In de eerste 8 maanden van 2023 is zo’n 1600 keer aangifte gedaan van fraude met bestellingen op Zalando. Een oplichter ontvangt een besteld pakket en een nietsvermoedende burger de bijbehorende factuur, meldt Radar.
Het modeplatform zou in het bestelproces van achteraf betalen niet controleren of degene die later moet betalen, ook daadwerkelijk degene is die de bestelling ontvangt. Ook wordt er onvoldoende gecontroleerd bij het ophalen van een pakket op een pakketpunt. Daardoor kan een oplichter gegevens van een willekeurig persoon gebruiken bij het bestelproces en het pakket ophalen terwijl de factuur naar een gedupeerde gaat. In de eerste 8 maanden van het afgelopen jaar zijn er daardoor zo’n 1600 aangiftes van fraude gedaan bij de politie.
Het zou hierbij specifiek om Zalando gaan, meldt een woordvoerder van Politie Eenheid Den Haag tegen Radar. Het modeplatform maakt zich volgens hem schuldig aan oplichting. De politie zou met Zalando contact hebben gehad over het probleem, maar dit heeft nog niet tot aanpassingen geleid in de bestelprocedure. Volgens de politie is het probleem te voorkomen door te werken met betaaldiensten als Klarna of Riverty.
Reactie Zalando
Het modeplatform heeft in een reactie aan Radar laten weten dat het ‘zeer vervelend en spijtig’ is om te horen over elke ‘fraudezaak die plaatsvindt’. "We kunnen verzekeren dat in dergelijke fraudegevallen niemand hoeft te betalen voor de producten die iemand anders heeft besteld."
Ook zegt het bewust te zijn van verschillende methodes van fraude. Het modeplatform spreekt over ‘technische en organisatorische maatregelen’, waaronder een speciaal team dat verdachte activiteiten in de gaten houdt en dit aanpakt. "Net als andere platformen en winkels maken we gebruik van onafhankelijke kredietbureaus voor veilige transacties en behouden we ons het recht om een betalingsmethode te weigeren voor sommige bestellingen, zoals betaling op rekening."
‘1600 aangiftes door fraude met bestellingen op Zalando’
Gepubliceerd op 4 december 2023 om 14:30
Reacties 0