200 edities RetailTrends laten zien hoeveel er verandert in retail

200 edities RetailTrends laten zien hoeveel er verandert in retail

“Retailen is continu de markt in de gaten houden, de markt inademen en de markt proeven.” Deze woorden van Tom Heidman, voormalig ceo van onder meer C1000 en Retail Network, dateren uit 2004. Om precies te zijn sprak hij ze in de allereerste editie van RetailTrends. Maar de quote had net zo goed van een huidige ceo van om het even welk retailbedrijf kunnen zijn. Hoe snel de retailsector en de ontwikkelingen die deze beïnvloeden ook veranderen, de kern blijft hetzelfde.


Voor de speciale editie van RetailTrends die deze week uitkomt, zochten we Heidman, onze allereerste interviewkandidaat, opnieuw op. Speciaal, omdat het de 200e editie van het printmagazine is, die ook nog eens verschijnt in het jaar dat we ons 20-jarig jubileum vieren. Wat is veranderd in die tijd? “De markt volgen is veel complexer dan 20 jaar geleden. Grote veranderingen volgen elkaar sneller op”, is de korte samenvatting van Heidman.


De inhoud van het nieuwe magazine laat zien hoeveel er concreet kan veranderen in 200 edities RetailTrends. Vrijwel niets in dit nummer had ook in de eerste editie kunnen staan. De geïnterviewden...

“Retailen is continu de markt in de gaten houden, de markt inademen en de markt proeven.” Deze woorden van Tom Heidman, voormalig ceo van onder meer C1000 en Retail Network, dateren uit 2004. Om precies te zijn sprak hij ze in de allereerste editie van RetailTrends. Maar de quote had net zo goed van een huidige ceo van om het even welk retailbedrijf kunnen zijn. Hoe snel de retailsector en de ontwikkelingen die deze beïnvloeden ook veranderen, de kern blijft hetzelfde.


Voor de speciale editie van RetailTrends die deze week uitkomt, zochten we Heidman, onze allereerste interviewkandidaat, opnieuw op. Speciaal, omdat het de 200e editie van het printmagazine is, die ook nog eens verschijnt in het jaar dat we ons 20-jarig jubileum vieren. Wat is veranderd in die tijd? “De markt volgen is veel complexer dan 20 jaar geleden. Grote veranderingen volgen elkaar sneller op”, is de korte samenvatting van Heidman.


De inhoud van het nieuwe magazine laat zien hoeveel er concreet kan veranderen in 200 edities RetailTrends. Vrijwel niets in dit nummer had ook in de eerste editie kunnen staan. De geïnterviewden Cotton Club en Kadir’s bestonden in 2004 nog niet. Van Generatie Z had nooit iemand gehoord. En Mall of the Netherlands was nog niet bedacht, laat staan gerealiseerd.


Aan het hypermoderne winkelcentrum in Leidschendam besteden we bijna 10 pagina’s. De RetailTrends-redactie dook eind vorig jaar diep in de data en sprak met retailers in het centrum en met de winkelcentrumeigenaar zelf. De ervaringen zijn wisselend. Sommige retailers hebben het er prima, andere hadden er veel meer van verwacht of op zijn minst gehoopt. Mall of the Netherlands verdient het om de komende jaren te laten zien dat het zijn bravoure kan waarmaken. Nederland is geen ‘mall’-land à la de VS, een vergelijkbaar concept kent ons land niet. Het was daarmee een dappere sprong in het diepe en dat pionierswerk verdient op zijn minst het voordeel van de twijfel.

 

 

Het nieuwe magazine laat zien hoeveel er verandert in 200 edities RetailTrends
 


Een ander deel van de redactie ging in januari naar dat land waar malls al sinds jaar en dag een centrale rol in het retaillandschap spelen. Om de nieuwste trends in de markt te signaleren bezochten we NRF Retail’s Big Show in New York. Naast retailgrootheden en uitdagers betraden enkele celebrity’s het podium, van wie basketballegende Magic Johnson de meest opvallende naam was. Het leidde tot bijzondere taferelen. Toen de deur van de zaal opende renden mensen massaal naar binnen voor een plekje op de eerste rij. Alsof je bij een concert van Coldplay was in plaats van op een retailcongres. Tussen veel Amerikaans gevoel voor show en entertainment door gaf Johnson een aantal tips die retailleiders wellicht kunnen gebruiken. Zo adviseert Johnson – tegenwoordig zelf ook zakenman – om te stoppen met 5- of 10-jarenplannen. Die periodes zijn te lang voor efficiënt beleid maken, stelt hij. “Vraag je steeds af waar je over 3 jaar wilt staan.”


Om die 3-jarenplannen te halen, adviseert hij iedere ondernemer of ceo mentoren in de arm te nemen. “Zelfevaluatie is moeilijk. Iemand moet steeds controleren of je de juiste stappen zet om je 3-jarenplan te bereiken en je daarop aanspreken.” Zelf belde hij ooit 50 ceo’s uit het bedrijfsleven om met ze te lunchen. Allemaal zeiden ze ja en 6 ervan werden mentor. Maar ja, we heten niet allemaal Magic Johnson.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!