MediaMarkt lanceerde vorige week zijn marketplace in Nederland. Daarmee is ons land de vierde markt met dit onlinekanaal voor de retailer in elektronica. Spanje, Oostenrijk en Duitsland gingen ons land al voor. RetailTrends ging in gesprek met ceo Remko Rijnders over de omnichannelstrategie en de doelen voor de marketplace in Nederland.
Wat is het doel van de marketplace in Nederland?
“We zijn een omnichannelretailer en willen dus dat we zowel offline als online de klant kunnen bedienen. Wij zouden uit onlineverkopen 50 procent van onze omzet kunnen halen. Dat is het gemiddelde van de markt, maar voor ons geen doel op zich. Wij zitten op dit moment op 30 procent, dus er zit nog heel veel rek in. Mede door de marketplace kunnen we dat verder doorzetten.”
Welke learnings hebben jullie getrokken uit de marketplaces in de andere markten?
“Er zijn altijd dingen die je anders wilt doen. Dus we hebben goed gekeken wat er in Spanje, Duitsland en Oostenrijk gebeurt. Voor Nederland hebben we besloten dat we de...
MediaMarkt lanceerde vorige week zijn marketplace in Nederland. Daarmee is ons land de vierde markt met dit onlinekanaal voor de retailer in elektronica. Spanje, Oostenrijk en Duitsland gingen ons land al voor. RetailTrends ging in gesprek met ceo Remko Rijnders over de omnichannelstrategie en de doelen voor de marketplace in Nederland.
Wat is het doel van de marketplace in Nederland?
“We zijn een omnichannelretailer en willen dus dat we zowel offline als online de klant kunnen bedienen. Wij zouden uit onlineverkopen 50 procent van onze omzet kunnen halen. Dat is het gemiddelde van de markt, maar voor ons geen doel op zich. Wij zitten op dit moment op 30 procent, dus er zit nog heel veel rek in. Mede door de marketplace kunnen we dat verder doorzetten.”
Welke learnings hebben jullie getrokken uit de marketplaces in de andere markten?
“Er zijn altijd dingen die je anders wilt doen. Dus we hebben goed gekeken wat er in Spanje, Duitsland en Oostenrijk gebeurt. Voor Nederland hebben we besloten dat we de klant van de marketplace nog meer benaderen als een klant van MediaMarkt. Er zijn aparte leveranciers, maar tegelijkertijd willen we wel dat de klant zich MediaMarkt-klant voelt.
In Duitsland kan de klantenservice van MediaMarkt de klant helpen bij vragen over een product van een partner. In Nederland moet dat nog veel meer gebeuren. Ze moeten bij ons geholpen worden, in de winkel of aan de telefoon. Wij zijn verantwoordelijk voor de verkoop en willen dus ook uitstralen dat het product bij ons hoort.”
Is een leverancier dan ook aan (strenge) regels gebonden, omdat MediaMarkt de koper als zijn klant ziet?
“Alle leveranciers moeten dezelfde service en dezelfde kwaliteit waarborgen als wij. Wij hebben een standaard en als je daar niet aan voldoet, willen we het product dus niet aanbieden. Dat heeft te maken met het binden van de klant als MediaMarkt-klant. In Nederland zijn we heel strikt in waar de producten aan moeten voldoen. We maken de leveranciers duidelijk dat het hun verantwoordelijkheid is dat alles goed gaat. En als MediaMarkt zien we daar dan ook op toe.”
Wat gaat MediaMarkt op de marketplaces aanbieden en gaat dat jullie assortiment mogelijk veranderen?
“Allereerst willen we ons vooral focussen op 1 ding: elektronica. Dat is waar wij als retailer ook voor staan. Wij bieden alles aan met een stekker. Op onze marketplace kunnen we ons vervolgens ook toeleggen op duurzaamheid, recommerce en refurbished producten.
Het is ook goed dat we niet met onszelf gaan concurreren. Dat zou ook heel onhandig zijn, dus dat willen we voorkomen. Als een leverancier bijvoorbeeld gamingproducten aanbiedt, dan moeten dat nicheproducten zijn.
Wel willen we aan de leveranciers de mogelijkheid bieden om hun producten niet alleen in 1 afzetmarkt aan te bieden, maar ook daarbuiten. We zijn marktleider in Europa, dus we moeten daar gebruik van maken. Mocht een product het nou heel goed doen, geven we onze partners ook de kans om het offline in de winkel te verkopen, onder het mom space as a service. Een voorbeeld daarvan zien we nu in Duitsland. Daar verkoopt een partner in onze winkels fitnessapparatuur.”
Is de marketplace dan ook een wapen in de concurrentiestrijd?
“De elektronicamarkt is een lastige markt als geheel. Als er consolidatie optreedt, willen partijen zich onderscheiden op service, omzet of marktaandeel. Ons grote voordeel is dat we marktleider zijn in Europa. Toch hebben wij ook nog veel te winnen. We hebben offline een veel groter marktaandeel dan online, dus we kunnen onze omnichannelstrategie nog verder inzetten en ons daarin beter positioneren. We bieden meer aan, met onze eigen voorwaarden voor kwaliteit en service. Dan hoeft de klant natuurlijk niet meer naar de concurrent.”
Hebben jullie nog omzetdoelen voor Nederland specifiek?
“We hebben 750 miljoen euro gecommuniceerd voor het geheel als ambitie voor 2025/2026. Dat zijn dus de huidige marketplaces plus Nederland en mogelijke nieuwe landen, waar we dit nog gaan lanceren. Daar houden we het ook even bij. De Benelux komt er nu bij en dat is onze derde grootste afzetmarkt. Op dit moment zitten we op de 137 miljoen euro in de actieve landen, maar dat gaat dus flink omhoog. Wat we hiermee willen bereiken is online groei, maar omzetgroei is niet het eerste doel van de marketplace. Dat is het bieden van service richting de klant.”
De marketplace staat in sommige segmenten, zoals fashion, onder druk. Waarom is het wel haalbaar in jullie branche, de elektronica?
“Het heeft heel erg te maken met de strategie. Wij hebben een segment en verkopen daar 15.000 artikelen in. Van die artikelen weten we ook precies hoe we dat doen en waarom. Er is bij ons dus ook veel ruimte om andere producten aan te bieden. Die beschikbaarheid aan je klanten tonen is goed, maar het risico om het zelf te doen is te hoog. Een marketplace biedt dan uitkomst.
Ik ben natuurlijk geen specialist, maar ik denk dat het bij de fashionbranche veel lastiger is. Zij concurreren veel sneller met zichzelf qua producten. En, zoals ik al eerder zei, is dat iets wat wij proberen te voorkomen. Een ander punt in die branche is dat de retouren veel hoger zijn. Daar hebben wij ook veel minder last van. Het maakt de kosten minder groot, het managen makkelijker. Het zijn allemaal dingen die minder complex zijn in onze branche en waardoor een marketplace bij ons wel een succes kan zijn.”