Het Nederlandse merk The Good Roll staat bekend om zijn kleurrijke toiletrollen, die ook duurzaam zijn. De oud-RetailRookie van 2019 had grootse uitbreidingsplannen. Liep dat een beetje op rolletjes? Een terugblik.
The Good Roll werd in 2017 opgericht door Sander de Klerk en Melle Schellekens. “Kijk, toiletpapier is niet leuk om te kopen”, zei de Klerk destijds in 2019 tegen RetailTrends. “Er is toch een schaamtegevoel. Wij maken de aanschaf weer leuk.” Met de vrolijke, kleurrijke wikkels met leuzen als ‘keep on smiling’ en ‘keep on pushing’, weet het merk zich te onderscheiden van andere toiletrolaanbieders.
Voordat de Klerk en Schellekens The Good Roll begonnen, runden ze beiden horecazaken. Op een gegeven moment hadden ze daar de buik vol van. Ze wilden iets nuttigs doen én iets tastbaars maken. De twee gingen duurzaam toiletpapier verkopen, in eerste instantie via een webshop.
De helft van de...
Het Nederlandse merk The Good Roll staat bekend om zijn kleurrijke toiletrollen, die ook duurzaam zijn. De oud-RetailRookie van 2019 had grootse uitbreidingsplannen. Liep dat een beetje op rolletjes? Een terugblik.
The Good Roll werd in 2017 opgericht door Sander de Klerk en Melle Schellekens. “Kijk, toiletpapier is niet leuk om te kopen”, zei de Klerk destijds in 2019 tegen RetailTrends. “Er is toch een schaamtegevoel. Wij maken de aanschaf weer leuk.” Met de vrolijke, kleurrijke wikkels met leuzen als ‘keep on smiling’ en ‘keep on pushing’, weet het merk zich te onderscheiden van andere toiletrolaanbieders.
Voordat de Klerk en Schellekens The Good Roll begonnen, runden ze beiden horecazaken. Op een gegeven moment hadden ze daar de buik vol van. Ze wilden iets nuttigs doen én iets tastbaars maken. De twee gingen duurzaam toiletpapier verkopen, in eerste instantie via een webshop.
De helft van de nettowinst gaat naar de bouw van toiletten in diverse landen in Afrika. Dat gebeurt in samenwerking met hulporganisatie Simavi. “We zijn eigenlijk toiletpapier dat toiletten bouwt”, zei De Klerk eerder tegen RetailTrends.. “Daarnaast zijn onze rollen gemaakt van gerecycled papier. Per dag worden er 270 duizend bomen gekapt voor het maken van toiletpapier, dat is natuurlijk immens veel.”
Jumbo
In eerste instantie richtte het merk zich alleen op consumenten, maar al snel belandde het ook in de b2b-markt. In 2019 waren de rollen in zo’n 150 hotels te vinden. Ook Jumbo meldde zich, in de herfst van 2018.
In 2019 zei het bedrijf te streven om binnen toen en drie jaar in tien verschillende landen verkrijgbaar te zijn. Zo stonden Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk destijds op de planning. Maar ook Groot-Brittannië en Scandinavië.
Een paar jaar later rolt het merk van de ene financieringsronde in de andere. De eerste was in juli 2022, waarbij het een miljoen euro hoopte op te halen om het team uit te breiden en de naamsbekendheid vergroten. Ook hoopte het meer impact te maken op sociaal-maatschappelijk, economisch en ecologisch vlak.
In 2021 bedroeg de omzet 2,5 miljoen euro. Destijds werd er gesproken van een waarschijnlijke verdubbeling in 2022. Schellekens hoopte dit tempo de aankomende zes of zeven jaar vast te kunnen houden. De zinnen werden gezet op een omzet van zeker 300 miljoen euro in 2028.
Nieuwe investeringsrondes
Een nieuwe financieringsronde deed zich aan in november 2022. Ditmaal richtte het merk zich op fans, in plaats van investeerders. Zij konden aandeelhouder worden en hadden daarmee automatisch recht op winstuitkeringen. Het doel: 2,5 miljoen euro ophalen. Dat geld zou worden gebruikt voor betere logistieke oplossingen en de webshop.
Het is slechts een paar maanden na de vorige geldschietersronde, waarbij het streefbedrag van 1 miljoen niet werd gehaald. Het resulteerde wel in een bedrag van 800 duizend euro. Dat geld werd gebruikt voor een mediacampagne. Volgens het bedrijf zou de omzet op 5 miljoen euro uitkomen. Weer drie maanden later volgt er opnieuw een financieringsronde, in februari 2023. Het merk wil opnieuw een miljoen euro ophalen onder fans. Eind 2022 telde het bedrijf duizend aandeelhouders.
Inmiddels is het assortiment uitgebreid met onder meer keukenrollen en tissuedozen. Ook biedt The Good Roll toiletpapier aan gemaakt van bamboe uit een eigen fabriek in Ghana. Nog steeds zijn te producten te koop in een abonnementsvorm via de eigen website en is het in supermarkten te verkrijgen, zoals Jumbo, Picnic, Pieter Pot en flitsbezorgers Gorillas en Getir.
Sinds deze maand werd bekend dat het Nederlandse merk voor het eerst de grens over rolt. Het merk komt te liggen in de helft van het aantal filialen van Asda, een van de grootste supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk. De Klerk sprak van een grote stap vooruit ‘in een missie om een duurzamere wereld te creëren’. “We kijken uit naar de groei en impact die we samen kunnen bereiken.”
RetailTrends presenteert dit jaar in het septembernummer voor de tiende keer de RetailRookies: tien jonge veelbelovende retailconcepten die een podium krijgen. Ter gelegenheid van dit jubileum lichten we de komende periode uit elke jaargang één concept uit. The Good Roll was RetailRookie in 2019.