco & Sebas-vlag. Het concept slaat volgens Scheeren ook op de nieuwe locaties aan. “Er gebeurt hetzelfde als bij onze winkels die volgens de 2.0-formule gingen draaien. Ze boeken ongeveer 40 procent meer omzet dan Leonidas er deed.”
Tekst gaat verder onder het beeld
De overname betekende een verdrievoudiging van het winkelbestand en een flinke groei van het aantal medewerkers, die allemaal ‘het Coco & Sebas-gevoel’ in de vingers moeten krijgen. De ceo: “Het is belangrijk dat we goed vertellen wat we doen, mensen laten meebeslissen en zorgen dat iedereen begrijpt waar de Coco & Sebas-formule voor staat. Voorkomen dat we kapot groeien is een van onze grotere uitdagingen.”
De keten moet volgens hem dan ook letten op het groeitempo. “We konden het team in korte tijd versterken en hebben de gaten dicht gelopen, maar dat kunnen we niet eeuwig blijven doen. Maar deze overname was de perfecte kans om onze groeiplannen te versnellen.”