Zo ziet retailen eruit in 2024 (volgens de toppers uit het vak)

Zo ziet retailen eruit in 2024 (volgens de toppers uit het vak)

De 113e editie van NRF Retail’s Big Show, ‘s werelds grootste retailevent, is in volle gang in New York. RetailTrends is erbij en zet de hoogtepunten op een rij. Dag 1 in 6 quotes.


‘Succes in retail komt van vooruit denken’

- John Furner, ceo Walmart 


De ene crisis volgt de andere op, consumenten letten op hun geld, de inflatie stijgt en de retailsector heeft te maken met een toename van criminaliteit. John Furner, ceo van Walmart, somt de uitdagingen nog maar eens op. 


Toch zijn de Amerikaanse retailomzetten tussen 2022 en 2023 met 3.6 procent gestegen naar 5.6 triljoen dollar, berekende de NRF. Bijzondere gelegenheden zoals feestdagen en back-to-school-verkopen stuwden die omzet. “Om succesvol te zijn in de retailbusiness moet je vooruit denken”, benadrukt John Furner, die als Walmarts ceo aan het roer staat van de grootste retailketen ter wereld. “Zoals onze oprichter Sam Walton altijd zei: ‘Je kunt niet blijven doen wat 1 keer werkte. Alles om je heen verandert. Om succes te hebben moet je de verandering vóór...

De 113e editie van NRF Retail’s Big Show, ‘s werelds grootste retailevent, is in volle gang in New York. RetailTrends is erbij en zet de hoogtepunten op een rij. Dag 1 in 6 quotes.


‘Succes in retail komt van vooruit denken’

- John Furner, ceo Walmart 


De ene crisis volgt de andere op, consumenten letten op hun geld, de inflatie stijgt en de retailsector heeft te maken met een toename van criminaliteit. John Furner, ceo van Walmart, somt de uitdagingen nog maar eens op. 


Toch zijn de Amerikaanse retailomzetten tussen 2022 en 2023 met 3.6 procent gestegen naar 5.6 triljoen dollar, berekende de NRF. Bijzondere gelegenheden zoals feestdagen en back-to-school-verkopen stuwden die omzet. “Om succesvol te zijn in de retailbusiness moet je vooruit denken”, benadrukt John Furner, die als Walmarts ceo aan het roer staat van de grootste retailketen ter wereld. “Zoals onze oprichter Sam Walton altijd zei: ‘Je kunt niet blijven doen wat 1 keer werkte. Alles om je heen verandert. Om succes te hebben moet je de verandering vóór blijven.’”


‘De kracht van je merk is een van je belangrijkste assets. Als dat niet klopt, wordt alles heel moeilijk’

- Michelle Gass, president Levi Strauss & Company


Officieel begint ze pas eind januari aan haar nieuwe baan, maar Michelle Gass heeft al een jaar meegelopen met scheidend president Chip Bergh van Levi Strauss & Company. “We hebben de tijd genomen voor het transitieproces. Levi’s is een sterk merk met een 170-jarige erfenis, dat mag ik niet verpesten.” 

Toen Bergh aantrad stond het merk er qua merkkracht niet zo goed voor, weet Gass. “In de 12 jaar onder zijn leiding is daar flink in geïnvesteerd. Levi’s is nu weer terug in het hart van de popcultuur, met activiteiten binnen onder andere sport. (Levi’s verbond zijn naam in 2013 aan een stadion, red.) Daar moeten we in blijven investeren.”

Het eerste punt van Gass’ strategie is dan ook de kracht van het merk bewaken en verder uitbouwen. “De kracht van je merk is een van je belangrijkste assets. Als dat niet klopt, wordt alles heel moeilijk.”


‘Als retail media een project is dat je erbij doet, wordt het geen succes’

-    Marcelo Pimentel, ceo GPA 

Retail media is niet alleen in de Nederlandse retail een hot topic. Ook GPA, een van de grootste foodretailers in Brazilië, zet er op in. GPA haalt bergen aan klantdata binnen via content en zijn loyaliteitssysteem. Data waarvoor fabrikanten bereid zijn om te portemonnee te trekken, vertelt ceo Marcelo Pimentel. “Het blijkt een nieuwe bron van inkomsten te zijn.”


Het concern investeerde in zijn app zodat die een one-stop-shopping contactpunt werd tussen GPA en zijn consumenten. “Retailers zijn van nature geen contentmakers en we zijn aan het leren hoe we met die uitdaging kunnen dealen. Daarom hebben we lang gewerkt aan de basis van retail media, de technologie dus. Dat alles staat niet binnen een jaar. Het bestuur moet daarom bereid zijn om er geld en tijd voor vrij te maken en de juiste mensen binnen te halen. Als retail media een project is dat je erbij doet, wordt het geen succes.”
 

‘Een cfo moet alle disciplines van een retailorganisatie begrijpen’

-      Dayna Quanbeck, cfo Rothy’s

De chief financial officer heeft een unieke positie binnen een retailbedrijf, zegt financieel topvrouw Dayna Quanbeck van schoenenmerk Rothy’s. “Het is de enige verticale rol die ook horizontaal is.” Daarmee bedoelt ze dat de cfo zowel risico’s moet managen, als strategieën moet pushen die groei stimuleren. Defensief en aanvallend tegelijk opereren dus.


“Een cijferliefhebber kun je niet tegenhouden om rationeel te denken”, zegt Quanbeck. “Maar groei is soms niet rationaal. Je moet af en toe gecalculeerde risico’s nemen, ook als de return-on-investment nog onbekend is. Cfo is daarom de spannendste rol, omdat je op elk gebied binnen de industrie een stoel op de voorste rij hebt.”


‘De cfo van nu moet transformeren van lagging KPI’s naar leading KPI’s

-    Harmit Singh, cfo Levi’s

Singh is het met zijn functiegenoot van Rothy’s eens dat de cfo alles in een bedrijf moet zien gebeuren. “De vraag is of je ook alles kunt beïnvloeden.” Daarvoor is het volgens hem noodzakelijk dat mensen die deze rol bekleden binnen een retailorganisatie evolueren.


“Toen ik begon (Singh bekleedt al 30 jaar cfo-rollen waarvan sinds 2012 bij Levi’s, red.) ging mijn functie veel meer over controle, het glas dat half leeg was. Vandaag gaat het over agility en veranderen in een hoog tempo.” Het glas is nu half vol, volgens Singh. Dat betekent dat het belang van groei is toegenomen ten opzichte van het finetunen van de kosten. En nog een learning van Singh voor de cfo van nu: “Het gaat niet meer om shareholders, maar om stakeholders. Klanten en medewerkers zijn vandaag net zo belangrijk als de aandeelhouders.”

Tijdens NRF Retail’s Big Show gingen 3 cfo’s met elkaar in gesprek. Naast de bovengenoemde schoof ook Adrian Mitchell van Macy’s aan. Een uitgebreide blik op hoe 3 top-cfo’s naar de toekomst kijken verschijnt binnenkort bij RetailTrends.
 

‘Kwaliteit kun je overdragen door hoe je je product presenteert’

-    Philippe Schaus, ceo Moët Hennessy

Champagne is een luxeproduct in een non-luxe wereld. De verkoopomgeving in een supermarkt of slijterij is immers weinig highend. Dat is een bedrijf als Moët Hennessy – bekend van beroemde champagnes als Moët & Chandon en Dom Pérignon en onderdeel van LVMH – een doorn in het oog. “Van onze vrienden in fashion, beauty en sieraden weten we dat je product naar een hoger niveau kunt brengen door de manier waarop je het presenteert”, aldus Philippe Schaus.


De drankencategorie is volgens Schaus een achterblijver op het gebied van aandacht voor de retailomgeving. Om die stap omhoog wel te maken experimenteert Moët & Hennessy met verschillende nieuwe retailconcepten. Zo is er sinds 2022 een Moët & Chandon-bar bij luxe warenhuis Harrods in Londen en sinds vorige maand ook bij Kadewe in Berlijn. In Californië is zelfs een Chandon Home, compleet met proeverijen en restaurant waar je ‘member’ kunt worden.


“Met die concepten proberen we de ervaring rond ons product naar een nieuw niveau te brengen, mijlenver af van het schap bij de slijterij.” Schaus verwacht door dit steeds meer te doen ook de prijzen te kunnen opschroeven.
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!